Handeln snabb nu att lura oss med lågpris – när det krisar

20110914

Radions Eko idag 14/9 fokuserade just den ökade efterfrågan på lågpris, enligt handelns utredning!

Fler väljer falukorv framför finmat

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4697294

Även DN har kommenterat utspelet

Svensken byter ut lyxmat mot falukorv

http://www.dn.se/ekonomi/svensken-byter-ut-lyxmat-mot-falukorv

Läs i SR mitt svar, eller här:

Sorgligt att man nu fokuserar på lågpris, när det krisar i både våra plånböcker och i många länders ekonomier. Men det är enklaste sättet för handeln att fortsätta att tjäna mera pengar. Vi i Konsument-Forum har startat Operation Osthyvel i stället och pekar på hur mycket det finns att tjäna på att jämföra mellan butiker och jämföra förpackningar men inte mist bearbetningsgraden. Skivad ost kostar upp till 60% mer än ost i bit (egen osthyvel är bra att ha) och ost kan man riva själv hemma. Vi har gett våra medlemmar en utförlig analys på just ostmarknaden för att visa hur man manipulerar oss konsumenter. Samma är på gång när det gäller matfetterna och mjölken (upp till 3 :- skiljer mellan butikerna). Dessutom kan man KONSUmindre (bra för plånbok och vikten) och slänga mindre mat. Behöver vi verkligen tunnskivade kycklingbröst? Dryga ut grytor med t ex bönor, det tjänar vi på för både plånbok och klimatet genom att minska köttkonsumtionen. Laga mera mat hemma i större satser och mycket annat tipsar vi om. Mera finns på bloggen

Skickar ut till medlemmarna under fredagen även analysen över mjölk och matfetterna, där man kan se att det skiljer enormt: Billigaste bredbart  sept Valio 41:50, dyraste Bregott salt 89:67  samt  Billigaste smör  Valio sept 47:40 på WILLYS, dyraste smör  ARLA KRAV  99:60 på COOP.

Alldeles för stora skillnader bara mellan de mindre och större paketen och detta har vi nu skrivit brev till ARLA om och rekommenderat att de ändrar på sin prispolicy.

Att handeln och producenterna nu hakar på trenden är både väntat och typiskt men samtidigt beklagligt. Därför svarar vi med Operation OSTHYVELN, jämför butiker och förpackningar samt börjar laga mer mat från grunden och tjänar massor med pengar på det. Med ”KONSUmindre” 

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/konsumindre/konsumindreidx.htm

lyder vi inte handelns försök att tjäna mer på oss utan nu tänker vi på oss själva, vår hälsa, vår ekonomi och även klimatet.

Bli medlem förmånligt nu:

https://bengtingerstam.wordpress.com/2011/09/10/fa-boken-koksskolan-och-medlemskap-just-nu-for-150/

Informationen från industrin:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/livsmedelsforetagen__li/pressrelease/view/li-s-konjunkturenkaet-laagpris-starkaste-mattrenden-674878

Detta inlägg kommer att uppdateras inom det närmaste, efter mera efterforskning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: