TJÄNA PÅ ATT VETA

2013-01-21

NU KOMMER

VALSEDLARNA

n

n

Nej inte de vi har när vi ska välja parti eller folk till riksdagen!

Dessa konsument-valsedlar är förslag till val av det vi köper i butikerna, för att påverka den vägen, snabbare och mera enligt våra önskemål, hur vi vill ha vårt samhälle, hållbart, uthålligt, hälsosamt, ekonomiskt och konsumentvänligt.

EU hade ju bekymmer med hur mycket gurkorna max skulle få vara böjda, men gav upp. Nu har de lyckats bestämma hur kosttillskott, t ex vitaminer, ska marknadsföras, men inte lyckats reglera bekämpningsmedel, en massa tillsatser och sånt som industrin lobbar för att få använda.

Vi kommer att presentera dem i form av lösblad för olika produkter, inte för att ta alla produkter, men sådana exempel som vi kan ha nytta av att får idéer och tips eller råd om hur vi ska se upp, avslöja trixen hur man försöker styra (eller lura) oss och få oss att släppa greppet om pengarna, så de kan öka sina inkomster på vår bekostnad.

Här kommer nu ett par exempel som ska demonstrera hur vi kan bygga upp dem och testa vilken nytta de kan vara för dig som vill TJÄNA PÅ ATT VETA. Här är länken till hur man väljer CITRONER i djungeln i butikshyllorna:

http://konsument-forum.se/TI/TPAV/Citroner..PDF

samt ett om FLINGSALT

http://konsument-forum.se/TI/TPAV/Flingsalt.doc

detta senare kommer att omarbetas med flera tips, men börja med att se hur man enkelt styr oss med förpackningspriserna att ”gå på minorna” och lätt betala nära tre gånger mera, för att vi inte såg upp med jämförpriserna.

100_4677

Dessa dokument kommer att bli exempel och avslöjanden, inte någon total kartläggning. Avsikten är att skapa vaksamhet och vakenhet och få tips om hur man ska tänka, granska och se upp. Jämförpriser är en sak, förpackningsstorlekar och former, märkning, bearbetning och smaksättning, grad av bearbetning och en massa annat kommer att dyka upp.

Tanken är att du ska kunna enkelt skicka dessa blad som ”vykort” utan att verka besserwisser och tjatig, utan snarare tipsare om något andra kan ha glädje av. Var med och utveckla iden och vår egen fristående organisation. Så hör av dig med synpunkter.

Räknar just nu på ägg och hur mycket mer ”ägg” man får ju större ägg man köper, så gå inte på det där med små och billiga, för sockerkakan blir inte bra om du väljer de små för de är billigare. Står det 2 ägg i receptet så bestämmer du smaken genom val av äggstorlek.

Följ den löpande informationen via Bengts nya blogg:

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam   KONSUmindre     Konsumentsamverkan

 
Häng med nu till ett NYTT-IGARE 
2013 och TJÄNA PÅ det
som riktig medlem

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

KONSUMENT-FORUM

Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se

Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se/prel

Org.r: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: