Att manipulera opinionen

Ring P1 är avsett för vanligt folk att få tycka till och diskutera, ibland oemotsagda, ibland i diskussion med andra och ibland med programledare som säger emot och avbryter. Nyligen förekom ett ”manipulerat” inlägg, som var planerat, från motståndarlägret mot den ekologiska maten, och Olle Holmqvist fick ganska oemotsagd läsa upp sin bredsida och göra klart för lyssnarna att de som köper KRAV och EKO är grundlurade. Det osade verkligen!

På Ring P1s hemsida var redan före programmet när det gick 22 juni i radio, en omröstning utlagt och Olle visste att hans inlägg skulle komma med redan dagen innan och puffade för det i olika sammanhang! Detta är planerad ”fri debatt”.

Jag uppmärksammade detta inlägg på P1 mot KRAV och EKO varor och att de hade lagt ut det för omröstning. Det var alltså planerat att det skulle bli en efterdebatt och att Olles inlägg inte var bara en enskild persons spontana tyckande utan en bredsida från motståndarna till KRAV och EKO maten. Här är länken till Ring P1, fortsätt att rösta, så får vi se hur det svänger igen och hur länge de låter inslaget ligga ute!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1120&artikel=4567672

Uppmanade via min Facebooksida (https://www.facebook.com/bengt.ingerstam)

att folk skulle gå in och rösta så vi kunde vända på resultaten. Det syntes i början att någon redan innan programmet hade uppmanat likatänkande (motståpndare till KRAV oich EKO) att rösta, men efter min uppmaning (bl a) svängde det tillbaka igen kraftigt. Bifogar registrerade siffror och alla kan följa utvecklingen därifrån via länk till P1, så jag uppdaterar inte siffrorna..

Gör nu så alla ni på denna lista, gå in och rösta, så får vi se om vi kan påverka, men gör det snabbt innan motintressena kan hinna och påverka. Det kommer säkert. Men då ser vi det också och då visar sig värdet av liknande omröstningar, hur man kan styra opinionen!

ÄNNU ETT SÄTT ATT PÅVERKA (manipulera) OSS KONSUMENTER!  Det är verkligen dags för en riktig, fristående från särintressena, konsumentorganisation, som kan bygga ut till en stark lobbyorganisation. Varför ska bara näringslivet och särintressena ha rätten att ha sina starka lobbyorganisationer? Vem tror du ger oss resurser till att bygga upp våran, oberoende från särintressena? Ja inte är det Konsumentverket!  Mer om detta kommer i denna min blogg via vår hemsida i dagarna under ”RÄDDA KONSUMENTSAMVERKAN”, efter Skatteverkets konkursansökan och förhandlingen som var den 1 juli. Vi kommer att överklaga, men samtidigt avslöja vilka starka krafter som försöker förhindra oss konsumenter att bli en stark lobby- och förespråkande konsumentorganisation.

Det är bara du och jag som kan bygga upp denna så behövliga organisation. Gör slag i saken NU via KONSUMENTAKTIONEN, det är inget att förlora på det!

https://bengtingerstam.wordpress.com/2011/05/10/956/

Kostar som 2 kg smör om året och vi förespråkar det hellre än margarinerna!

Vi medborgare kan påverka både som löntagare och som konsumenter, det är därför vi behöver vår egen organisation och inte hänvisas till andra särintressen, som ju Göran Persson rekommenderade i en intervju

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/konsinflytande/ulf_elfvings_intervju.doc

Detta inlägg är ett exempel på hur vi kan lobba och avslöja hur man manipulerar oss konsumenter!

_________________________________________________________________________________

Här kommer några siffror från omröstningen, i fortsättningen följ det via Ring P1s länk.

De som köper ekologiskt är lurade

Omröstning om KRAV-produkter och köpvanor i Ring P1

Program sänt den 22 juni

Uppmaning att rösta:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1120

antal röstande                         ja                   ja/priset          nej

i procent

datum

9                    22/6               56                  11                  33

44                  22/6 9.00       36                  16                  48

56                                        41                  16                  43

73                                        47                  16                  37

86                                        45                  17                  37

107                23/6 15.00     51                  16                  33

114                18                  51                  17                  32

119                20                  52                  16                  32

127                24                  53                  15                  32

137                24   10.00      54                  14                  32

149                                     55                  13                  32

158                25/6 11.00     54                  22                  32

183                                    50                  16                  34

234                                    51                  17                  32

246                28 (10.00)     51                  17                  32

264                28 (17.00)     50                  19                  31

316                3/7 (16.00)    50                  19                  31

En kommentar till Att manipulera opinionen

  1. annelie skriver:

    Tyvärr ser det ut så i stort inom många områden, allt är färgat för att gynna vissa näringsidkare, vilket är skrämmande, fast det som skrämmer mig minst lika mycket är att konsumenterna verkar ointresserade av vad dom egentligen äter, kan det vara så att hjärnan blivit avtrubbat av all skit i kosten så att dom inte klarar av att bry sig?! Men för att få en förändring så måste vi bli fler som går ihop. Frågan är hur man ska få upp ögonen på konsumenterna.Vem kan väcka dom!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: