Testa kräftor

20110815

Varje år har vi några stycken testat kräftor och publicerat stora dokument. Men i år fanns inte varken lusten, tiden eller kapitalet.

Så föll jag för frestelsen idag, när jag var på 50%-rundan hos Willys när det blev riktigt napp. 2 burkar blev ”jag med”, ordinare pris 149:- och burken var på 1 kg. På locket såg det ut som vanliga kräftor och då var det ju inte så billigt och det förklarar kanske varför de sålde så dåligt. Det stod visserligen med liten text ”havskräftor”. Hade ju vanliga kräftor på gång i ny god lag. Men nu kunde jag inte motstå, så jag tog 2 burkar! Och det var verkligen havskräftor. Helt perfekta, så jag njöt till frukost en hel burk.

Har inte sett så många tester i tidningarna i år, bara skriverier om hur dyra de ska bli p g a ”klimatrubbningar”. Men var inte det lite förvarningar från grossisterna/importörerna? Det är ju främst fjolårskräftor man säljer! Hittat en tidningstest och för en gångs skull var det kunnigt folk som testade, annars brukar det vara ett höstnöje på redaktionerna och mycket varierande resultat. Men tyvärr så vara den testen på kräftor som fanns i Stockholm och bara en sort kunde jag hitta här. Då har jag ingen glädje av den jämförelsen.

Provade i alla fall ett par i prisgruppen 59-69 kronor och tyckte nog att Pandalus  (20 st) vildfångade i ny egen lag var helt OK, så varför fortsätta att testa. Men så föll jag i alla fall, var nyfiken på Småländska Signalkräftor av märket Lobster, frysta och halvkilo för 149:- =298:- kilot (årgång 2010).

Blaha, för att inte svära på FACEBOOK!

Tur att det bara var ett halvt kilo. Flertalet var honkräftor med mycket smaklös rom i huvudet och utmärglade magra stjärtar fick man nöja sig med. Det var verkligen ingen höjdare. Då äter jag hellre hela 3 (tre)  1-kilospaket av 59-kronors kineser som jag lagt i ny lag. 6 gånger så många kräftor som jag dessutom kunde njuta av.

En frestelse till skulle jag begå. DOMUS hade laddat upp med hela 6 sorter (ICA bara 1 sort á 129;.) och då blev det färska turkiska för 159:- (24-30 st) och det ångrar jag också! Havsvatten möjligen, för salt hade man inte använt och dillsmaken fick man gissa sig till.

En annan kurios iakttagelse har jag gjort. Damen före mig i kassan köpte ”krondill”, 4 kronor i ett ”paket” för 15:-. Det räcker ju inte till ett paket, så då blir det dyra kräftor. Jag köper alltid dillkronor hos trädgårdsmästaren och för 75:- kilot (för 20 kronor får jag dillkronor som räcker till 2-3 paket) och då plockar jag bara dillkronor med frön på, de gula blommorna smakar ju inte dill utan mera hö.

Ja säga vad man vill, men det är inte lätt att vara konsument, och kräsen får man inte vara!

Mitt utprovade favoritrecept

http://www.konsumentsamverkan.se/precept/kraftlag.htm

Tidigare skrivet i bloggen om kräfttester

https://bengtingerstam.wordpress.com/2009/08/02/dags-for-krafttester-igen/

 På hemsidan om kräfttester

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/krafttest072.htm

 

En kommentar till Testa kräftor

  1. Ulla Sandström skriver:

    Hörde idag att dillen i Skåne har ruttnat pga allt regnande och den är nu nerplöjd.Jag hittade ingen krondill till gurkan jag köpte😦

Kommentera

