FRESTA FUSKA och LURAS

inlagt 2014 02 04  kommer att tilläggas i ”konsumentbiblioteket” snarast

Många utsätter oss konsumenter

för FRESTA  LURA och FUSKA

för att tjäna pengar på oss!

Vad kan vi göra åt det?

Gandhi

Häromdagen hörde jag en politiker i en debatt uttala sig så här:

”Vi får inte glömma folket och skattebetalarna!”  Det avslöjar deras värd.Folket inför valet för att bli omvald och hur mycket man tar ut av dem för att få resurser att fördela. Det ligger så långt ifrån deras tankevärld  att det är som konsumenter vi skapar arbete, sysselsättning och därmed skatteintäkter. Men lugn ett tag, vi drabbas av marknaden med FRESTELSER, FUSKET och LURANDET, men i st f  att bara klaga kan vi tackla det!

Vi kan som konsumenter fokusera på att AVSLÖJA, TESTA, INFORMERA och samla in tips från medlemmarna! Och sprida vidare.

Här lite först om

Låt dig inte LURAS

Priser vid merköp, ibland mycket att spara, som här ICA Makrill 3 pack:
Småförpackningar ofta mycket dyrare än ”flerpack”

5606.ICA MAKRIL.201402.cut
Per styck kostar en burk 13:90 medan en 3-pack kostar 32:90 vilket ger 10:96/st
3 x 13:90 = 41:70 41:70 – 32:90 innebär en fördyring på 8:80 = 2:93 per burk

3 pack betyder per styck 10:96 vilket är en besparing på 21%

Vatten i griskött

Speciellt gäller det griskött, övrigt mindre lämpat för tillsatserna fosfat och vatten.
Bacon, stekfläsk, julskinka, rimmad fläsklägg, svintunga är det vi tittat på till att börja med.
Stekt mängd kvar 34, 38, 36, 39 % av ursprunglig vikt
Fett 12, 10, 20, 19%
Vatten 54, 52, 44, 42%
Här är några siffror i %. Vattenmängden varierar mellan 42 och 54 %, vilket är en bra indikator. Värt att gräva mera i!
Se mera av det halvfärdiga dokumentet här:

http://www.konsument-forum.se/TI/Test_av_bacon_och_sidflask2.pdf

Rätt mycket finns redan publicerat om tester och priserna under:

https://bengtingerstam.wordpress.com/category/prisjamforelser/

T ex  FELIX MODERN FÄRDIG MAT

110 g ”grönsaker” med 12 små tärningar fisk + 285 g stuvning på potatismjöl

https://bengtingerstam.wordpress.com/2013/03/08/felix-trollar-med-morotter/

Mer kommer gällande de ”pedagogiska priserna” framöver, men lite kommer här nu.Frosseriet med 9:or är skrattretande!

Inte tror väl någon att priserna på blommorna är baserade på framställningskostnad, multiplicerat med distributionskostnad och skälig vinst.

Kan det skilja 10:- mellan olika blomster?

Nej, det är helt andra faktorer som spelar in. Dels hur mycket man bedömer att konsumenterna är beredda att betala, men också hänsyn till det s k ”pedagogiska priset”.  Tidigare låg gränsen på 19:90 för att senare åren ha hamnat på 29:90 och nu beroende på produktens ”värde” ha rasat upp till 39:90.

5606.ICA MAKRIL.201402.cut.rot.

Bl a är den Engelska pelargonen  ”värd” mer än den blå Sainta Paulian.

Vill man ha en Pelargon så slinker den lättare ner i kundvagnen utan eftertanke och ev prisjämförelser för 39:90 än om den kostat 40:50 .

Skillnaden mellan 39:90 och 40:50 är inte bara  60 öre, utan hur vi upplever priser mellan 30- och 40-talet.

I samma annons fanns erbjudandet 3 för 50:- för Saint Paulian, då räknas inte 0.90 utan jämna kronor. Rabatten för storköpet är i själva verket 9:70. För pelargonen är det inte lika tänkbart att erbjuda 3 för 110:-

Prissättning är inte kalkyler längre utan psykologi. På gränsen mellan ”frestas”och ”luras”

Pedagogiska priset för gravad lax

5602.Gravlax 449kr.201401.cut

Normalt ligger det pedagogiska priset mellan 19:90 och 29:90 men för en lyxprodukt som ”skivad gravlax” kan det ligga högre, i detta fall på 44:95 . Rå lax, för att grava själv,  får man ibland för 99:- inför helgerna,  förr fick man även gravad lax i bit för under 200:- men nu skivad, som så mycket annat, kostar den 449:50 (samma som 450:-, men det låter ju mera!)  100 g i stor platt förpackning är en produkt för sig och då tänker man inte på kilopriset.

FUSKET

det har vi sista tiden sett mycket av och den moderna färdigmaten ligger närmare  mat-FUSKET än LURAS.

FRESTELSERNA är många, inte minst exponeringen i butikerna och allt som ”lockar” i brevlådan


Direktreklamen

Det här är bara början, vi ska fylla på och även samla och lägga upp i ”konsumentbiblioteket”

___________________________________________

Är du inte medlem ännu?

https://bengtingerstam.wordpress.com/2013/03/21/de-forsta-1000-nya-medlemmarn-far-en-present/

_________________________________________________________________

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor:

KONSUMENT-FORUM

KONSUmindre 

Konsumentsamverkan

KONSUMENT-FORUM

Box 88, 577 22 HULTSFRED

Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se 
Org.r: 833200-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: