ICA snor dina pengar och spelar ALLAN

2012-11-30

INTE SVÅRT

ATT GE BORT

när vi betalar!

ICA spenderar pengar på TV-reklam om JULMUST och hjälpverksamhet.

ICA  vill ge bort, som SITT stöd till CHILDHOOD  3 krona per flaska   http://www.childhood.se/ 

ICA vill få rollen som TOMTE, dom får gärna ge bort, men samtidigt som vi konsumenter uppmanas och inser att vi ska försöka att dra ner på konsumtionen av socker och sötningsmedel (i synnerhet aspartam) klingar detta dubbelt. Hur kan man då skriva ”Framtiden blir så bra som våra barn mår”? Det är inte med mera socker våra barn kommer att må bättre.

Men det är inte ICA som ger bort 5 miljoner, de knycker pengarna genom att locka oss att köpa, fresta oss att köpa deras julmust, medvetna om att det ligger nära till hands att köpa och dricka till JUL – JULMUST. Det är ett osmakligt knep att ”ta marknad” samtidigt som man inte bryr sig om vår och barnens hälsa.

http://www.ica.se/ica-tar-ansvar/sponsring-och-samarbeten/childhood/julmust/

Det är inte den sedvanliga moralkakan som kommer här, att julmust innehåller 70 kcal i ett glas om 50 cl, (nära 3 timmars energi per flaska) men vi delar ju inte på glasen, knappt flaskorna. Den rinner ner utan trug. Och visst är den ljuvlig, smord med sötma och svår att neka barnen den, fast vi vuxna dricker nog upp det mesta. Det är dessutom vi som betalar, inte barnen, vare sig i vårt land eller i mottagarländerna av julgåvan!

Börjar den bakvända tankebanan gå upp för dig?

Jag menar inte att vi som drabbats av diabetes MÅSTE uppoffra oss att dricka den till Jul, men heller inte förneka den enda ”riktiga” julglädjen vi nuförtiden unnar våra barn. Dom gillar ju inte inkokta grisfötter, som jag fick lära mig i min barndom och älskar fortfarande och FÅR fortfarande äta.

Men jag menar att TOMTEN har blivit ännu slugare än förr. Nu ber TOMTEN oss att köpa, betala och bära hem ett antal flaskor och ge (finansiera)  ICA med 3:-. per flaska, för att dom ska skaka ihop (gå med hoven) förhoppningsvis 5.000.000 kronor som dom kan säga att DE – ICA skänker till CHILDHOOD. En smart Robin Hood-skatt minsann. Nu är det ju fler om att sälja Julmust, annars hade det verkat lite lite. Men ICA hoppas att de små fattiga stackars barnen ska locka oss att offra dessa pengar på att köpa deras märke – ICA. Inte som förr Apotekarnas.

Av prisundersökningen, som kommer att läggas separat på bloggen, framgår att det är slaget om Jul-kunderna som också ligger bakom, alltså styra om kundflödet och utmana främst Apotekarnas, den traditionella julmusten som säljes i alla butiker. Ett smart sätt att locka oss till ICA.

Denna typ av marknadsföring kallas ibland för Green-Washing och vilket företag gör inte så för att locka oss att handla just hos dem, för de skänker pengar till olika organisationer. Det håller på att bli allt vanligare och gäller både butik som varor, toapapper t ex. Det gäller inte nu att kolla vad det kostar och vad man får för pengarna, utan vad andra får för pengar när vi handlar och vad. Det är inte lätt att hålla koll på var men ska handla vad, för att de jag sympatiserar med ska få en liten del av kakan.

Men har någon sett det på smör och Bregott? Nej men på margarin eller i margarinreklamen förekommer det, eftersom de behöver draghjälp! Sponsrade morötter har jag aldrig sett, men håll utkik så ska du få många gapskratt.

Det är detta som är motbjudande för oss konsumenter, att luras eller lockas till uppoffringar som andra styr över. Att ICA sponsrar WWF och WILLYS stödjer Naturskyddsföreningen är svårt att missa i butiksingångarna.

Du kan stödja oss direkt om du tycker vi gör NYTTA genom medlemskap eller ”att köpa en JULKLAPP”,

som både du och vi tjänar på!  En bok och ett medlemskap för 150:- inkl frakt. Mer info här:

Ge bort som JULKLAPP ett års Introduktions-medlemskap och boken KÖKSSKOLAN. Du betalar in till oss

150:- på Plusgirokonto: 35 03 71-1    KONSUMENT-FORUM

och meddelar namn, adress, e-post till den du vill ge denna julklapp och till vem vi ska skicka boken, om du t ex vill ha den och göra en julklapp av det.

KÖKSSKOLAN är skriven av Lotta Lundgren, känd från P1 Meny, TV Landet Brunsås samt nu Historieätarna,  presenteras närmare här på nätet:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/smorgasbord/koksskolan.htm

Du, din vän och vi, alla tjänar vi på det och vi blir fler! En verklig win-win situation!

_________________________________________________________________________________________________

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam     (=KONSUMENT-FORUM)

samt

KONSUmindre      Konsumentsamverkan

Häng med nu!

som riktig medlem

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: