STOPPA ALL DIREKREKLAM – för KLIMATES SKULL

Senare i dag kommer vi att att gå ut med ett pressmeddelande från KONSUMENTAKTIONEN och kampanjen mot den överdrivna reklamen och kräva ”STOPP FÖR ALL DIREKTREKLAM” i våra brevlådor, med hänvisning till larmet som SNF gick ut med idag om papperskonsumtionen, som en stor bov i klimataspekten. Påminner om vårt krav redan  2007-05-10 om åtgärder från regeringen att ingripa mot slöseriet med papper som ska slinka in i våra brevlådor till föga eller ingen nytta. 100 kg skräp som vi ska behöva ta hand om. Notera att Naturskyddsföreningen jämför med köttkonsumtionen som allvarlig i klimatsammanhang. Det rör sig om betydligt mindre antal kilon, så reklamen är nog inte att negligera, dessutom helt meningslös. Se lite närmare i kampanj nr 7:

7 – MINSKA REKLAMEN

Är vi inte tillräckligt trötta nu på all reklam?

Tycker du att det är rätt att reklamkostnaderna ska belastas produkterna och betalas av oss konsumenter?

Har du lust att jobba 3 månader extra enbart för att betala reklamen?

DRA NER PÅ REKLAMEN allmänt en anständig sak också med tanke på klimatet
Förbjud den oadresserade och gör den beställbar men tvinga inte den på alla oss som hatar den
Vad kostar reklamen

Du sätter in 100:- eller mer på Plusgirokonto: 35 03 71-1 så stödjer du den kampanjen och oss i arbetet för allas vårt bästa, i vår EGEN organisation.

Ska bli spännande att se om detta ger respons!

5 kommentarer till STOPPA ALL DIREKREKLAM – för KLIMATES SKULL

  1. labbibia skriver:

    Haha, den var rolig! Sveriges totala utsläpp av CO2 är en fis i havet globalt sett. Vi i det kalla nordliga Sverige släpper ut häpnadsväckande minimala 0,17% av de totala Co2-utsläppen på planeten. Om du inte gillar reklam så föreslår jag att du sätter en lapp på din brevlåda där det står ”Ingen reklam tack”, så löser du problemet.
    Men snälla du, kom inte dragandes med ”klimatet” som argument, för det håller inte.

  2. Bengt Ingerstam skriver:

    Kul att att du tyckte inlägget var roligt. Det är ju inte alltid man får anledning att skratta.
    Men en majoritet av medborgare/konsumenter skrattar inte åt allt skräp som dimper ner i brevlådorna, som de måste ta hand om. Läs den hinner de aldrig. Att många inte sätter upp skyltar ”Nej tack till reklamen” beror på att direktreklamen har gjorts för att vi ska bli beroende av den och alltid är det någon liten information som man tror sig behöva, för den är ju gratis! Tror vi ja, men om alla insåg att man måste jobba 10 år av våra liv för att finansiera reklamen, då skrattar folk inte åt det. Du kan hitta kalkylen på vår hemsida, via ”Vad kostar reklamen” i höger spalt, en bit ner.
    Debatten om klimatet är också ett kapitel, där somliga är av uppfattningen att det inte är ett problem, medan andra är bekymrade. Du har ju själv en mycket klar uppfattning, enligt din blogg: http://labbibia.wordpress.com/
    Men alla tycker inte som du och jag vill inte bedöma heller vem som har rätt. Men du tycker kanske inte att vi ska stimulera att slänga mera mat, så vi får ett bättre klimat. Så enkelt är det inte, men de flesta av oss vill nog slippa reklamen, för vi är trötta på den. Det räcker som argument. Allt slöseri ska bekämpas, även överkonsumtionen av mat som gör oss feta. Eller hur………………

  3. labbibia skriver:

    Vad gäller slöseri i allmänhet, och slöseri med mat och naturresurser i synnerhet, så delar jag din uppfattning till 100%!
    Och just när det gäller ”klimathotet” (som nu dödförklaras i alla stora länder, de kommer inte att förnya Kyoto-protokollet) så har vi redan slösat bort mångmiljardbelopp för att ”rädda klimatet”. Vi betalar i Sverige världens högsta CO2-skatter (en av orsakerna till de sanslöst höga priserna på el och drivmedel) vilket drabbar framförallt de som bor i glesbygden. För dem finns inget alternativ till bilen…..

    Att det ute i stora världen nu blir stopp för galenskaperna och det enorma slöseriet på ett Ickeproblem är skönt.

    Nu har även EU:s budgetkommisionär Janusz Lewandowski börjat rycka i ”handbromsen”. Han ifrågasätter det enorma slöseriet av pengar, som inte gör någon skillnad vad gäller klimatet. Pengarna bör naturligtvis läggas på VERKLIGA miljöproblem, som det finns alldeles för många av ändå, utfiskning, giftiga kemikalier i naturen osv.

    http://euobserver.com/9/32534

    I USA har de redan lagt ner systemet för handel med utsläppsrätter, och de kommer med största sannolikhet att upphöra med sin del av finansieringen till FN:s ”klimatpanel” IPCC.
    Att många i Sverige fortfarande ”tror” på klimathotet, beror inte helt överraskande på att vi mer eller mindre hjärntvättats av Staten, Statliga media som SVT och Myndigheter som Naturvårdsverket, SMHI mfl mfl….Ett litet exempel här.

    Suggestivt? Otäckt? Hjärntvätt?
    Nu har de tydligen börjat få ”kalla fötter” på Naturvårdsverket, för länken till den rapport som stolt meddelade hur väl de lyckats med sitt uppdrag att skrämma skiten ur Svenska folket, och som dessutom talade om hur de gått till väga, vilka myndigheter och organisationer som varit behjälpliga osv (tom svenska kyrkan var med!), den länken verkar nu vara bruten tyvärr.
    http://www.naturvardsverket.se/upload/05_klimat_i_forandring/minska_utslappen/kommunikation/Slutrapport_Klimatkampanjen.pdf

  4. labbibia skriver:

    Fel av mig! Naturvårdsverkets Klimatkampanjs slutrapport går fortfarande att ladda ner, här:

    http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5365-5_1.pdf

  5. Magnus Bragason skriver:

    tycker ni skriver intressanta inlägg bägge två.
    för egen del, oavsätt miljö eller inte, vill jag själv bestämma om jag tillåter att det dumpas massa skräp i min postlåda jag inte vill ha !
    Det räcker som argument för mig. jag vill inte ha skiten. i flera år mellan då skyltarna ”Ingen Reklam Tack” hade bleknat så att man tyckte man kunde strunta i dom, och jag satt upp en ny fräsh skylt, har jag gått med ett antal kilo papper varje vecka från min postlåda till min soptunna.
    vore önskvärt att vi kunde vända på skiten. låt de som vill ha allt skräp sätta upp skyltar, ”Reklam Ja Tack” istället och låt oss andra slippa.
    tack för ordet och lycka till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: