Försäljningen av mättade fetter fortsätter att öka

2012-06-05

samtidigt sjunker försäljningen av lättmargariner enligt i dag publicerade

Konsumtionsrapporten 2012 Svensk Dagligvaruhandel

www.svdh.se  http://www.svenskdagligvaruhandel.se/web/Hem_1.aspx

Hälsan och maten 2012 – ny rapport

Försäljningen av mättade fetter ökar samtidigt som sockerkonsumtionen är fortsatt hög. Allt färre konsumenter letar dessutom efter nyckelhålsmärkta produkter i butikerna. Utvecklingen går tvärs emot de Svenska Näringsrekommendationerna (SNR). Det visar Hälsan och maten 2012, en rapport från Svensk Dagligvaruhandel.

Rapporten

Pressmeddelande

Citerar här bara inledningen och visar den viktigaste kurvan, som är den stora ”nyheten” i rapporten.

Mättade fetter ökar
 
Svenskar konsumerar allt mer mättat fett. De tre senaste åren har smörförsäljningen ökat med 40
procent, enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik (Nielsen). Under 2011 ökade försäljningen av
fetare matfett som smör och Bregott med drygt 9 procent, medan lättmargariner minskade med 8 procent.
Baconförsäljningen har gått upp med 10 procent under samma år.
Samtidigt som konsumtionen av mättade fetter ökar, anser 45 procent av konsumenterna att mättade fetter
är onyttiga, enligt YouGovs undersökning Food & Health 2012. Endast 8 procent uppger att mättade
fetter är nyttiga. Dock uppgår andelen som inte vet om mättat fett är onyttigt eller inte till en fjärdedel
av konsumenterna, en andel som varit konstant under de senaste åren. Övriga 22 procent anser att mättade
fetter vare sig är onyttigt eller nyttigt.
Sockerkonsumtionen fortsatt hög
Försäljningen av sockerrika produkter fortsätter att öka. Under 2011 har försäljningen av chokladkonfektyr
gått upp med 1 procent och sockerkonfektyr med 4,8 procent enligt Nielsen. Chips och snacks,
som kan innehålla både socker, fett och salt, har ökat med 1,4 procent medan förpackade nötter har ökat
med 3,7 procent.
Svenskar äter i genomsnitt 14 kg godis per person och år (Delfi Marknadspartner 2010), vilket kan jämföras
med en genomsnittskonsumtion i västvärlden på strax under 11 kg (The Global Confectionery Market,
Research and Markets 2010). Så många som 70 procent har en negativ inställning
till begreppet light, enligt YouGovs undersökning. Trots det har försäljningen av lightläsk ökat med 9,1
procent, enligt Sveriges Bryggerier, medan försäljningen av ”vanlig”.

Läs mer i ”Hälsan och maten, Svensk Dagligvaruhandels årliga rapport 2012 om svenska

konsumtionstrender och handelns arbete för bättre matvanor”. www.svdh.se

 http://www.svenskdagligvaruhandel.se/web/Hem_1.aspx

Vad vi tycker saknas är kurva över hur diabetes, övervikt och fetma har ökat under perioden sedan myndigheter och näringslivet propagerat för mindre fetter. Att sockerkonsumtionen ökat trots att man säger att man informerat om riskerna (godishyllornas utbyggnad!) visar bara hur lite konsumenterna bryr sig om det man säger sig ha lovat regeringen att verka för.

I rapporten nämns att konsumtionen av bacon ökat, men ingenting om hur eventuellt konsumtionen av vitt bröd minskat.

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam     KONSUmindre      Konsumentsamverkan

Stöd oss

KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

En kommentar till Försäljningen av mättade fetter fortsätter att öka

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: