”Äta bör man annars dör man” ?

2012-11-17

LIVSMEDEL

eller

LÄKEMEDEL

Allt vi stoppar in i munnen och skickar ner till magen borde kallas ”livsmedel”, medel för att uppehålla livet, men håller läkemedelsindustrin på att ta över och det blir mer och mer läkemedel vi ska svälja, speciellt de äldre som blir sjukare och har svårare att äta normal mat.

 Information om björnar på köpet

Livsmedel ser vi i första hand som mat för att leva vidare och helst inte bli sjuka av. Tyvärr matas vi mer och mer av de stora blocken och bakomliggande fabrikanter med produkter som ger oss mer sjukdomar på sikt och handeln har ingen känsla för vår hälsa, huvudsaken de tjänar pengar. Informationschefen på COOP sa i intervjun i TV om COOPs Cocko Bears med 38 % socker på majsflingorna att ”marknaden efterfrågar dessa”. Tobak säljer de redan och nu också receptfria läkemedel och helst skulle de vilja sälja alkohol och droger, som också marknaden efterfrågar. Hör själv:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mer-socker-i-coops-frukostflingor-an-i-kexckolad

Raderna med dessa sockerbomber och kolhydratpaket, med text och bilder för att förleda barnen, blir bara längre och längre.

Samtidigt larmas det om att barnen och folken i många länder både USA och Kina, blir fetare och överviktiga, samt att diabetes ökar lavinartat och är ett hot mot folkhälsan och många länders statsbudgetar, då sjukvårdskostnaderna skenar.

Samtidigt ökar konsumtionen av läkemedel för att motverka effekterna av att vi äter fel, ådrar oss diabetes, som en effekt av fetma och övervikt och som är drivkraften bakom mycket av hjärt- och kärlsjukdomarna, delvis också blodtrycksökningen och en massa andra otrevligheter.

Fler och fler vet att socker, godis, frukostflingor, snabba kolhydrater som t ex bröd, pasta, spannmålsprodukter, läsk ger oss problem med fetma och övervikt. Av hälsosamt fett blir man inte fet, men av överkonsumtion av energi blir man det. Viktigt är då att minska på det vi överkonsumerar, de snabba kolhydraterna.

Baguett-eran som vi lever i just nu, har också butikerna hakat på och mer och mer snabbluncher blir baguetter med inkråm, att äta på stående fot, med en läsk i handen.

Varför gör butikerna allt de kan för att ”hjälpa oss” och lära oss att äta snabbmat? T o m Lantmännen (stora på spannmål) delar ut gratis pizzadeg på universiteten för att ”lära de studerande att ta vara på rester” säger man, men man tar tillfället att lära dem att leva på kolhydrater.

Läkemedelsindustrin har insett vilken marknad som ligger framför oss och nu marknadsför man möjligheterna att hantera (man botar inte) diabetes, genom läkemedelsintag i stället för att ändra kosten. Men ger fortfarande på sjukhusen t o m de snabba kolhydraterna till patienterna, oberoende av om de har diabetes. De serverar ju mediciner för diabetes.

Ett smart sätt att kombinera livsmedel och läkemedel. Men ökar man överlevnaden då?

Aftonbladet 17 november 2012

Media, både tidningar och dagsmedia, ökar enormt i antal kring hälsofrågorna, och de larmliknande utspelen som säljer lösnummer, ökar. Senaste i dag 17 november kom Aftonbladet med en braskande rubrik ”Så stor är DIN RISK för hjärtinfarkt och stroke”

Man skrämmer med ”DIN RISK”,  hjärtproblemen och 10 år framåt, men diabetes kommer i skymundan och smygande. Vad som borde sättas in NU är åtgärder för att snarast minska konsumtionen av snabba kolhydrater redan från barnaåldern, för det vi har som förkalkningar i kärlen har vi byggt upp under lång tid sedan tidigare. Det är inget vi skapar nu, eller bli av med bara genom att hoppa över en tallrik flingor med socker i dag.

Dessutom bör vi göra klart för handeln som tillhandahåller allt det vi blir sjuka av, att ta större ansvar för vad de ansvarslöst säljer med braskande reklam.

Läs tidigare publicerat om frukostflingor:

Konsumenterna lurade av gödningskosten – frukostflingorna

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/godning.htm 

Det här är en stor konsumentfråga och det är dags att se detta sammanhang och inte fastna i delkampanjer för motion, träning, tobaksbruk, bantning m m. Alla insatser är bra, men utan en samsyn och ett samband samt medverkan av inblandade parter kommer det inte att fungera. Inblandade parter är främst vi själva som konsumenter, som inte kan fortsätta sitta i soffan framför TV:n och tro att ”dom andra” löser nog problemen eller det finns nog mediciner.

Vi ska inte fortsätta att ”hålla käften” men sätta lås på öppningen, varigenom vi stoppar i oss en massa fel mat och tveksamma mediciner och ifrågasätta först vad vi stoppar in. Varför får vi inte mer information om biverkningarna hos en mängd läkemedel?

Vi är viktiga, inte bara överviktiga, vi konsumenter.

Glöm att vi måste hålla ”hjulen igång” för näringslivet och statens skull. Dags att tänka på sig själv nu, faktiskt. Tillsammans kommer vi inte att klara det om vi inte stoppar över- och felkonsumtionen och  diabetesutvecklingen som skenar. Vi kommer att drunkna under sjukvårdskostnaderna via skatterna och bli sjukare och sjukare och det är väl inte en ljusnande framtid?

Tillsammans ska vi ta tag i frågorna och ifrågasätta. Häng med nu i en fristående konsumentorganisation! Har de övriga aktörerna lyckats?

_________________________________________________________________________________________________

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam     (=KONSUMENT-FORUM)

samt

KONSUmindre      Konsumentsamverkan

Häng med nu!

som riktig medlem

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Annonser

One Response to ”Äta bör man annars dör man” ?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: