KONSUMENTINFLYTANDE och VATTEN

2012-02-03

Se programmet nu idag fredag kl 20.00 i Kunskapskanalen på TV, sen hörs vi om hur många som velat ta makten över oss konsumenter, den betalande parten i samhället, som många ska leva på.

Allt sedan historiens begynnelse har konsumenter styrts av gruppintressen, byledare, religiösa ledare, statsmän, fabrikanter, bönder, lärare, industri- och handelsgrupperingar, myndigheter, särintressen och intressegrupperingar. Bland de senaste exemplen kan vi notera kampanjen ”En köttfri måndag” och  livsmedelsverkets Nyckelhål. Det senare för att ”göra det lättare för konsumenterna att välja ”rätt kvalitet på fett, fiber m m.  Nyckelhålet uppfanns inte av oss konsumenter utan begåvades oss av myndigheten som baserade kriterierna på sina uppfattningar. Men fler och fler börjar tänka självständigt.
I dagarna avslöjades hur stor del av konsumenterna som inte efterfrågade Nyckelhålsmärkta varor längre och hur handeln följaktligen inte tycker det är så intressant att ha dem i hyllorna.
Med tillgång till nya media får konsumenterna allt lättare att informera sig och bli mera allsidigt informerad och det öppnar möjligheten att vi själva som konsumenter nu kan gemensamt granska, ifrågasätta, sprida konsumentvänlig information och börja utöva KONSUMENTINFLYTANDE.
Konsumenterna börjar bli allt svårare att styra, när inte ens myndigheterna kan styra oss med laggar och märken är vi inne i en annan era då den som ska betala också ifrågasätter vad det är vi betalar för och om det egentligen är så bra för oss.
Vi som den enda fria konsumentorganisationen, utan religiösa eller partipolitiska influenser, även fristående från olika särintressen och som inte lever på statliga pengar, bygger nu på att vi gemensamt granskar, diskuterar och informerar oss samt har möjligheter nu via nya media nå större skaror, snabbare, ser främst som vårt gemensamma att fokusera på att kunna utvidga KONSUMENTINFLYTANDET, med konsumenternas bästa för ögonen.

Börja med att se på TV i kväll i Kunskapskanalen 20.00
Globala drycker
Fransk dokumentärserie från 2011. Del 4 av 4: Vatten. Även alkoholfria drycker omgärdas av kultur och historia. Världens vanligaste dryck, vatten, har blivit en miljonindustri. Även i K 5/2, K 6/2 och K 8/2

Vatten är ett klassiskt exempel på hur man tagit ”makten” över en från början gemensam resurs, som konsumenterna (även djuren och våra växter) behöver. Hur man modifierat det och smaksatt det för att locka oss, binda oss, förpacka det för att just tvinga dig/oss att bli beroende av just deras ”vatten” och därmed bygga upp några av väldens gigantiska företag. Deras metoder med reklam, produktplacering, vane- och beroendeskapande är inte för vårt bästa, inte heller de moderna varianterna med lite vitamintillskott, är för vårt bästa, men för att kunna ta upp till 30-40 kronor litern för en i stort sett gratis råvara. Det är det vi konsumenter är till för, att kunna plocka av oss vår köpkraft för eget berikande.

Se programmet, sprid denna meddelande (inte bara länken till programmet) så återkommer vi om hur vi ska bygga upp mera  vakenhet och effektivare KONSUMENT INFLYTANDFE.

En kommentar till KONSUMENTINFLYTANDE och VATTEN

  1. Sonia Ek skriver:

    Jag håller med, att köpa vatten på flaska är rent vansinne.
    Tänk på alla onödiga transporter.
    Så är det även med alla djur som måste fraktas för att slakten ska bli billigare? Vad gör EU åt eländet?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: