Nu ska det bantas!

2011-08-02 ver 3 (lagt till länk till programmet Vardagsmaten, se det om du missade det)

Det här ska bli LÖNSAMT!

För mig som konsument, men kanske inte för alla de som lurat av mig pengar tidigare. Varför ska jag betala 137% mer för en variant av Bregott? Gäller bara att veta och undvika. Ingen uppoffring behövs för att banta utgifter, men bra att förstå maktspelet, där jag som konsument är villebrådet!

Tro inte att jag ska gå ner i vikt på ett dramatiskt sätt. Jag gör mina försök, men står och stampar, inte ens med LCHF (Low Carb High Fat) rasar jag, men det slinker väl med en och annan kolhydrat. Tror inte heller jag ska försöka med Paulúns nya påhitt, LCHQ, (LowCarb High Quality) för att nu ”apa efter” den så framgångsrika ”lågkolhydratfattiga” varianten som inte skäms för att älska smör.

Nej det är en bantning i ett större perspektiv jag ska inleda.

Jag ska ”hålla mig”, andra vill åt mina pengar. Det som händer i vår värld just nu, mer tydligt än någonsin, visar att en av maktfaktorerna i världen fortfarande är religionerna, eller snarare missbruket av religionerna. Greppet om ”folket” sitter hårt och visst ligger det pengar bakom. Greppet om folket är ju förutsättningen för att kunna få förmögenheterna att växa. Men det behövs också pengar för att föra de ”heliga” krigen, som vi fortfarande upplever. Alltså är pengar en maktfaktor på det internationella planet. En avart när det gäller maktutövning med pengar är maffiaverksamheten, att skapa ett beroende för att kunna beskatta folket.

I historien har vi också upplevt andra former av ”slaveri”, då andra typer av makthavare, med tillgång på pengar, kunde tjäna pengar på ”folket”, de som kunde tillfångatas.

En mera civil form utvecklades med industrialismen, men då fick folket bo ”hemma” och kallades arbetskraft eller löntagare. Det skapades ”egna hem” där man låtsades ”äga” sitt hem fast det nog oftast är bankerna som står för ägandet via utlåning av kapitalet. Nu är vi där igen, pengarna. Pensionssystemet är också ett system för att få ”hand om vårt framtida sparande” men under tiden överlåter vi vår makt över pengarna till förvaltande funktioner som har till uppgift att förmera kapitalet och betala skyhöga löner till ”förvaltardirektörerna”. Debatten i USA i dagarna visar också hur tydligt pengarna styr och hur känsligt det är om staten skulle höja skatterna, när andra intressen vill kunna ”ta hand om folkets pengar” i stället för staten. Det är inte av omsorg för den ”grå massan” man sätter USAs ekonomi på spel.

Många mer korrupta stater styrs av despoter som tagit hand om ofantliga summor av folkets pengar. Det finns en och annan i ledningen i t ex Libyen, som sitter, eller satt på, stora förmögenheter. Det är inte över än, fortfarande används vapen mot befolkningarna.

Våra moderna demokratier uppträder mera civilt och bestämmer i ”demokratisk ordning” hur mycket pengar folket ska få behålla som köpkraft, eller få ut i pensioner, som kan användas som köpkraft. Men om jag använder mina skattade pengar och betalar någon för att hjälpa mig med ett jobb, får jag inte göra det utan att betala skatt en gång till. Dessutom bestäms vad jag ska få ”konsumera” genom att skatten på konsumtion bestäms ovanifrån. Men reklamen är fri från beskattning!

När jag i kväll såg programmet om ”Vardagsmaten” (ett UR-program http://urplay.se/165056 ) gick det upp för mig hur utstuderat man plockade av oss ”hemarbetet” och den hantverksmässiga tillagningen av vår mat. Så ohöljd reklam i offentliga media man kunde kosta på sig. Så idag sitter vi där vi sitter, hårt upptagna hinner vi inte laga mat längre. Är vi inte mer förslavade nuförtiden än vi var tidigare? Alltså har våra ”arbetsgivare” sett till att vi är beroende av deras produkter och de får grepp över våra pengar. Lite senare såg jag Spisa med Price i TV – Bearnaise special. Bröderna Adam och James Price lagar mat och käbblar i köket på bröders vis. Njut av reprisen i SVT24 3/8

 Härliga feta såser som är bra för hälsan, numera. Bara att dra ner på de snabba sockerarterna. Härligt höra dem oja sig över alla ingredienser och E-nummer i industriprodukterna och helt enkelt vräka ner dem i en plastsäck och sedan visa hur man gör riktig majonäs, hollandais och bearnaise.

Maktformerna har varierat men gemensamt har de greppet om pengarna.

Men under en kort tidsrymd under pengarnas vandring har jag som konsument grepp om dem. Vi är alla konsumenter och alltså den största folkmassan och det unika med den rollen är att vi just bestämmer vad vi vill ha för pengarna eller vem vi vill ge dem i ersättning för det vi anser oss behöva. Vilken unik roll vi har.

Kanske kommer några ihåg mitt påhittade ord KONSUmindre och nu ska jag visa vad jag menar med det, i praktiken. Jag ska banta.

Dels ska jag dra ner allmänt på intaget av kalorier, då blir jag nog friskare och får mindre kilon att bära på och behöver inte spendera 1000-tals kronor på medlemskap i bantningsklubb eller på gym. Det är hälsovård att dra ner på antalet kcal. Tänk vad vi skulle spara i sjukvårdskostnader om vi fick alla överviktiga och diabetesdrabbade att äta mindre av det som ger fetma och diabetes!

Sen kommer kronorna in i bilden.

Nu har jag satt i system att göra mina inköp på förmiddagarna och köper bara sådan mat som ligger nära ”bäst-före-datum” och inte alls är dålig. Tänk att hitta oxfilé med 200:- rabatt per kilo! Eller alla dessertostarna för halva priset. I går kom jag över en kyckling för 15:- som räckte till 5 middagar, lagade den direkt p g a det korta datumet. Provade en påse pinjenötter till salladen, det var en 50% påse med 12 månader över ”bäst-före-datum” och den var helt perfekt. Jag planerar inte längre min veckomeny. Har minst halverat mina matkostnader, det är bara på Systemet som det inte går att ”pruta”, men jag kan ju halvera vinkonsumtionen! Ja det var en del i bantningsprojektet. Jag fyller på här på bloggen lite då och då med bra exempel. Har uppdaterat det förra inlägget, så kolla där:

https://bengtingerstam.wordpress.com/2011/07/26/mandagsfynd-%E2%80%93-veckans-till-50/

Nästa steg i ”bantningen” har jag utvecklat nu och presenterar endera dagen. Jag har gjort en priskoll för några vanliga områden och jämför där priserna mellan butikerna (skiljer enormt faktiskt), dessutom jämförs förpackningsstorlekar, fabrikat samt bearbetningsgrad. Så t ex kan man välja Bregott i 600g förpackning för ett pris eller välja en annan som är 137% dyrare bara för att den innehåller lite havssalt, som man lätt kan strö på mackan själv i stället. Garanterat hittar vi här 30% att spara in ytterligare.

Granskningen av färdigmaten enligt principen Kr/100 kcal fortsätter och den borde avskräcka och ett närmande till råvarorna blir ett resultat. Mycket att spara även här.

Om nu ”makten” ligger i andras händer måste väl alla konsumenter förstå att just vi är den nya modellen makthavare, genom att bestämma vad vi köper och använder och hur länge vi använder det vi köpt innan vi köper nytt, byter eller kastar. Vi kan lätt ta tillbaka ”initiativet” från dem som tagit våra pengar ifrån oss. Allt från att i vissa länder byta ”ledare” till att välja och själva bestämma vad vi köper. Börja med att blunda för reklamen, ska förresten snart avslöja hur man lurar och vilseleder i reklambladen, men det är ett drygt jobb.

Kommer att utveckla detta avsnitt ytterligare så kolla ofta.

Börja med att skriva upp de varor du köper oftast, av sådana som inte ändrar pris så ofta (som frukt och grönt) så kommer mera detaljer.

Kommentera

