BRÖD-ANNONS i SVD BRÄNNPUNKT – brännande

Reklam hittar alltid nya vägar, inte minst via våra brevlådor, men också i stor mängd i våra dagstidningar. Lobbyverksamhet ligger snäppet högre. Vem minns inte Pernilla Wahlgrens margarinskola via sin blogg. Nu har vi ett historiskt exempel på en ny väg att ”annonsera” så det ser ut som debatt. SVD har idag under BRÄNNPUNKT upplåtit annonsutrymme åt Brödinstitutet för ohöljd propaganda, i form av ett angrepp emot de allt fler kostlärorna som vågar ifrågasätta kolhydraternas roll i fetmaepidemin och den ökande fetman och diabetesförekomsten. Genom ett angrepp på den aktuella kostförändringen som dessa ”läror” står för, får man det att framstå som debatt.

Egentligen borde detta och text på deras hemsida anmälas för vilseledande reklam eller ogrundade hälsopåståenden, som inte godkänts av EFSA. Se bara här:

”Brödinstitutet arbetar för att sprida kunskap om kost och hälsa. Det gör vi med utgångspunkt i brödet.”

Detta publicerades i Svenska Dagbladet i dag 17 augusti under BRÄNNPUNKT

Kostextremister som förespråkar livsmedel med högt fettinnehåll bidrar till att missuppfattningar och myter sprider sig. Det försvårar för konsumenterna att äta rätt och få i sig det de behöver för att må bra, skriver Ingemar Gröön, sakkunnig på Brödinstitutet.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kostextremister-hot-mot-folkhalsan_6392407.svd
 

Har inte SVD och BRÄNNPUNKT etiska regler om att inte publicera sådana person- eller organisations-angrepp som ”Kostextemister”?  Klavertramp SVD! Ohöljd reklam, Brödinstitutet! Det handlar inte om enbart vetenskapliga sanningar, utan verkligen om oeniga forskare och en mängd pålästa, erkänt kunniga forskare som börjat upptäcka hur vilseledd befolkningen har blivit under lång tid av bl a förfalskad forskning (Ancel Keys). Fegt att kalla dem Kostextremister! Snarare ska vi vara tacksamma att modiga forskare numera vågat ifrågasätta gamla dogmer när det gäller både kolhydraterna och margarinerna (de vegetabiliska fetterna).

Men effekterna på marknaden har börjat göra sig kännbara, häromdagen läste vi i Dalarnas Tidning att det är ont om smör och nu ser man effekterna av en sjunkande brödförsäljning.

Men tack för ”kastad sten”, detta kommer nog inte att passera utan ytterligare debatt. Hoppas bara att SVD tillåter genmäle!

PS Visst är bröd gott och för friska är inte en måttlig konsumtion farligt, helst modernt surdegsbröd då!  Men somliga ska akta sig, kunde inte motstå att testa, min blodsockermätare visade efter två skivor bröd, med mycket smör på, en höjning av blodsockernivån från 8,5 till 12,5. Skyll nu inte detta på smöret!

Jag har tidigare tagit upp hur svårt det är att äta rätt:

https://bengtingerstam.wordpress.com/2010/12/07/sa-svart-att-ata-ratt/

Håll med om att det verkligen behövs en fristående och helt opartisk konsumentorganisation som både kan och vågar granska marknaden och informationen:

http://www.konsument-forum.se/hundralapp.htm

3 Responses to BRÖD-ANNONS i SVD BRÄNNPUNKT – brännande

  1. Anders S skriver:

    Brödinstitutets egen Bagdad-Bob, motsvarigheten till propagandaministern Mohammed Saeed al-Sahhaf, har varit i farten ett tag:

    http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=2&aktuellt_id=139

    Här är han på Annika Dahlqvists gamla blogg för två år sedan:

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/ordmagi_och_okunskap_orsakar_onödig

  2. […] Ironiskt nog hade samtidigt Svenska Dagbladet en debattartikel under BRÄNNPUNKT som jag kommenterat på bloggen: […]

  3. […] där också andra företeelser nyligen har behandlats lite längre ner. T ex debatten om brödet också i Svenska Dagbladet […]

Lämna en kommentar