MILDA MAKTER nu igen

2011-12-11

i serien ”Konsumenter granskar”:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/granskar/granskaridx.htm

Fick napp igen när jag kollade några MILDA-produkter. Även i ”Gourmet-sortimentet”.

Läs innehållsförteckningen!

Och så ska det lagas mat och vispas!

Vart tog snacket vägen om att undvika mättade fetter? 17 av 20 är ordentligt ”mättat”

Lär mer här vad härdade fetter innebär:

http://konsument-forum.se/TI/Fokus_pa_transfetter_ar_bra_men_missar_malet.doc

Alltså:  KÖP  EJ

Annonser

6 Responses to MILDA MAKTER nu igen

  1. […] Läs och begrunda : MILDA MAKTER nu igen […]

  2. elkelein skriver:

    Fy fan – det säger allt!!
    Tack för ditt engagemang

  3. Det gäller livet!
    Alla som sätter sig in i vad dessa syntetiska industriprodukter innehåller och hur de tillverkas skulle aldrig stoppa det i sin mun än mindre ge det till sina barn. Vi som satt oss in i detta är skyldiga att
    upplysa vår omgivning om fakta i alla sammanhang.

    Som gammal farmor och mormor har jag passerat en skamgräns och drar mig inte för att försikigt göra vissa påpekanden om jag ser dessa syntetiska produkter i varukorgen hos någon. Jag frågar högt och tydligt på kaffeet om det är smör eller margarin på brödet.
    Men då uppstår problemet att man alltid svarar smör. Om de svarar ” det är riktigt smör” som tror jag på det. Men om man gör stora förundrade ögon och svarar smör som om man undrade över vad det annars skulle kunna vara. Då blir jag misstänksam och ber att få se förpackningen eller frågar vad det står på förpackningen. Det visar sig alltid vara margarin. Vi måste inse att väldigt många människor kallar allt gult matfett för smör.
    Finns en skylt där det står smör tydligt och klart och det under skylten ligger förpackningar av Lätta måste vi reagera. Råkar man hamna på en servering som vill ge sken av lite högre ambitioner på både utbud, miljö och högre priser, och det enda matfettet som bjuds är Lätta. Då får man tala om för dem att detta drar ner hela deras image.
    Detta är ett bevis för industrins sällsynt skickliga marknadsföring – när man får en undermålig imitation att jämnställas med orginalet. Livsmedelsverket går margarinindustrin ytterligare ett steg till mötes genom att framhålla imitationen före orginalet.

    Vi har något som förenar oss konsumenter det ena är att vi vill ha valuta för våra surt förvärvade slantar och att vi kan utöva makt genom att låta bli att köpa vissa varor.

  4. Bengt Ingerstam skriver:

    Men förutsättningen för att kunna påverka är att vi är informerade och kanaler för spridning till fler konsumenter. Därför behövs vi centralt och alla ni lokalt för spridning i alla vängrupper. Vi har ju medierna nu med Internet. Bengt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: