Reklamen genomsyrar allt – du betalar det

2011-09-06

Kulturradion: Nya Vågen

Debatt och kritik från Kulturredaktionen.

Sänds även i morgon onsdag kl. 18.15.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3048

citerar:

Kom och köp – konserverad gröt! Då blir du lika glad som de glittrande människorna på bilderna!
En reklammetod som i dag ses som hopplöst förlegad. Reklambranschen strävar alltmer efter att verka ”äkta”, företag smyger in sina budskap i skenbart hemmagjorda filmer på youtube eller sprider dem i bloggar. Hör medieforskaren Roger Wallis, copywritern Hedvig Hagwall Bruckner och journalisten och företagaren Johan Ehrenberg.

Och så undrar vi varför kultursidorna är livrädda för populärlitteraturen. Kritikerna Nina Lekander och Annina Rabe samtalar.

Kom och köp – konserverad gröt! Då blir du lika glad som de glittrande människorna på bilderna!
En reklammetod som i dag ses som hopplöst förlegad. Reklambranschen strävar alltmer efter att verka ”äkta”, företag smyger in sina budskap i skenbart hemmagjorda filmer på Youtube eller sprider dem i bloggar. Gränserna mellan reklam och kultur suddas ut när reklamlåtar säljer som smör och fejkade bloggar, skapade i marknadsföringssyfte hyllas av kultursidorna. Är allt reklam?

Är reklamen fortfarande livsfarlig, som Sven Lindqvist skrev för över 50 år sedan, eller håller den på att ta död på sig själv i sin äkthetssträvan? Går det att dra tydliga gränser mellan kultur och reklam längre? I studion: medieforskaren Roger Wallis, copywritern Hedvig Hagwall Bruckner,  journalisten och företagaren Johan Ehrenberg.

Nya Vågens Jon Jordås träffar dokumentärfilmaren Morgan Spurlock som säljer ut allt i sina nya fim The greatest movie ever sold. En slags metafilm om produktplacering vars handling går ut på att han försöker få företag att sponsra filmen.

Dessutom: är svenska kulturjournalister rädda för populärlitteraturen? Förtjänar inte bästsäljande deckare och chicklit samma spaltutrymme som lättsamma filmer och populärmusik? Hör litteraturkritikerna Nina Lekander och Annina Rabe.

Veckans panel gästas av skådespelaren Cecilia Frode.

Programledare: Jenny Aschenbrenner.
Producent: Sofia Olsson.

Läs mer från vår hemsida:

Vi betalar reklamen, den är inte gratis!

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/uppror.htm

Marknadsföring och reklam

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/mfindex.html

Gå med som medlem och delta i kampanjen mot reklamen, se mera

Kampanj-orienterad verksamhet i KONSUMENTAKTIONEN

https://bengtingerstam.wordpress.com/2011/05/10/956/

Erbjudande kommer i dagarna, 150:- inklusive boken KÖKSSKOLAN  Konsument-Forum Plusgirokonto: 35 03 71-1

 

Läs kommentaren på artikeln  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3048&artikel=4674649#srcomments

Reklamen betalar du och jag.

Det handlar inte om något ”vänsterstrunt”, det handlar om att jag som konsument inte vill betala för att utsättas för ”diktatur”, att inte kunna värja sig och dessutom inte få ha frihet att välja.
Det pågår en resning bland konsumenterna, mer finns på bloggen https://bengtingerstam.wordpress.com/2011/09/06/reklamen-genomsyrar-allt-du-betalar-det/
Det är det minsta vi kan kräva, att få mera av konsumentinflytande i samhället och rätten att styra över mina egna pengar och mina val av produkter och tjänster

Bengt Ingerstam,
2011-09-06 15:29
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: