ÄLSKADE KÖTT – i repris

2013-02-06

KÖTT

HET DEBATT

mmmmm

Filmen ”Älskade kött” sändes i UR i mitten av december, innan den stora köttdebatten bröt ut när Jordbruksverket presenterade sin utredning om bl a köttproduktionens miljöpåverkan. Vi rapporterade och gav våra synpunkter redan då:

https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/12/15/konsumindre-konsumenternas-losningar/

och bl a uttalade att lösningen på många problem om köttet löser vi bäst genom att dra ner konsumtionen – KONSUmindre.

Filmen kan ses fram till 4 augusti på:

http://urplay.se/170958

En repris sänds i dagarna, måndagen den 4 februari i SVT2 men någon repris kommer inte, så se den på UR

Filmen var mer aktuell nu efter debatten som gått i svenska media efter KÖTTSKATT-debatten.

Köttmarknaden är en stor och omdiskuterad bransch och många siffror florerar, inte alltid korrekta. Dels finns de som vill få folk att sluta äta kött, dels de som vill stimulera produktionen av ett naturligare kött och slutligen de som arbetar för en ökad produktion i Sverige av kött. Tydligen är krafterna bakom köttdebatten betydligt mera uttalade än de som verkar för den vegetabiliska produktionen/konsumtionen. Men dess dragkamper har förekommit tidigare och vågen som går över världen, med Sverige som en aktiv nation med en av de mest aktiva kostkampanjerna LCHF som varnar för snabba kolhydrater, sockerarter, spannmål, majs, ris, potatis och bröd inte minst (utvecklad produkt av främst vete, har varit utsatt för mobiliserade kampanjer från köttsidan, med ”inhyrda forskare och professorer” som gjort allt för att utmåla köttkonsumtionen som farlig. Å andra sidan har kampanjerna emot kolhydraterna (/brödet och sockret) inte varit helt tysta heller. Vi skrev om ett par inslag nyligen här på bloggen: VÄLJ BORT SOCKER OCH BRÖD

https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/11/19/goodbye-sote-brods-dagarna-for-var-battre-halsa/

Ser man det rent hälsomässigt så är det nog här vi har de stora förändringarna att vänta oss när det gäller förändringar i ”kosthållet” för att minska ner världsepidemin av fetma, övervikt och diabetes, med efterföljande andra allvarliga sjukdomar. Tunga intressenter bakom den ”vegetabila sidan” är spannmål och fröodlarna samt socker och inte att glömma margarinindustrin som gör sina fetter på pressade oljor från främst soja, majs, raps, solrösfrön, linfrön, alltså de vegetabiliska fröoljorna.  En mer utförlig översik publicerar vi direkt efter denna artikel, Professor Göran Peterssons senaste rapport ”Fleromättade Fetter”

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/172848/local_172848.pdf

Den stora expansionen på köttmarknaden är skapad av utvecklingen av kraftfodersidan, med spannmålet och sojan och majsen som gjort foderkostnaderna lägre och intensivproduktionen, sedermera industriproduktionen av kött via samma djur. Intressant notera att GMO-industrin är just framme på soja, majs och några andra mindre grödor, så visst ser man maktsfärerna operera.

Den mera naturliga produktionen av kött har alltid haft bete so bas och marknaden i Sverige är lite konfunderad i dag. Det finns intressen för ”gräsbete” men det finns mer än gräs. Vissa arealer där man inte kan odla spannmål, går bra för bete. Hälsomässigt får vi bättre kött ju mer gräs och andra växter korna och fåren.får beta. Omega-6 fettsyran ökar hos djuren när de matas med kraftfoder. WWF har varit djupt involverat i ”Naturbeteskött”, som är ett av dem inregistrerat varumärke och samarbete har skett med ICA och ett antal närproducerande bönder. Ett stort antal fristående bönder har KRAV-märkt produktion och det köttet kan man mycket väl satsa på. Ska utvecklingen fortgå är det upp till konsumenterna att utveckla kontakterna med närproducerande KRAV-odlare, då priserna via handeln blir omöjliga, i nuläget.

NATURKÖTT är en annan sektor, som bygger på importerat kött från Brasilien och några andra länder i Sydamerika. Det är också ett varumärke, som ägas av ett företag som har LRF i bakgrunden. Googla på ”NATURKÖTT” så kommer det upp både det ena och det andra. Även kundreaktioner.

Detta är en kortfattad översikt. Varför vi rekommenderat att dra ner på konsumtionen är att den växande importen av industrikött motverkar en utveckling av närproducerat och naturligare svenskt kött och ger en osund prisutveckling och ointresse för den kvalitativa köttproduktionen. Dessutom kan vi konsumenter dra ner på storleken på köttbitarna och därmed ha råd att köpa ett bättre kött, lika väl som vi kan dryga ut rätterna med mer av andra råvaror som kål, bönor och andra långsammare kolhydrater. Intressenter med nära band till LCHF-rörelse har kört med ”affischer” med texten ”VI BEHÖVER ÖKA PRODUKTIONEN AV KÖTT” medan vi propagerat för att ”MINSKA KÖTTKONSUMTIONEN” och t o m blivit häcklade för att vi nämnde ordet KÅL i sammanhanget (VALSEDEL  finns här  http://konsument-forum.se/TI/Kaalsoppa_med_flask.doc) Det primära är inte att propagera för en ökad produktion  samtidigt som debatten om klimateffekterna diskuteras, däremot är konsumtion av naturligt producerat kött med högt innehåll av naturligt bete och följande av KRAV-reglerna något att satsa på i kombination med portionsförändringen.

Vi ska försöka följa upp och utveckla detta avsnitt, men nöjer oss med detta och uppmaningen att se reprisen av ”ÄLSKA KÖTT” så länge.

https://bengtingerstam.wordpress.com/2013/01/29/cirkus-med-kottskatten/

Häng med nu MOT ETT NYTT-IGARE 2013

och TJÄNA på att vara KONSUMENT

som riktig medlem

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam   KONSUmindre     Konsumentsamverkan

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

KONSUMENT-FORUM

Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se

Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se

Org.r: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: