Kampanjen ”LÅT STÅ” – köp INTE!”

2012-03-18

Det är en annorlunda kampanj, den är ju GRATIS för de som deltar! Man kan t o m uttrycka det så här

”LÅT STÅ – det är gratis”!

I motsats till många andra kampanjer, där organisationer begär stöd med ”100 kronor per månad för att rädda….” olika saker, ofta hotade djur. Sen lovar de att göra insatser så du slipper. Bara du betalar.

Den här kampanjen är annorlunda, den innebär att så många konsumenter som möjligt ska delta och påverka marknaden just genom sitt passiva ”handlande” eller ”icke-handlande” och det annorlunda är just att det är gratis.

Att icke-handla kostar ju inget!

Men det påverkar! Någon skrev i en kommentar på Facebook ”Vad vi konsumenter inte fattar är vilken MAKT vi faktiskt har….men som vi inte använder”. Ja frågan är om det är makt eller inflytande det gäller, men det är ju en smaksak hur man tolkar det. Det är ju egentligen en motaktion emot ”makten” som styr oss konsumenter genom reklam, exponering, sortiment, lögnaktiga argument och våra svagheter för färger, smaker, bekvämlighet osv, kanske också fokus på låga styckepriser, som blåses upp, medan literpriserna är skyhöga, men göms undan i små bokstäver.

Ta exemplet margarin, som konsumenter mer och mer undviker att köpa.

Det är visserligen förknippat med en annan utgift, men räknat på kg fett är den inte större, om man räknar bort vattnet. Men man köper ändå en alternativ produkt. Det viktiga i det fallet är att man väljer bort något för att välja något bättre.

Men i fråga om alla plastflaskorna är det kanske mera att helt avstå.

Socker, färger och syntetiska smaker kan vi avvara och t o m vitaminer – om man äter rätt eller kanske tar kosttillskott i stället för vattendistribuerade vitaminer.

Vissa drycker är så invanda att det ingår i en livsstil, t ex Coca Cola, med färgämnen, som nu förbjuds i USA

http://www.dn.se/nyheter/varlden/coca-cola-och-pepsi-andrar-recept-efter-cancervarning

och fosforsyra som inte kanske är det mest nyttiga för vare sig tänder eller mage. Men det är en mycket driven lansering och fortsatt reklaminsats som krävts för att permanenta behovet.

Mineralvatten som en gång upptäcktes vid vissa källor var från början basiska, hade högt pH värde och upptäcktes ha en läkande effekt. I synnerhet med dagens försurande konsumtion är behovet av att justera pH ännu större men dessa mineralvatten har inte längre den egenskapen och genom tillsats av kolsyra har man snarare en påverkan mot det sura hållet, för att inte tala om Ramlösa som har ett alldeles för högt innehåll av fluorid, varning på flaskorna för att ge det till barn! Alltså faller argumentet nu också för de riktiga mineralvattnen, även för att de packas i plastflaska.

Vi har bland alla ”hatade” E-nummer, som det ”hetsats” så emot, E 500 Bikarbonat, som inte har några negativa egenskaper men balanserar pH-värdet och motverkar en sur reaktion i magen. Kanske många känner igen sig här! Även den mest inbitna ”mineralvatten-förespråkaren” måste nog idag inse att det är dags för alternativ. Rent kranvatten, med en tillsats av t ex en-två teskedar bikarbonat efter smak, är ett bra alternativ. Är inte ortens vattenkvalitet bra kan man tillsätta lite kolloidalt silver, för att få ett ”renare vatten” och undvika spridning av bakterier eller virus. ”Mineralsmaken” har man ju nu via bikarbonaten och nu slipper man ju både Samarin och Apotekets alternativ till höga kostnader, för att korrigera den sura magen.

Separat dokument om bikarbonat E 500 här

http://konsument-forum.se/TI/Bikarbonat_oversikt_1.doc

Läs mer om kolloidalt silver på Facebook: https://www.facebook.com/groups/216714951677538/

För den som har råd kan ju en vattenrenare vara på sin plats och betalar sig snabbt om man jämför med vad flaskvattnet kostar per liter.

Ja det blev en lång analys, för att visa fördelarna av att undvika flaskvatten.

Priset är ju också en stor faktor, lätt att inse. Men den kemiska risken av plasten och migrationen av kemiska ämnen från plasten är mer än väl en sådan allvarlig faktor. Nu kommer debatten även i USA om BPR (Bisfenol) i plasten i flaskorna för barn.

Kongressman kräver förbud i USA för BPA: http://www.washingtonpost.com/business/economy/congressman-moves-to-ban-bpa-from-food-packaging/2012/03/16/gIQAXNNAHS_story.html

Eating Canned Food Shown to be Linked to Heart Disease

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/03/15/eating-canned-food-shown-to-be-linked-to-heart-disease.aspx?e_cid=20120315_DNL_art_2

Den enorma aktionen som nu är på gång i USA emot plastflaskorna ur miljösynpunkt är inget att ta miste på, hoppas att många hann se filmen som vi puffade för någon vecka sedan.

Maktfrågan tog man också upp i filmen

och pekade ut Nestlé, Coca Cola och Pepsi, som de tre stora bakom “The next empire”. Kanske har vi konsumenter just den makten att motverka den makten över livets viktigaste ämne, vattnet.

Kampanjen lanserades inför Internationella Konsumentdagen den 15 mars, så här:

”LÅT STÅ” – köp INTE! Lämna kvar på hyllan i butiken. EN KONSUMENTAKTION – lanseras inför Internationella Konsumentdagen 15 mars. Vi tar greppet om vår köpkraft men samtidigt väljer vi bort det vi inte anser ”platsar på marknaden” genom det passiva valet, LÅT STÅ –
kvar på butikshyllan. Första aktionen riktar sig mot plastflaskorna och därmed vatten i olika former, kolsyrat, smaksatt, sötat, färgat, vitaminiserat m m . Flera produkter kommer allt eftersom, nästa blir MILDA GULD med ”smör”.
SPRID och ni på Facebook, DELA för att sprida. Läs mera på bloggen:
https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/03/14/lat-sta-en-konsumentaktion/

Hur utvecklar vi nu denna kampanj? Det gäller ju att få bra spridning på den. Kom med förslag och idéer!

Berätta vad du kan tänka dig att göra eller har gjort!

 

Bli medlem! Bli del i “rörelsen” för en bättre värld, hållbart samhälle och bättre egen hälsa och ekonomi

https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/03/15/tank-om-vi-vore-100-000-medlemmar-2/

Ett annat sätt att sprida denna aktion är att ge bort ett Gåvomedlemskap http://konsument-forum.se/TI/KOF3gavaallmant.rtf
samtidigt meddelar du oss namn, adress, e-postadress till mottagaren och ange ditt betaldatum. Vi skickar boken och bekräftelsen.
Du skriver ut gåvobrevet och skickar eller ger det till mottagaren.

Inbetalningar för Gåvobrev och övrigt stöd betalas till

Plusgirokonto: 35 03 71-1 Konsument-Forum

Länk till starten för bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor (klicka på den du vill läsa):

Bengt Ingerstam     KONSUmindre      Konsumentsamverkan

Stöd oss

KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

4 Responses to Kampanjen ”LÅT STÅ” – köp INTE!”

  1. Emil Gustavsson skriver:

    Spännande kommentar som tar upp många bra delar. Konsumentmakten är stor, men marknadens kontroll över oss konsumenter oftast större. Det här är ett sätt att försöka att ändra på den saken! Bra jobbat

Lämna en kommentar