Praktisk KONSUMENTMAKT

Ordet MAKT leder tankarna fel, det är inte maktkamp vi menar här utan mera ”EFFEKTEN” av det jag gör, spenderar pengar på, inhandlar eller röstar på.

  • Det är inte bara ord, det är också PENGAR. Dels när du köper någonting, då röstar du på antingen märket, fabrikanten eller varan och dess egenskaper.
  • Men som konsument/medborgare kan du också rösta vart 4:e år i politiska val
  • eller kontinuerligt och via medlemskap i en konsumentorganisation. Men då ska det vara en konsumentstyrd organisation och inte styrd av särintressen. Det finns sådana, både gamla och nya, politiskt orienterade eller ”ombud” för olika ideologier. Våra organisationer (i Samverkan) är Sveriges enda helt fristående och oberoende av andra intressen. Visst ska vi konsumenter få ha vår egen organisation och bestämma själva över organisationerna, såväl ideologin som inriktning och aktioner. Det är det systemet som vi kallar KONSUMENTAKTIONEN.
  • Det är också en fråga om att nå ut till vänner och bekanta eller arbetskamrater o dyl. I dagens digitaliserade samhälle går det blixtsnabbt. Vi behöver inte annonsera som förr i tidningar eller sätta upp lappar på anslagstavlor. Men därför är det viktigt att utveckla vår egen kanal för information. Därför ska vi nu utveckla systemet för att sprida vår röst, budskapet och informationen som vi vill ha fram. Varför inte kalla det DJUNGELTELEGRAFEN.

 Lite idéer om DJUNGELTELEGRAFEN

Vi har redan nu möjligheter att skriva ut papperskopior att dela ut eller sätta upp på meddelandetavlor, på jobb, i affärer, i skolan m m eller skicka papper per brev om vi vill.

De flesta har i dag e-post och kan snabbt skicka iväg ett antal mail till de vi vill nå, enkelt bara kopiera en text eller en länk och lägga i mailet eller skicka dokumentet som bilaga eller uppge en länk. Du lägger upp en egen sändlista för de du vill nå med upprepade mail.

Mer än hälften av oss medborgare (35% av våra medlemmar) är med på FACEBOOK och har egen krets av ”vänner”, som du kan nå genom att lägga ut ett meddelande så dina vänner kan läsa eller skicka ett meddelande (max 20) till dina ”vänner” och där finns också möjligheten att ”DELA” genom att kopiera ett viktigt meddelande och lägga på din Facebooksida och uppmana dina vänner att sprida vidare genom att ”DELA”.

Vi har just nu lagt ut som evenemang på FACEBOOK ”RÄDDA KONSUMENTSAMVERKAN” och lagt det till den 25 maj. 25:e därför att då får alla sin lön och visst får då en extra 100-lapp plats också.

  1. Kopiera eller ta bara länken och skicka ut via e-post till dina mail-vänner.
  2. Kopiera texterna från vår FACEBOOK och lägg ut på din FB-sida.
  3. Under helgen kan du hitta fler dokument i Bengts blogg, som kan användas för att informera eller motivera varför man ska använda en 100-lapp just nu den 25:e till den operationen. Ytterligare ett inlägg gör vi  under dagen på FB just för att hänvisa läsarna till bakgrundsmaterialet om hur Konsumentverket har ”hanterat” våra olika ansökningar.

Varför just nu och till den 25:-e?

Jo som du kan läsa på hemsidan http://www.konsumentsamverkan.se/radda/kommentar.htm

har KONSUMENTVERKET gjort allt för att eliminera oss och ge allt stöd till en annan organisation, som bygger på ett antal organisationer, som bl a LO, ABF, PRO, Handikappförbunden, Konsumentvägledarföreningen och Vi Konsumenter (samma namn som KONSUMENT-FORUMs tidning!) Redan förr-förra regeringen (S) gjorde vad dom kunde för att skapa en monopolliknande situation med som de kallade det ”EN stark konsumentrörelse”, b la a genom att föra över Råd & Rön från KOV till denna organisation, som då hette Sveriges Konsumenråd, men sedan bytte namn för att ställa till förvirring, till Sveriges Konsumenter (utan Samverkan!).

Alliansregeringen ställde till det när de tillträdda just genom att överlåta till KOV att sköta om ”sina konkurrenter – konsumentorganisationerna” och Alliansen har inte lyckats korrigera detta misstag, vi väntar fortfarande på en lösning, men den kanske inte blir klar till den 25/5 och

DÄRFÖR är det viktigt att göra denna aktion fram till den 25/5  för att undanröja skatteverkets hot mot oss. Vi (Sveriges Konsumenter i Samverkan) ska väl inte behöva ”snubbla” för runt 150 000 kronor! (Efter 4 års byråkratisk misshandel av KOV, för i början skyllande på ett oviktigt intyg om registrering hos skatteverket som arbetsgivare, som ”tydligen” kom bort på vägen därifrån till KOV!)

Med den moderna tekniken kan sådana här snabba aktioner klaras av, maila och skriv på FB omgående, så hinner minst 1000 nya medlemmar, för 100:-  bara,  (motsvarande 2 kg smör!) komma med och somliga kan ju spä på med gåvor eller lån. Skulle vi få klart med regeringen i dagarna så är det ju inte fel att ha fått 1000 nya medlemmar och ännu större resurser att jobba med.

1 000      nya medlemmar är alltså det akuta målet.
10 000    nya medlemmar betyder att vi åter öppnar kontoret i Stockholm med en mindre
               bemanning.
100 000  nya medlemmar betyder att vi blir Sveriges största och kraftfullaste riktiga och
               fristående konsumentorganisation, konsumentstyrd och inte styrd av särintresseorganisationer eller KOV eller staten! 
 

Det är ju upp till oss (en procent av befolkningen = c:a 100 000) att skapa oss en röst, en position, kanske också en vecko-tabloid, en roll att spela i samhällsapparaten så att man inte låtsas som att konsumenterna inte finns (bara via särintresseorganisationer).

Satsningen på KONSUMENTAKTIONEN med kampanj-orienterad verksamhet ger oss möjlighet att täcka in flera områden och specialfokusera frågorna utan att våra allmänna medlemmar som inte följer enstaka kampanjer ska belastas med alltför mycket information, därför kanske rätt att ha de två organisationerna, men i Samverkan..

Lite mer om vad som är på gång:

En viktig kampanj är också igång och ska spridas snabbt och det är UPPROP SKOLMAT som man stödjer genom ett medlemskap med kampanj-orientering. Läs mera: https://bengtingerstam.wordpress.com/2011/05/10/956/

Under skollovet, som kommer snart är en del  viktiga saker att göra för att vara förberedda när skolorna startar igen. Har du barn eller barnbarn så är det viktigt att du på något sätt deltar i denna kampanj och stödjer den. Du får då kontakt med andra på orten och andra orter och mera detaljer hur man lägger upp det och går till väga. Det läggs inte på hemsidan av strategiska skäl utan delges endast initiativtagarna i de olika lokala ”skolmatsgrupperna”.

Liknande aktivitet byggs nu också ut för kampanj 2  OFFENTLIGA MATEN och kontakterna skapas just genom att du som känner för att skapa förändringar går med just i den kampanjen.

En stor framgång har vi nyss fått i kampanjen nr 6 NEJ TILL GMO, så nu är Sverige på väg, eller i stort sett redan är GMO-fritt. Vi fick även internationellt erkännande för det.  Du väljer den kampanjen om du tycker det vi gjort är bra eller för att fortsätta att hålla ångan uppe och förhindra nya tilltag av GMO-företrädarna.

Kanske inte ointressant kampanjen för att sänka våra matkostnader med 30%. Betalar snabbt av medlemsavgiften! Kampanj nr 8 BÄTTRE MAT BILLIGARE.

Det finns redan mycket material utlagt på KONSUMENT-NYCKELN (som endast medlemmar har tillgång till!)

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/konsumentnyckeln/knyckelindex.htm

Börja att läsa Nu sänker vi matkostnaderna med 30 %” Där görs även tester, analyser och beräkningar. Så t ex läggs ut idag, 22 maj, en jämförelse mellan dansk billig fläskfilé och svensk PRISVÄRD läcker fläskfilé, godare än oxfile som kostar 399:- kilot.

Läs mer om alla kampanjerna på

Kampanj-orienterad verksamhet i KONSUMENTAKTIONEN

Du, jag och alla andra, väljer faktiskt vad vi ska satsa på och hur stor och stark vår gemensamma ”konsumentstyrda” organisation ska bli och hur fort!

Detta är 2:a  versionen och den läggs på bloggen, där man kan hämta hela eller delar för att sprida ut i DJUNGELTELEGRAFEN (via mail eller Facebook) omgående.

Synpunkter och idéer meddelas per mail till Bengt Ingerstam  på b.ingerstam@konsumentsamverkan.se

Hoppas att så många som möjligt ställer upp och gör fantastiska insatser på DIREKTEN.

”Ordförande Bengt”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: