JULMUST och ICAs omsorg om barnen – och marknaden

2012-12-02

4601.Julmust.2012 1130.cut

ICA drömmer om att bli störst, även på JULMUST

I flertalet butiker säljs Apotekarnas, Nygårds men ICA vill bli, som på bilden, störst på marknaden, med eget märke som bara ICA-butikerna kan sälja och därmed dra till sig kunderna för julmaten nu i december. Listigt drag, men så är de ju också störst på marknaden och visar bästa vinsten senaste kvartalet. Men nu har man gått över en etisk gräns och möter kritik från flera håll. Vi har gjort en marknadsanalys, som vi presenterar här.

1 – ”med mera kärlek” vad menar man med det? Kärleken måste väl då vara sockret eller sötningsmedlet aspartam, för inte kan det väl vara barnen, som man vill  ”få att må bättre” när en mängd ansträngningar görs från många håll, att undvika att göda barnen med mera socker, som är den största orsaken till fetma, övervikt, diabetes, cancer och hjärt- och kärlsjukdomar senare i livet. Ett grovt övertramp och brott mot etiska värderingar. En TAVLA kan man kalla reklamarnas ordbajseri (se tavlan här nere).

ICA Julmust

2 – Att spela TOMTE och missbruka CHILDHOODS namn, att vilja skänka 5 miljoner vore väl inte fel, om man tog av sina vinster men nu går man ut och ber att vi ska ge dem 3:- för varje såld flaska, och få oss att tro att vi gör en god gärning och därför bestämmer oss för att gå till en ICA-butik för att kunna ”offra” den slanten via ICA till de behövande via CHILDHOOD. Det är ett oetiskt sätt att ”gå med hoven” och missbruka barn som lider genom att spela ”ALLAN” och bli poppis på hjälpverksamhet, som vi konsumenter egentligen finansierar, samtidigt som vi glömmer våra barns bästa och övergöder dem med mindre nyttiga produkter. Gör om experimentet med ICA-cigaretter, varav 3:- skänkes sedan av ICA till Cancerforskningen, så förstår folk hur manövern går till.

3 – samtidigt är det ett slugt marknadsföringstrick för att ”ta över” marknaden mer och mer med en produkt som är EMV, eget varumärke”, i hopp om att ICA-Julläsk ska bli populärare och ta över från det traditionella Apotekarens, för då kan inte andra butiker sälja utan ICA tar över julläskmarknaden. Så länge folk köper Apotekarens, som finns i flertalet butiker är marknaden ”Jul-must-neutral” och påverkar inte marknadsbalansen, men drömmen är ju att ICA ska ta över greppet.

4 – Med insmickrande reklam, investering i ICA-reklam med Stig som gråtfylld i TV förklarar hur väl ICA vill, spenderar man ännu mera pengar för att övertyga konsumenterna, så man får större grepp om marknaden.  Med styrning av priser och priserbjudanden, gör man ytterligare en manöver för att ”ta marknad”, så hur ska de stackars konsumenterna klara att undgå att bli överrumplade. Se närmare analysen av marknadsöversikten nedan.

5 – Det är nog inte barnen som bestämmer vad föräldrarna bestämmer sig för att köpa. En snabbtest av de tre märkena på bilden gav tyvärr inte bästa betyg för ICA-julläsken. Apotekaren smakade som julläsken alltid har smakat och var godast! NYGÅRDS kom därnäst och ICAs var ”tam på något vis”. Låt barnen testa, om ni nu ska köpa hem ”JULMUST”.

Så till marknadsöversikten:

http://konsument-forum.se/TI/Prisjamforelse_Julmust_i_fyra_butiker_i_Hultsfred.doc

Analysen har gjort i 4 butiker från 4 kedjor, KF, ICA, WILLYs och NETTO.

Det finns 2 olika sötningsmetoder, aspartam och socker

Följande förpackningsstorlekar finns: 0,33 liter, 0,5 liter, 1 liter, 1,4 liter och 1,5 liter, samt 1-pack, 2-pack, 3-pris, 4-pack, 6-pack och 12-pack.

Förpackningar i plast, aluminium samt gamla hederliga glasflaskan.

Priser varierade ovanligt mycket och det förekom skyltning i ett par fall utan angivelse av literpris (gällde två av de dyraste flaskorna!)

3 av de 4 butikerna hade lågprisvarianter i prisklassen 4:33 – 4:60 per liter, även ICA 4:44 /liter (driven för att finnas kvar på marknaden, samt ta över).. Sätt det i samband med de 3:- som ska skänkas bort (per flaska).

2 dyraste literpriserna stod ICA för!

Spannet över lag mellan butikerna låg mellan 25:80 och 4:33 per liter. Chockerande och knappast seriöst.

Största investeringen för mer-försäljning gör ICA,

Lägsta pris på bästa must, Apotekarens, har Willys 7:10, högsta hade ICA, 25:80 per liter.

Prisskillnader kan förekomma över landet, men denna analys är ganska representativ och tjänar som både mall och exempel på hur man kan anpassa till lokala förhållanden och hoppas vårt arbete ger en ögonöppnare samt vägledning om marknadskriget samt hur man leker med folkhälsan.

Tidigare inlägg här på bloggen om Julmusten https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/11/30/ica-snor-dina-pengar-och-spelar-allan/

Har du nytta och glädje av vårt arbete? Se erbjudandet då i detta förra dokument.

_________________________________________________________________________________________________

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam     (=KONSUMENT-FORUM)

samt

KONSUmindre      Konsumentsamverkan

Häng med nu!

som riktig medlem

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: