DET STYRDA FOLKET

2012-02-19

Första utkastet1

LÄGGER DETTA PÅ BLOGGEN SÅ KAN VI BEARBETA DET OCH KOMPLETTERA DET OCH INTE HA DIVERSE OLIKA DOKUMENT. Kom med synpunkter och förslag dels att komplettera med och dels korrigeringar, men jag hoppas att här finns en grundtanke till ”konsumenternas frigörelse” och uppgift att organisera oss i just en fri och konsumentstyrd konsumentorganisation. Det handlar inte om konsumentmakt, för det är just makten över oss konsumenter som vi måste frigöra oss ifrån. Det är inte en ny maktfaktor som ska byggas för att slåss emot maktstrukturerna utan inflytande från oss som väljer och betalar det vi köper. Man skulle kunna kalla det ”konsumenternas tysta språk”.

Här kommer alltså förslag 1:

Människor har alltid varit offer för påverkan från andra, byälsten i små byar, vidare genom utvecklingen av de politiska systemen, religionerna, diktaturerna även idag, starka grupper eller enskilda med stora kapitaltillgångar, även i dag via media, genom uppbyggandet av myndigheter och kommuner, och inte att förglömma andra särintressen och opinionsorganisationer. Vi är nu inne i en fas då de sociala medierna börjar bli starka påverkansvägar, som modebloggarna t ex och floran av Facebooksidor.

Ska vi då kunna utöva något som helst inflytande bör vi ha tillgång till objektiv och korrekt information för att kunna påverka genom vårt INFLYTANDE som konsumenter. Det är ju den enda rollen förknippad med att vi väljer och betalar med våra tillgångar eller köpkraften och den är effektiv.

Läste just en av de kända kostrådgivarna som inledde sin artikel med ”Förvirrad? Vem ska du tro på? Det har jag frågat mig många gånger och provat också. Det är ju bara det att ingen har hela sanningen och det beror mycket på vilka intressen den rådfrågade har i bakfickan.

Vi gjorde under Sveriges Konsumenter i Samverkans tid ett försök att reda ut begreppen i ett projekt som vi kallade ”Konsumenter granskar” och som pilotprojekt analyserade vi D-3 vitamin, http://www.konsumentsamverkan.se/flygblad/D-vitamin.pdf som alla möjliga skrev om och många ville sälja. Det visade sig vara en komplicerad process, men vi kom i alla fall ganska nära en för konsumenter bra redogörelse. För alla fundersamma var det en god vägledning, men den funkade inte på Apoteket för de följde råd från en myndighet med mycket låga värden för rekommenderat dagligt intag.

För en så ofarlig och verkligt effektivt och nyttigt tillskott var man restriktiva men för aspartam och glutamat hade man inga betänkligheter. Vi känner alla till debatten om fetterna där man försvarar med näbbar och klor de industriellt framtagna smörimitationerna och främst lättmargarinerna.

Hörde just Melodifestivalen med ett öra och då slog det mig att där diskuterar man inte mellan olika intressen, där röstar man bara helt enkelt och resultatet fastställts. Det är precis som på marknaden, konsumenterna gör valet och smör har på de senare åren fördubblat sin marknadsandel medan LÄTTA ha halverats på marknaden, trots alla debatter och försvar från myndigheten och vissa forskare och alla vetenskapliga rapporter man ställer mot varandra och som vi konsumenter inte ens begriper. Vi har ett läger med dietister på ena sidan och ett läger med kostrådgivare på andra sidan, helt delade när det gäller fettkonsumtionen Samma sak gäller när det gäller kolhydraterna. Här ser vi kanske senare tids största konflikt på kost- och näringssidan. Tendensen är klar, konsumenterna fäller domen, väljer utan att veta lika mycket som de debatterande parterna vet och är oeniga om.

Det här är en intressant utveckling. ”Det styrda folket” börjar ta initiativet och känner att de mår bättre och då ökar antalet utövare. Nu står kriget i skolorna, där det fortfarande finns risker för myndighetsstyrning.

Två stora maktintressen krigar idag på världsmarknaden – kolhydratintressena som ligger bakom vete, majs, ris och soja, främst amerikanska intressen och numera mycket GMO-styrda. Kan man få en starkare ställning dominerar man marknaden till såväl människor som djur och applåderas av läkemedelssidan som ser sin marknad växa med ökande fetma, övervikt och diabetes. Den andra stora och tunga sektorn är fettbranschen, numera med de snabbavkastande sorterna som ger oss solros-, majs- och soja-olja m fl med höga Omega-6 halter, billiga råvaror för de industribearbetade fetterna som utmanar den naturliga fettproduktionen från jordbruket också en stor maktfaktor, inte minst de för vidarebearbetningen i mejerier. Kött- och mjölkintressena hänger ihop, men ren köttproduktion har också vuxit för sig även om det finns samröre på kolhydratsidan

Har i ett annat dokument gjort en mer historisk tillbakablick över styrningen som vi – folket – har varit och är offer för. Den är ute på ”remiss” nu bland de ”betalande” medlemmarna och kan vi återkomma till.

Låt oss se på fenomenet med etablering av veckovanor, som till stor del handeln har styrt, i samarbete med producenterna.

Fredagsmys                         (pommes och chips med läsk)

Lördagsgodis                       (godisfabrikanterna)

Söndagsstek                        (grisfilé importerad – handeln)

Köttfri måndag                     (kolhydratintressen som Kelloggs, ”mat”producenter som Sodexo

och  en mängd företag samt särintressen)

Tisdagssoppa                       (mer kanske en tradition hos en del)

Onsdags-mitt i veckan          (inte intecknad)

Torsdags ärtsoppa               (gammal tradition, inte så vanlig längre)

Storhelgerna är numera handelns stora fester, då de lockar med både specialpriser, stort utbud samt anpassat sortiment och en massiv annonsering i mängder av kanaler

Några av de mest utmanande områdena där styrningen och stimuleringen är som mest synbara och där det är lättast att styra oss och skapa beroenden är:

Maten

där inte nyttigheten är det främsta. Kolla in en butik vilka hyllor som är de största.

Frukostflingor med alla sockrade alternativen brukar vara en av de stora.

Brödhyllorna och ”egna bageriet” är en otrolig förändring, man har i stora butiker flyttat in hela bagerier, från att bearbeta degen till att baka ut den och sälja bröden varma och väldoftamde.SYNINTRYCK OCH DOFTERNA PÅVERKAR OCH DET ÄR MENINGEN!

Fruktdiskarna med jordgubbar, hallon och blåbär året runt. Hur har de lyckats förleda oss att köpa – jo små förpackningar, kostar inte så mycket per ask, men förgyller ju tillvaron och ”belöna dig” är budskapet. Har längre undrat varför vi ska ha vattenmeloner året runt? Jo titta på alla recept med smooties så hittar du det där. Vem har stimulerat detta? Jo hälsogurus som säljer böcker så det knakar. Man rider på hälsotrenden, eller rent av stimulerar den för bokförsäljningen är lönande och handeln bullar upp och säljer bra även böckerna. Hur stora hyllor finns inte idag med färdig skuren och tvättad sallad. Spenat till över 200:- kilot, men i påsar för 15-22:- styck.
Fryssortimenten är också stort med numera mest färdiga rätter för en person, billiga paket med lite ”kyckling” på mycket ris eller spaghetti – billiga kolhydrater.

Dryckerna, en stor avdelning  med mycket socker och vatten och som nu drygas ut med vitaminspetsat vatten, för runt 40:- litern – dyra vitaminer som ska köras runt i vattenflaskor, en miljökatastrof. Men det styr i alla fall många omedvetna som tror att det inte skadar med lite mera vitaminer, utan att veta om de behöver det. Bara det att det finns tror många att det behövs. Hälsolurendrejeri. Men inte den lilla medvetna gruppen förstås. Men marknaden är inte totalt speciellt medveten och kunnig, så där finns nog pengar att tjäna.

 

Godisväggarna brukar inte gömmas undan och säg den som kan motstå när man öser på med helgpriser på 37:50 kilot.

 

Mejeriavdelningen med ett otroligt utbud av alla möjliga småförpackningar med varierande fetthalt och fruktinnehåll. Utvecklingen från ”mjölkbutiken” är helt outständig och skapar behov utöver det rimliga.

Ostdisken varierar men i vissa butiker är det hela hyll-längder med ett sortiment som gör det omöjligt att välja. Dessutom bekvämsortimentet med riven ost och skivad ost, som om vi inte har osthyvel hemma. Styrning med utbud, exponering och bekvämlighet.

Kaffe och te där det också är svårt att välja. I synnerhet genom de ständiga kampanjpriserna och köp 3 för xxx.

Hund och katt brukar också få plats, ingen liten marknad precis.

Tidskrifter inom alla områden. Av många ses dessa som kunskapsförmedlande facklitteratur, men visst är de späckade med reklam som vill nå os och både trender och nyheter lockar man med. Det finns visserligen tidskrifter från idéella organisation också, någon utan annonser, men då läser man dom medvetna om bakgrunden och att de som särintresse driver sin sak.

Återkommer med mera om

– Butiksdisposition

– Påverkansmetoder, som dofter, musik, exponering, vandringsväg,

Några stora områden där styrning är tuff och omfattande, som ska kompletteras med mera text:

Förutom maten:

Hälsan

Kläderna och modet

Läkemedel

Bilar o prylar

Boende

Resor och semester

Några speciella områden att fortsätta analysen av är:

Tvångsmäsig shopping

Sockerberoende

Fetma

Fast Food

Stimulerande vatten

Massvaccinering

Dold kändisreklam är ett stort område och inte minst alla bloggar är ett raffinerat sätt att påverka. Inom mode är det rena orgien, men vi får ta det senare. Bloggvärlden och de sociala medierna har nu också öppnat för en enorm påverka, Därför är det viktigt att vi i vårt gemensamma arbeta och tar för oss och utövar vårt INFLYANDE den vägen.

Det intressanta sedan blir att lista upp vad vi kan göra för att undvika att bli påverkade. Mycket finns redan i arkivet på hemsidan och det är det första som nu kommer att läggas till.

Det viktigaste är att vi upptäcker att KÖPKRAFTEN och våra val är den snabbaste vägen att skapa KONSUMENT-INFLYTANDE. Det ska vi utveckla tillsammans NU

 KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

4 kommentarer till DET STYRDA FOLKET

  1. […] och bygga allt större ”KÖP-KATEDRALER” . Läs den tidigare föreslagna artikeln  ”Det styrda folket”. […]

  2. Mona skriver:

    Jag blir riktigt rädd när jag går omkring i butikerna och ser allt detta, som du skriver om.Jag har länge funderat hur det kommer sig att människor låter lura sig så otroligt att äta/dricka en massa onyttiga saker. Jag är ingen ”renlevnadsguru” men jag undviker det värsta. Mycket kan man inse bara med förnuftet, t ex vatten på flaska, alla dyra frukter och grönsaker året om, all färdiglagad mat m m men de allra flesta saknar kunskaper om allt detta. Man kanske skulle behöva hitta andra, flera vägar att upplysa och få människor att lyssna. Eller är det för sent?

    • ingerstam skriver:

      Tack för intressant reaktion. Nu kommer kampanjen ”LÅT STÅ – köp INTE”. Utlagt 15 och 17 mars i bloggen, första aktionen blir just plastflaskorna! Bengt

  3. Yvonne skriver:

    MIN DRÖM MATAFFÄR: Min mataffär skulle inte behöva vara stor.
    Det mesta i mataffärerna innehåller sädesprodukter, mjölk, fläsk , förädlade produkter och socker, allt som jag inte äter, eller försöker undvika då jag inte tål det. Dessutom skulle min mataffär enbart innehålla ekologiska produkter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: