STEVIA ETT PRODUCENT-FIASKO

2012-05-26  Uppdaterad 2012-08-31, 2012-10-06

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2012-10-06 STEVIA I RADIONS Kropp & Själ

Allt fler tar nu upp debatten om Stevia och sötningsmedlen. Råd & Rön har gjort det i senaste numret, men det får var och en söka.

Radions Kropp & Sjal den 2 oktober med repris 6 oktober har utförligt behandlat det i 45 minuter.

Värt att lyssna på via nätet: ”Suget efter sött”

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1272

 

Har funderat på hur killen gjorde i programmet i testen, med en dl steviaströ, som enligt ICA skulle motsvara knappt en del socker. Paketet som kostar ca 45 kr/knappt 3 dl går ju då åt för 3 koppar te? Priset på steviaströ gör det ju omöjligt och värre ändå för Canderell och Hermesetas strö.

Texten på Kropp & Själs hemsida också intressant:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=5291840

Debatten på vår Facebooksidan ”Konsumentsamverkan” pågår.

https://www.facebook.com/groups/194319576738/

201231 Augusti 2012

Professor Göran Petersson  (Kemi- och Bioteknik på Chalmers) har gett ut en ny rapport, en uppföljning av rapporter till Cancer- och Allergifonden “Sötningsmedel värre än socker” och infört ett färgsystem – grönt,gult och rött – där både stevia, aspartam och erytritol (Sukrin) hamnat i kategorin RÖTT. Läs hela rapporten här:

https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Sötningsmedlet steviolglykosider (i april från Livsmedelsverket)

http://www.slv.se/sv/grupp2/livsmedelsforetag/Aromer-tillsatser-enzymer-och-berikning/Sotningsmedlet-steviolglykosider/

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I sin iver att vara först på marknaden och den heta sötningsmedelsmarknaden, kunde man inte ”hålla sig” från producenternas sida utan snabbt gick ut med fel märkning, tänjda argument. Ingen hejd på de sedvanliga ”löftena”. Reklamen är som vanligt ovederhäftig och opålitlig. När ska näringslivet lära sig att att vara mera pålästa och noggrann  i sin kommunikation? Instruktionerna var glasklara, läs mer om dem i samlingsdokumentet, länk längre ner. Detta är DÅLIGT av näringslivet.

Livsmedelsverket slår nu larm om ett stort antal felmärkta produkter. Stora aktörer som borde kunna mera, som ICA, Procordia måste nu ändra sina förpackningar tillsammans med flera andra.

Vi har granskat ”Stevia-produkterna” i ett större perspektiv, innehåll, smak, pris och rapporterat i blogginlägg, som uppdateras löpande:

https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/02/18/nu-ar-stevia-har-nu-galler-det-att-valja/

Frågan är inte avgjord bara med ändringar på förpackningarna, det är en för stor världsfråga, det har sötningsmedel alltid varit och slaget är inte avgjort, mellan giganterna.

SVT 1 sände ett reportage den 25 maj 2012 kl 19.30 (kortare avsnitt i sändningen 21.00.) Här är länken till SVT 1 19.30:

http://svtplay.se/v/2807168/rapport/25_5_19_30

avsnittet börjar 13.10 minuter in och pågår till  15.40 (2,5 minuter). Lägg märke till hur oskyldigt representanten för Procordia spelar, i själva verket har de inte orkat läsa innantill, eller gjort ett billigt försök att tänja på begreppen. Bättre respekt kräver vi av producenterna. Kolla in kalkylerna vi har publicerat på huvuddokumentet, det är hutlösa priser, att FUN Green ska vara dubbelt så dyr beror inte på steviolglykociderna, man vill bara utnyttja oss godtrogna som vill undvika aspartam!

Här följer några kopior av bilder från sändningen:

Påannonsering om de felmärkta produkterna enligt Livsmedelsverket

Stevia är växten, som inte är godkänd (ännu?). Steviolglykociden däremot är godkänd, men får bara säljas i utspädd form. antingen i annat pulver eller i annat ”livsmedel” som t ex vatten, då sötningsämnet är 300 ggr sötare än socker. Man hänvisar från SLV till förgiftningsrisken (något som ju aldrig varit aktuellt för aspartam). I tre olika strö-varianter har vi funnit koncentrationer på 5, 2 och 0,25 % och stora variationer i pris och SMAK!!! Läs om det i huvuddokumentet:

https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/02/18/nu-ar-stevia-har-nu-galler-det-att-valja/

Stor produkt är Procordias FELIX ketchup, där var man snabbt ute!

Samma här, Procordias FUN (tidiagare känt som ”Light” men nu ”green” – fast dubbelt så dyr!

ICAs variant utspädd med Erythritol (påminner mest om strösocker i knastrighet, men ”sockret” till EN sockerkaka kostar 22:50 om man följer ICAs doseringsanvisningar.

31 Augusti 2012

Professor Göran Petersson  (Kemi- och Bioteknik på Chalmers) har gett ut en ny rapport, en uppföljning av rapporter till Cancer- och Allergifonden ”Sötningsmedel värre än socker” och infört ett färgsystem – grönt,gult och rött – där både stevia, aspartam och erytritol (Sukrin) hamnat i kategorin RÖTT. Läs hela rapporten här:

https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Alla uppdateringar samlas också upp i huvuddokumentet – https://bengtingerstam.wordpress.com/2012/02/18/nu-ar-stevia-har-nu-galler-det-att-valja/

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Länk till bloggen: https://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam     KONSUmindre      Konsumentsamverkan

Stöd oss

_________________________________________________________________________________________________________________________

KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

______________________________________________________________________________________________________________________

6 kommentarer till STEVIA ETT PRODUCENT-FIASKO

  1. […] STEVIA ETT PRODUCENT-FIASKO […]

  2. Mikael Selin skriver:

    Fattiga människor utnyttjas för att bland annat odla stevia och vi konsumenter kommer att kräva att ni har spårbarhet. Varken ICA med sitt stevia strö. Procordia med drycken Fun Light eller Felix med sin Ketchup svarar på den viktigaste frågan när det gäller steviol glykosiden som de använder. Finns det spårbarhet i deras steviol glykosid? Det vill säga kan deras leverantörer visa och garantera att fattiga människor inte fått lida när de odlat stevian? Har deras leverantörer tänkt på miljön?
    Kräv spårbarhet.
    Mvh
    Mikael

  3. […] STEVIA ETT PRODUCENT-FIASKO […]

  4. Eva Linnell Vassilakis skriver:

    Det är bra att detta kommer fram. Men vi har glömt en stor grupp. Alla de café-produkter som proppas med Sukrin under täckmanteln ”Fika gott med lägre kalori-intag”. De finns ute på cafeer, restauranger och i barer i Sverige och större delen av Europa. Kaffe/chai-sirap, kakor, skorpor, tårtor, desserter… You name it…!!…dryper av detta ämne som för ”vane-fikaren” jagandes kalorier inte har en aning om den negativa inverkan på kroppen detta val innebär…

  5. Ina Dobshykava skriver:

    Tycker den utspädda ICA stevia smakar som vilket sötningsmedel som helst, konstgjord och länge. Har problem med att tandkrämen jag använder är också sötad med stevia glycosider, vilket gör att den söta smaken stannar kvar längre än den borde. Är man lagd åt det hållet kan man tom bli godissugen när man har borstat tänderna! Inte bra. Min tandkräm kommer från thursday plantation, fluorid free.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: