Kampanj-orienterad verksamhet i KONSUMENTAKTIONEN

KONSUMENTAKTIONEN

med Kampanj-inriktad verksamhet

ersätter tidigare version 14 maj 2011. (Denna version kan skrivas ut och användas som folder, att dela ut på papper).

Detta är de första kampanjerna du kan välja att stödja

i samband med inbetalning av de 100:- som stödmedlem i KONSUMENT-FORUM, väljer du vilken AKTION du vill stödja/vara del av/delta i. Vill du välja flera AKTIONER så multiplicera de 100:- med antalet AKTIONER, men glöm inte ange vilka. Du kan också stödja med valfritt belopp till den allmänna verksamheten utan specifik tillhörighet till någon AKTION.

Medlemmar kan också använda detta som ett GÅVOMEDLEMSKAP, (se inlägg daterat 28 juli) alltså ge bort ett medlemskap med stöd för viss kampanj.

Läs Mer om Operation 100-lappen

Du sätter in 100:- eller mer på Plusgirokonto: 35 03 71-1

Märk talongen  med namnet på kampanjen, eller för större belopp ”gåva” och du blir automatiskt stödmedlem ”allmänt”!

Glöm inte ange e-postadress. Det som inte får plats, som adress, tel och synpunkter kan du maila separat i samband med betalningen till

konsument-forum(at)konsumentsamverkan.se

Föreslagna kampanjer

2011-05-14 Version 3

1 – UPPROP SKOLMAT

Tycker du att det är viktigt att barnen i skola/förskola får en näringstät och naturlig skolmat med naturliga fetter som smör eller bregott/bregottliknande smörgåsfetter och helmjölk?

Tycker du det är viktigt att i första hand se till barnens hälsa och välmående och inte enbart prioritera kostnaden för skolmaten eller blint följa de alltmer ifrågasatta aktuella kostråden?

Då är du en av många som känner att nu måste vi ta tag i detta. Du får mera underlag och material att sprida här  Mer om skolmaten

Lättmjölken och sveket mot barnen och våra skattepengar

Tips just för AKTION SKOLMAT om aktuell utveckling:

100 000 medlemmar över landet med 9 miljoner konsumenter och vi får tillsammans något att säga till om!

Intresserade får tips och råd om hur man bäst går tillväga samt information om hur andra gjort och lyckats. Lista på lokala initiativ finns tillgänglig.

2 – OFFENTLIGA MATEN

Tycker du att de gamla och sjuka ska få en bättre och näringstätare mat, med naturliga fetter såsom smör och bregott/bregottliknande smörgåsfett och även helmjölk?

Tycker du att vi anhöriga kanske borde ta tag i frågan, så slipper ”offren” bli mobbade?

VI KRÄVER inflytande över maten i vården, såväl som
patient på sjukhus som äldre på vårdhem

Mer om maten i vården

3 – BORT MED MARGARINERNA

Tycker du att det ansvarsfullt att påstå att något är bra för hjärtat när vetenskapen i dag ifrågasätter det?

Tycker du det är rätt att bara peka på ”de nyttiga” fleromättade fetterna när de både är av fel sort, fel inbördes förhållande samt direkt skadliga? Tycker du det är rätt att ”slänga skit” på mättade fetter när margarinerna oftast är fulla med palmolja, mättat vegetabiliskt fett? Utan att ärligt upplysa om det!

Stödjer du just denna AKTION kommer mer detaljerad information även om specifika lokala aktioner för upplysning till ställen där mat serveras, som restauranger på väg och på jobbet.

Vi rapporterar löpande om vad som händer och nya forskningsrön.

Börja här: MARGARINERNAS HÄLSOSAMHET ifrågasätter vi
Sensationell vändning nu även i USA, låg kolhydrat för bättre hälsa
Margariner allmänt

Bojkotta Unilever och Procter&Gamble

4 – KRAV PÅ NYA KOSTREKOMMENDATIONER

Tycker du vi ska slavaktigt följa äldre och ifrågasatta kostrekommendationer, utan att ifrågasätta varifrån de kommer?

Tycker du det är rätt att så kategoriskt hålla kvar vid rekommendationerna både som myndighet och yrkeskår mycket beroende på prestige och definitivt inte med fokus på hälsoeffekterna?

Tycker du de tar sitt ansvar för medborgarnas hälsa i första hand?

Har vi någon riktigt objektiv instans?

Nej det är nog dags att vi lär oss själva och följer utvecklingen och fattar våra egna beslut efter vår egen övertygelse, när vi väl fått varierande information. Först var det mättade fetter som vi skulle dra ner, sen blev det socker och läsk, sen kommer nu tvivlen på fibrerna – vad kommer härnäst?

KOSTREKOMMENDATIONERNA måste förändras enligt rön från nyare forskning
Mer om kostrekommendationer

5 –  NEJ TILL SLAM

Vill vi ha samhällets avfall som gödsel på vår åkermark?

Tycker du det är rätt att sprida sånt som man inte vet konsekvenserna av?

NEJ TILL SLAM PÅ ÅKERMARK eller inblandning i gödningsmedel

SLUTA SPRIDA SLAM PÅ ODLINGSMARK
Mer om slam

Det finns vissa analyser vi önskar göra för att få belägg för kravet och tvinga fram ett stopp.

6 –  INGET GMO

Tycker du det är juste att sprida GMO till djuren som foder, när man inte kan sälja det som livsmedel för oss människor?

Tycker du det är korrekt att inte märka det på förpackningarna av den färdiga ”produkten”?

Tror du vi har hela sanningen idag?

INGET GMO-FODER TILL DJUREN eller SOM GÖDSEL TILL ÅKER DÄR MAT SKA ODLAS eller DIREKT INBLANDNING I LIVSMEDEL

BORT MED GMO I FODER till djuren
Om genmodifierad alfalfa    senaste GMO-fodret

7 – MINSKA REKLAMEN

Är vi inte tillräckligt trötta nu på all reklam?

Tycker du att det är rätt att reklamkostnaderna ska belastas produkterna och betalas av oss konsumenter?

Har du lust att jobba 3 månader extra enbart för att betala reklamen?

DRA NER PÅ REKLAMEN allmänt en anständig sak också med tanke på klimatet
Förbjud den oadresserade och gör den beställbar men tvinga inte den på alla oss som hatar den
Vad kostar reklamen

8 – BÄTTRE MAT BILLIGARE  (NYTT)

Tycker du det är rätt att vi får betala oskäligt mycket av en massa orsaker, som förpackningsstorlekar, kedjetillhörighet, ”smarta” kampanjer, felinformation, grad av ”förädling”, kosmetisk ”förädling” (se salt t ex)?

Tycker du det är rätt att man pressar inköpspriserna i kedjorna och säljer ”billigt” för att locka in oss i butikerna och sedan får kvalitetsvarorna stå för kostnaderna?

 

Börja att läsa  Nu sänker vi matkostnaderna med 30 %”

Löpande info kommer till deltagarna i denna AKTION

9 – VÅR HÄLSA och VÄLBEFINNANDE  (NYTT)

Vem vill inte må bra, vara frisk och funktionell, effektiv, pigg och kanske mindre ”viktig”.

Hur kan vi bara finna oss i att överösas med kostråd från olika intressenter, som bygger på förlegade ”gamla sanningar”. Vi har ju vilseförts bl a om de naturliga mättade fetterna i 40 år nu. Vi har lockats till en överkonsumtion av godis, läsk, bröd, och andra snabba kolhydrater och hålla nere fettkonsumtionen.

Vi ska komplettera löpande avsnittet  FOLKHÄLSA

Vem ska granska?

Det är dags att vi själva som konsumenter tillsammans börjar GRANSKA och hittar fram till, så nära vi kan, den objektiva och pålitliga uppfattningen, där inte särintressena styr..

KONSUMENTER GRANSKAR

Dags titta på alla dyra bantningsinstitut och klubbar och de olika lärorna. Allt för många som vill tjäna grova pengar på vår ohälsa!

Läs mera på avsnittet ”Debatten om matfetterna”    samt     ”Debatten om socker”

Kampanjstöden blir en indikator och stödens omfattning bestämmer insatserna och allt redovisas per kampanj.

Två viktiga orsaker till att vi valt att göra denna uppdelning av verksamheten är, dels ge möjlighet för flera att för en lägre avgift bli stödmedlemmar, dels genomföra en mer aktiv verksamhet med koppling centralt och lokalt och kunna samordna det bättre och undvika en oorganiserad mängd tillfälliga lokala initiativ som inte samverkar.

Kampanjstöden blir en indikator och stödens omfattning bestämmer insatserna och allt redovisas per kampanj.

Två viktiga orsaker till att vi valt att göra denna uppdelning av verksamheten är, dels ge möjlighet för flera att för en lägre avgift bli stödmedlemmar, dels genomföra en mer aktiv verksamhet med koppling centralt och lokalt och kunna samordna det bättre och undvika en oorganiserad mängd tillfälliga lokala initiativ som inte samverkar.

Kampanjstöden blir en indikator och stödens omfattning bestämmer insatserna och allt redovisas per kampanj.

Två viktiga orsaker till att vi valt att göra denna uppdelning av verksamheten är, dels ge möjlighet för flera att för en lägre avgift bli stödmedlemmar, dels genomföra en mer aktiv verksamhet med koppling centralt och lokalt och kunna samordna det bättre och undvika en oorganiserad mängd tillfälliga lokala initiativ som inte samverkar.

Viss information kommer att gå till alla medlemmar som KONSUMENT-NYCKELN. Däremot informeras varje kampanjstödjare om det som berör specifikt den stödda kampanjen.

Det krävs också mer än att synas på FACEBOOK, det krävs en organisation och det är vad vi avser med KONSUMENT- FORUM, men FACEBOOK blir ett ansikte utåt för att informera snabbt men också dra in flera medlemmar.

KONSUMENT-FORUM

Fristående och renodlad riksorganisation för konsumenter

Box 88

57722 HULTSFRED

0495-413 15  070-705 77 25

konsument-forum@konsumentsamverkan.se

17 kommentarer till Kampanj-orienterad verksamhet i KONSUMENTAKTIONEN

  1. […] den förra. Med en lägre medlemsavgift och ett ställningstagande i grunden formade vi begreppet KONSUMENTAKTIONEN- där det är vi som konsumenter som […]

  2. […] av våra kampanjer i KONSUMENTAKTIONENär just nr 6 – INGET GMO och du som inser vad som gjorts och att vi behöver fortsätta […]

    • Bo Alvberger skriver:

      Otroligt glädjande att lilla Konsument-Forum lyckats ställa Sverige i första ledet i kampen mot GMO. Det handlar om en av vår tids viktigaste konsumentfrågor och därmed en angelägenhet för alla. När jag läser förteckningen över de nio kampanjer som KONSUMENTAKTIONEN driver, inser jag att detta är landets enda verkliga konsumentorganisation – för det finns ju ingen annan som för konsumentens talan i sådana frågor.
      Nu vill jag stödja arbetet med en av kampanjerna och väljer att betala in mitt bidrag till ”NEJ TILL SLAM”. Att sprida avloppsslam på jordbruksmark måste vara ett brott mot mänskligheten. När slammet väl hamnat i jorden går det aldrig att få bort tungmetallerna och gifterna som så småningom hamnar i våra kroppar. Redan finns det alldeles för mycket gifter i vår miljö som gör oss sjuka.

  3. […] Och om Kampanj-orienterad verksamhet i KONSUMENTAKTIONEN […]

  4. […] En viktig kampanj är också igång och ska spridas snabbt och det är UPPROP SKOLMAT som man stödjer genom ett medlemskap med kampanj-orientering. Läs mera: https://bengtingerstam.wordpress.com/2011/05/10/956/ […]

  5. […] Enklast gör vi nu så här: Vi lägger upp (om 10 dagar)  kampanj 10 – RISKERNA MED MOBILEN (i avsnittet KONSUMENTAKTIONEN) […]

  6. […] Detta passar i KONSUMENTAKTIONENS kampanjer ”BÄTTRE MAT BILLIGARE” samt HÄLSA och VÄLMÅENDE och dessutom anmäler vi detta till både Livsmedelsverket och Konsumentverket – får se vad de orkar eller kan göra. […]

  7. […] Medlem blir man via KONSUMENT-FORUM så här: […]

  8. […] är bara du och jag som kan bygga upp denna så behövliga organisation. Gör slag i saken NU via KONSUMENTAKTIONEN, det är inget att förlora på […]

  9. […] mera här på bloggen och om de 10 kampanjerna vi prioriterar:  […]

  10. […] Du kan själv välja vilken kampanj Du främst vill stödja, där t.ex. kampen mot GMO är kampanj nr 6. Se hela kampanjförteckningen. […]

  11. […] Konsumentrollen måste klargöras och det är dags att förstå att det traditionella konsumentskyddet inte räcker och i nuläget inte är lösningen. Det är dags för KONSUMENTAKTIONEN, […]

  12. […] Kampanj-orienterad verksamhet i KONSUMENTAKTIONEN […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: