Pressinformation – sätt stopp för direktreklamen nu för klimatets skull

PRESSINFORMATION                        2011-06-09

Slöseriet med papper blir nästa klimatfråga. Ta då ett drastiskt steg uppmanar Sveriges Konsumenter i Samverkan Regeringen och sätt stopp för direktreklamen som skräpar ner i våra brevlådor.

Sveriges Konsumenter i Samverkan, konsumenternas egen organisation, har sedan decennier krävt och agerat för att minska detta meningslösa slöseri, som bara irriterar folk mer och mer. Nu kommer emellertid högre krav på att spara på skog och pappersmassa för klimatets skull.

Senast 2007-05-10 uppmanade vi EU, Regeringen och myndigheterna att bli mer konkreta och inte bara uppmana oss konsumenter att släcka lampor m m utan ta itu med slöseriet med papper via direktreklamen. Nu kommer pappersslöseriet upp i debatten och det visar sig svara för en jämförbar klimatpåverkan med köttkonsumtionen. Det är ingen bagatell! Dessutom är konsumenternas ökande trötthet på skräpet mycket tydlig. Se närmare pressinformationen med bild från 2007

http://www.konsumentsamverkan.se/press/direktreklam.htm

”Det läggs på oss konsumenter alltfler bördor och kostnader och nu kräver vi konkreta åtgärder från staten och myndigheterna, som bidrar till att MINSKA kostnaderna för oss konsumenter, samtidigt som en betydande och effektiv klimatåtgärd åstadkommes,uttalar Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan och KONSUMENT-FORUM.

Behovet av butikernas veckoblad är mest för handlarna som vill locka oss in i deras butiker och helghandla. Träffsäkerheten i reklamen numera är sämre än någonsin och kräver ständigt högre kostnader och mera upprepning. Men läströttheten ökar också och det är dags med modernare metoder för att nå oss konsumenter, som tydligen är så otroligt viktiga för näringslivet.

”Vi föreslår att beställbar reklam organiseras och införes, antingen via prenumeration via Internet, eller för de som saknar den moderniteten och absolut vill ha information att det sändes ut per brev, efter uttrycklig begäran, till konsumenter som kanske saknar dagstidning” tipsar Bengt Ingerstam.

Kostnaderna i dag för reklamen betalas av oss konsumenter, via varorna, och räknar man in alla kostnaderna på vägen, inklusive skatter och arbetsgivaravgifter samt moms, motsvarar det 3 arbetsmånader per år och yrkesverksam. Läs mera här: http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/reklam/41pounds.htm

Längst ner finns länk till kalkylen!

Mer information finns på vår hemsida under avsnittet http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/reklam/reklamindex.html

samt

http://www.konsumentsamverkan.se

För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam (tel. se nedan)

Sveriges Konsumenter i Samverkan och KONSUMENT-FORUM

Box 88, 577 22 Hultsfred

tel: 0495-498 34, 413 15            mobil: 070-604 77 25

e-post:            skis-h(at)konsumentsamverkan.se

Hemsida:        http://www.konsumentsamverkan.se

Advertisements

2 kommentarer till Pressinformation – sätt stopp för direktreklamen nu för klimatets skull

  1. Louise skriver:

    Hej Bengt! Det finns mängder av skäl att slopa direktreklamen!
    Louise

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: