”LÅT STÅ – köp INTE”! en riktig konsumentaktion

2012-03-14

”LÅT STÅ – köp INTE!” (lämna kvar på hyllan i butiken)

Vi konsumenter är delade. En del av oss fogar sig, utan att märka det, som ”marknadens oavlönade kommandosoldater” och lyder order via reklam, erbjudanden, lockpriser, exponering samt styrd information. Vi bara köper, utifrån den information vi tvingas på ”gratis”. Resultat, giganterna överlever och lyckas ta hand om köpkraften, slå ut konkurrensen och bygga allt större ”KÖP-KATEDRALER” . Läs den tidigare föreslagna artikeln  ”Det styrda folket”. https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/02/20/det-styrda-folket/   

Den andra delen av oss vill påverka världen, samhället och vår egen hälsa och ekonomi. Vi skaffar oss information från ”alternativa” källor.

Dagens ”revolution” innebär att vi inte jagar födan, löner och ”billiga” varor utan söker via nya källor, i de sociala medierna, som Internet via vår dator. Vi blir mer informerade än styrda.

Kanske blir vi indignerade först, men sedan kommer reaktionen:

Vad gör vi åt det?

I dag 15 mars är det den Internationella Konsumentdagen och Consumers International fokuserar ”bankproblemet” och konsumenträttigheterna. En av rättigheterna är ”rätten till korrekt information” och ”rätten att välja”. Detta sätter vi fokus på nu.

Vi lanserar kampanjen

”LÅT STÅ – köp INTE!” (lämna kvar på butikshyllan)

Vi vänder utvecklingen just genom att ta greppet över vår köpkraft och inte blint gå i ledband hos de som vill styra oss och ta hand om våra pengar.  LÅT STÅ kan bli just den signalen.

Vi skaffar oss information, det som vi arbetar med, som enda fria konsumentorganisation, fri från inflytande av särintressen, och sätter fokus på väsentliga frågor och problem. Inte för att skapa indignation utan visa på vägen till inflytande och effektiv påverkan.

Vi inleder med att ta ställning emot PLASTFLASKOR!

Det gäller inte bara de med vatten, med eller utan färg, socker, vitaminer utan alla plastflaskor över huvud taget.

I dagarna la vi ut en information om en stor kampanj i USA, det är alltså en ”world wide” aktion mot plastflaskor:

Bara ett MÅSTE, se filmen bara idag TAPPED, (6 minuter omskakande) ett världsuppror emot ”vatten på flaska”. Rörelse i USA som varnar för makten över vattnet ”The next empire”, Nestle, Coke och Pepsi! SPRID o DELA. http://consciousworldsummit.com/tapped/ (tiden gått ut)

Ett tidigare inlägg om en film om plastproblemet finns här:

Plastic pollution http://www.youtube.com/watch?v=td8RkPDOPuc&feature=youtu.be

Det ska inte vara speciellt svårt att avstå från “kranvatten” i flaska. Jämför sedan literpriset för de små flaskorna – ofta runt 25:- litern och uppåt. De med vitaminer kostar 50:- litern. Lätt att ta vitaminerna som piller i st f i flaska!

Vi kommer att kräva av leverantörerna att för ”stilla vatten” utan kolsyra återgå till pappersförpackningar, precis som man i dag säljer juicer och soppor och vin. För kolsyrat vatten att återgå till glasflaskor, som dessutom inte ger ifrån sig oönskade kemiska substanser (se debatten om nappflaskorna).

Vi blir inte ensamma i världen att göra denna fokusering, men i st f att sprida olika budskap från olika särintresse-organisationer går vi ut i en konsumentaktion, oavsett vilka organisationer vi i övrigt är medlemmar i, vi går steget längre än att kräva förändringar, vi LÅTER flaskorna STÅ, där de står. Ju större genomslag ju fortare går förändringen. Se hur det gick med margarinerna som tappade hälften av marknaden och hur våra val av smör snabbt förändrade marknaden, till och med skapade tillfällig brist!.

Lägg märke till att varken öl eller huvuddelen av vin säljs i plastflaskor. Vin går tydligen jättebra i papp-förpackningar, så varför inte vatten?

LÅT STÅ är en passiv aktion, lättare att kommunicera är bojkott, avstå eller LÅT BLI.

LÅT STÅ är ju också som att HÅLL i DINA PENGAR.

Vi lägger nu inför den 15 mars ut satsningen LÅT STÅ på blogg och Facebook och ber alla er som delar synpunkterna att sprida i era nät och DELA via era Facebooksidor.

Andra produkter kommer också i LÅT STÅ-kampanjen, undan för undan, först på tur är MILDAs nya ”SMÖR” gjord på rapsolja och smörolja, för att likna ”SMÖR” och få oss att tro deras reklam, trots att det fortfarande är ett margarin. Lätt att LÅTA STÅ, kvar i hyllan.

Konsumenternas ”vapen” nr ett är köpkraften, använd den, rikta den och styr med den. Det vi köper kommer man att fortsätta att producera, men det som blir kvar i butikshyllorna kommer man inte att fylla på! Vilken unik makt vi har – att välja vad vi köper och konsumerar och avstår det vi inte ”gillar”.

Bli medlem! Bli del i ”rörelsen” för en bättre värld, hållbart samhälle och bättre egen hälsa och ekonomi

https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/03/15/tank-om-vi-vore-100-000-medlemmar-2/

Ett annat sätt att sprida denna aktion är att ge bort ett Gåvomedlemskap http://konsument-forum.se/TI/KOF3gavaallmant.rtf
samtidigt meddelar du oss namn, adress, e-postadress till mottagaren och ange ditt betaldatum. Vi skickar boken och bekräftelsen.
Du skriver ut gåvobrevet och skickar eller ger det till mottagaren.

Inbetalningar för Gåvobrev och övrigt stöd betalas till

Plusgirokonto: 35 03 71-1 Konsument-Forum

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor (klicka på den du vill läsa):

Bengt Ingerstam     KONSUmindre      Konsumentsamverkan

Stöd oss

KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

Annonser

5 Responses to ”LÅT STÅ – köp INTE”! en riktig konsumentaktion

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: