2012-02-05
För att kunna utöva KONSUMENT-INFLYTANDE
Hoppas du läst de senaste artiklarna i bloggen
https://bengtingerstam.wordpress.com/
och att du såg TV-inslaget Globla Drycker.
Det var ett enkelt och snällt program om hur VATTEN blev en ”hälsoprodukt” och man fick de förmögna att börja ”dricka brunn”. Kolsyran blev en faktor och hur gick det sedan?
Vatten är näst luft ett grundbehov. Luft har man inte än lyckats kommersialisera. Men VATTEN är en lärorik historia.
Det första man tillsatte var koldioxid.
Sen kom sockret (sockerdricka)
Därefter smakerna (läskedryckerna)
Specialsmakerna skapades av bl a Coca Cola,
med stimulerande ingredienser (beroendeskapande)
Allmänt sedan blev de kolsyrade fruktdryckerna, färgade,
som bara hade lite olika smak, ofta syntetiska, med alla möjliga exotiska smaker
Sportdryckerna med energitillskott och stimulantia, lanserades för det motionerande folket
men blev ett uppiggande tillskott för trötta ungdomar och är idag ett allvarligt problem
Vad kan man tänka sig sedan, jo vitamindryckerna.
Det här är lite om VATTNETS historia och hur stora företag får greppet om oss konsumenter
och våra pengar. Se också hur reklamen utnyttjats och produktplaceringarna samt beroendeskapandet.
Allt detta med VATTEN som instrument.
Varför ska vi då organisera oss? Jo helt enkelt för att hjälpas åt tillsammans för att analysera och skaffa oss kunskaper. Precis som vi nyligen gjort för att våga hoppa över myndigheters märkning som avsåg att ”hjälpa oss välja rätt fett”. Tänker på den i dagarna uppblossande debatten om Nyckelhålet och råden att äta LÄTTA margariner. Varför? Bra fråga, men ju mer vi får veta ju mindre LÄTTA äter vi, trots myndighetsstyrningen.
Mängden av särintresseinformation gör det svårt för oss att både orka ta till oss och dessutom klara att veta vem vi ska lita på.
Bifogar här en sammanställning över ”vattnet på flaska”.
http://konsument-forum.se/TI/RESURS_INDEX_drycker_20111214.doc
Transporterna är ju en faktor som folk ofta tar upp, men det är inte huvudproblemet. Hälsan kommer in som en stor och betydelsefull faktor, sockret , beroendeskapande ingredienserna samt mängden pengar man plockar av oss! Nu tror man att man lätt ska kunna lura oss med vitaminerna. Men det är ju å obetydliga mängder att vi nog ska ta behövliga tillskott, när det så behövs och inte låta dem åka med av bara farten i flaska med vatten som budbärare.
Se i analysen som bifogas här. Priserna på kolsyrat vatten varierar mellan 2:33 kr/liter och 25:90, bara för att förpackningarna varieras och ibland får vi en napp på köpet. De lite mer bearbetade och smaksatta dryckerna varierar mellan runt 5:- och 11:90, men mest reas dom och då är priserna mycket varierande. Så kommer då vitaminerna med priser upp till 40:- LITERN. Det blir dyra vitamintillskott!
Dessa siffror är ett utdrag ur vårt RESURS-INDEX, som medlemmar har tillgång till och är en hjälp till att bättre kunna välja.
Det är en del av det du kan ha nytta av för att utöva KONSUMENT-INFLYTANDE.
Bestäm dig snabbt medan starterbjudandet gäller! Detta är en lönsam investering både för hälsan och plånboken.
HÄR FÅR DU ETT STARTERBJUDANDE:
– 1 års medlemskap (normalt kostar det 200:-)
– 2-4 medlemsbrev per månad
– Tillgång till dokument, normalt endast tillgängliga för medlemmar, som t ex
– KONSUMNTNYCKELN och RESURS-INDEX
– Få som välkomstgåva den tidlösa boken KÖKSSKOLAN (normalt pris 150:- + porto 44:-)
Allt detta för endast 150:-
Sätt in detta på Plusgirokonto: 35 03 71-1 – KONSUMENT-FORUM
Det är bara tillsammans vi kan påverka! Och lönsamt är det för oss konsumenter!
Det är därför vi har vår egen konsumentorganisation KONSUMENT-FORUM. Ju fler vi är, ju mer kan vi åstadkomma och ju starkare röst får vi.
KONSUMENT-FORUM, är den fria konsumentorganisationen, som INTE styrs av särintressen, politiska eller religiösa värderingar eller styrs med statliga medel.
Vi vill fokusera på LÖSNINGARNA och inte fastna i PROBLEMEN. Välja rätt och konsumera rätt och få kunskaper för att göra rätt.
Du kan också ge bort ett Gåvomedlemskap http://konsument-forum.se/TI/KOF3gavaallmant.rtf
samtidigt meddelar du oss namn, adress, e-postadress till mottagaren och ange ditt betaldatum. Vi skickar boken och bekräftelsen.
Du skriver ut gåvobrevet och skicka eller ger det till mottagaren.
http://halsodeckarinnan.blogspot.com/2012/02/vatten-som-blev-en-kommersiell-dryck.html
Tack för att du sprider. Min favo är kylskåpskallt vatten med gurkskivor i. Hälsningar. Bengt
[…] I gårdagens blogginlägg ”Värt att veta – KONSUMENTINFORMATION” […]