MAKTEN ÖVER MATEN

20121014

Vi är på god väg att förlora makten över maten och därmed vår möjlighet att påverka, inverka, bestämma och välja vad, hur mycket och till vem vi betalar. Det börjar med fröerna, berörs av förädlingen inkl GENTEKNIKEN, med monopolen, patenten, manipuleringen av råvarorna, den monopoliserade distributionen samt koncentrationen på helfabrikat i hyllorna.

Spannmål och matfetterna är två tunga sektorer och just nu sätter vi fokus på propagandan och intressena att få oss att äta mera bröd och propagandan omkring fetterna, kriget mellan margarin och smör.

Många av delproblemen blir ”egna” frågor och ofta egna organisationer och vi har svårt att se sambanden och helheten. Därför kommer vi att mera fokusera på rollerna av olika aktörer än på de enskilda produkterna eller processerna.

Konsumentrollen är vår starkaste roll för denna fråga! Den är neutral och enar oss oberoende av kön, ålder, hudfärg, religion, politisk inställning, kostpreferens, bostadsort och omfattar även de icke röstberättigade barnen!

De starkaste krafterna är klart intresserade av att börja med att lära våra barn, t o m tvinga våra barn och frånta dem valfriheten. Skolmaten är därför ett fokus för mång av aktörerna. Starkaste kampanjen  har vi i margarinkriget mot smöret. Bl a granska vi hur ”marknaden” är uppbyggd omkring detta.

Flera aktörer är inblandade och samverkar i olika nätverk. Fabrikanterna, handeln, reklamen, media, yrkeskategorier av ínblandade, skolpersonal, politiker, myndigheter, forskare. ”Konsumenter granskar ” är därför logiskt eftersom vi betalar, väljer, konsumerar och får ta konsekvenserna både ekonomiskt och hälsomässigt

Vi är ju dessutom alla, även om vi ”jobbar” med olika saker.

Här tar vi upp ett inslag från Unilever:

MILJÖANALYS UNILEVER

”Det är skillnad på margarin och smör. Även när det gäller miljön”.

(Att det är skillnad på margarin och smör , det vet vi och det har marknaden bevisat. ”Även” ! Vad mer? Hälsan, smaken? Väger det tyngre än påstådda klimatskäl? Kan ett par kilo om året vara ett klimatskäl, värt att överge smöret? Hälsoskälen påverkar också klimatet, men det är inte medtaget! Vi är tveksamma till undersökningen som SIK har gjort på uppdrag av Unilever!)

http://www.unileverfoodsolutions.se/promotion/kampanjer_2/ett_klimatsmart_fett

”Det är en objektiv analys, med ett mycket tydligt resultat: Margarin har betydligt mindre miljöpåverkan än smör.”
Katarina Nilsson, SIK

http://www.unileverfoodsolutions.se/promotion/kampanjer_2/ett_klimatsmart_fett.c_download?download=1

Vidare:

Här är våra margariner som följer Livsmedelsverkets rekommendationer.

http://www.unileverfoodsolutions.se/promotion/kampanjer_2/ett_klimatsmart_fett/bra_margarin_i_skola

Förtroendet för dessa rekommendationer är ju vida diskuterat och måste snarast förändras, så det var lite sent och komma dragande med nu.

Andra har andra uppfattningar, läs själv vad neutral forskare skriver:

SMÖR och MARGARIN

Guide till matfetter för hälsa, Professor Göran Petersson, Chalmers

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_130971.pdf

Välj Bregott framför Becel, för kärl och hjärta

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26307.pdf

I vår granskning har vi tagit med Skolpersonalen, föreningen Kost & Näring, Kostakademien, media och mediakriget om greppet över skolmaten, inblandade producenter och branschorganisationer, LRF, Lantmännen, Myndigheter som samverkar för att styra över skolmaten och permanenta tvånget för barnen  (sockerrika majskorn är det fritt att välja men inte smör eller Bregott). Även Lantbruksdepartementet har kommit i skottgluggen. Våra medlemmar har redan fått tillgång till stora delar, men vi fortsätter granska och fokusera de olika aktörerna utifrån deras roller.

Tidigare dokument rörande “skolmaten” lagrade på hemsidan

http://www.konsumentsamverkan.se/skolmaten.htm

Tidigare dokument som har med “skolmaten” att göra, lagrade på Bloggen och kategori “skolmat” (sökbart)

https://bengtingerstam.wordpress.com/category/skolmat/

Tills vidare uppdaterar vi detta dokument, så vi samlar utvecklingen här.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam     KONSUmindre      Konsumentsamverkan

Häng med nu!

som riktig medlem

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: