NU är det rätt tid att visa att vi konsumenter har något att säga till om.

När konsumentministerns häromdagen tillsatte en utredning om mer för konsumenterna att säga till om och mera stöd för det, ÄR DET UPP TILL OSS att ta initiativet! https://bengtingerstam.wordpress.com/2011/05/06/konsumentministern-tar-tag-i-konsumentbeskyddandet/

Vi ligger rätt i tiden för att just visa att vi vill ha mer att säga till om och visa att vi kan ”rösta med plånboken” som hon uttryckte att hon ville se mer av.

Men det handlar inte om att öka och ge mera upplysning och konsumentinformation från stat och myndigheter eller vissa stora särintresseorganisationer, som ska styra oss konsumenter.

Det är nu verkligen aktuellt att fråga sig varifrån får vi OBJEKTIV information? Ska man bara öka mängden ”upplysning” från myndigheter? Är den objektiv och pålitlig? Ta fallet Livsmedelsverket och deras propaganda man driver för mindre mättat animaliskt fett, mera margarin, mera bröd, potatis, ris och pasta! Fler och fler upptäcker att den bygger på numera ifrågasatta gamla vetenskapliga påstådda sanningen, medan allt fler vetenskapsmän motsäger den i dag. Vem är objektiv? Vem granskar Livsmedelsverket? Det är många som opponerar sig i dag. Men alla inblandade parter är faktiskt subjektiva. Det finns ingen färdig objektiv information. Är dietisterna objektiva? Är forskarna överens?

Nej OBJEKTIVITET finns inte.

Det närmaste till objektivitet skapar vi själva. Genom att granska, diskutera och få tillgång till många parters uppfattningar, är det upp till dig och mig att bilda oss en uppfattning som vi tror på. Jag kan fatta detta beslutet som konsument och jag tar ansvaret och betalar! Tillsammans kan vi hjälpas åt att komma en bit på väg. När jag fattar mitt beslut och väljer smör i stället för margarin, då har jag min uppfattning klar, den är för mig objektiv, odiskutabel.

Varken ICA, COOP, AXFOOD eller Bergendahls kan göra anspråk på att de säljer objektivt. De säljer det vi konsumenter vill köpa, men försöker påverka oss med reklam och prisdriver så subjektivt som möjligt.

Producentintressena är verkligen inte den objektiva parten. Se bara hur Unilever kan vilseleda och t o m ljuga, bara för att få sålt sina produkter. Vilket ansvar tar de för vår, din och min, hälsa? Men det finns undantag, Bergendahls senaste annonser om GMO-fritt griskött (som Livsmedelsverket gick i taket för, men var det någon som trodde att GMO var en ingrediens? Det var ju GMO i fodret! Det fattade vi väl alla.). Sen kom insatserna mot tillsatserna och nu är de igång mot att packa kött i gas som gör köttet segare). Sådan reklam kan vi se som nyttig konsumentinformation.

I vårt uppstartade projekt KONSUMENTAKTIONEN opponerar vi däremot mot påstått objektiva råd, regler, föreskrifter och påståenden. Vi börjar med att ställa frågan:

Vem informerar och vad är dennes avsikt och mål.

Alla har en avsikt, men när det gäller Livsmedelsverket verkar det inte solklart att det är för vår hälsas bästa, i vissa frågor – som fettet, kolhydraterna, tillsatserna.

Ett antal delkampanjer har vi föreslagit, men nu är det många som vill att vi lägger till kampanj nr 9 VÅR HÄLSA

Det skulle då omfatta granskning av kostråd, rekommendationer, forskningsrapporter, böcker, hemsidor, tidningar m m, men även floran av coacher och rådgivare, många med mer eller mindre höga arvoden. Inget fel att få ta betalt, men då är ansvaret ännu tyngre! En behövlig granskning är alla kostläror, dietprogram, bantningsklubbar eller konsulter. Det blir inte en pesons jobb men vi ska bygga ut ett samarbete med interna diskussioner, pressbevakning och enskilda synpunkter. Det blir en gruva att gräva i och i vissa frågor omröstningar, så man ser vart opinionen pekar.

Hälsan (eller ohälsan) är kanske en av våra största frågor och som drar enorma summor för vården och sjukdomsbehandling, inte minst mediciner (bör också ifrågasättas). Dessa kostnader bär vi alla via skattsedeln och det börjar bli kännbart. I USA bävar man för den ökande utvecklingen av övervikten och diabetes. Det kommer att finnas en gräns. Detta ä väl en oerhört viktig verksamhet att driva i samarbete, samt hitta vägen ut med informationen, identifierbar konsumentinformation som ”folk kan ha förtroende för”. Inom vissa gränser kan vi säkert komma med klara och odiskutabla ”råd” men det viktigaste är ända att det finns en debatt i grunden och att det är konsumentmotiv i bakgrunden.

 Eftersom vi alla är konsumenter är detta den egentliga basen för verksamheten.

Det går inte att ge denna delikata ”uppgift” till särintresseorganisationer, som fackföreningar, pensionärsorganisationer, djurskyddsorganisationer, elevorganisationer, föräldraorganisationer, miljöorganisationer, vegetariska rörelser, patientorganisationer, nykterhetsorganisationer och många fler. Alla har delar av intresset och gör bra insatser, men här skulle snarare ett samarbete vara bra, men den mest objektiva uppfattningen måste vi skapa tillsammans som konsumenter. Självklart finns och måste här finnas utrymme för individuella hänsyn. Visst kan vi påverkas av alla olika intressenter men de bestämmer inte den övergripande inriktningen på ”framtidens kost- och näringsråd”.

Vi har just startat en ny form av medlemskap med riktat intresse. Ett medlemskap kopplad till en viss kampanj alltså. Det är en ny form av information som ser dagens ljus. Vi som konsumenter har aldrig på allvar organiserat oss för att verka för att påverka, informera ur vårt perspektiv, vara en aktiv lobbyorganisation och ha ett genomtänkt budskap, för att höras på en arena där bruset överröstar budskapet.

Många skulle säkert uppskatta om det fanns en lättare väg att hålla sig informerad än att behöva läsa allt, lyssna på alla, gå till pappersinsamlingen med sådana enorma mängder ”reklam”. Men kanske just för att det kommer från en konsumentorganisation, där vi själva har ett väl genomtänkt gemensamt budskap, kanske vi lättare blir hörda och många fler kan sympatisera med innehållet och det borde förenkla inhämtandet av information. 100:- per år är en billig prenumeration och man kan dra ner på många ”facktidningar”.

 Men tysta konsumenter åstadkommer inget!

Vi har av taktiska skäl delat upp vår verksamhet, den traditionella finns kvar i Sveriges Konsumenter  i Samverkan (där också redan ligger en omfattande bas med material, fakta och debatt under Vår verksamhet och ”en översikt” http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/kampindex.html

medan den mera agerande och riktade nu läggs under KONSUMENT-FORUM, en av stödorganisationerna till den förra. Med en lägre medlemsavgift och ett ställningstagande i grunden formade vi begreppet KONSUMENTAKTIONEN– där det är vi som konsumenter som bestämmer.

http://www.konsument-forum.se/revolution.htm

Se vad som åstadkommits i kampanjen mot GMO

Kampanj nr 6 GMO

Går man med t ex för man vill stödja och agera för att GMO ska helt försvinna, både i importerade varor, livsmedel, läkemedel, skönhetsmedel eller i foder till djur som uppföds i Sverige, eller som importeras, eller att man odlar GMO för andra ändamål i Sverige eller vad det kan vara, ja då har man klart tagit ställning och vill verka för den frågan. Vi har ju redan efter alla år vi verkat mot GMO verkligen lyckats och det är väl en av våra lyckade kampanjer, när nu SCAN gick i spetsen och återinförde förbudet mot GMO-foder i grisuppfödningen. Den bojkotten vi utlyste i mars 2010 vållade stark opinion och vi fick mycket arga brev från både bönder och GMO-intressenter. Men det bidrog med all säkerhet till att branschen nu backar och har lyssnat på opinionen.

Ett bra exempel på en lyckad aktion.

En annan kampanj som vi tror kan få stort stöd och många anhängare är

nr 3 Bort med margarinerna!

Det berör indirekt skolmaten, den offentliga maten, hälsan, oss vanliga konsumenter och den förljugna reklamen, smygbloggandet m m. Men vi riktar här kampanjen just mot grundorsaken till både hälsoproblemen och bruket av produkten, samt den partiska informationen. Satsar man på den kampanjen så är man dels engagerad och vill agera, medverka samt huvudinriktad mot margarinerna. Kanske ska vi ta fram en liten dekal att applicera på något ställe i eller utanför en lokal, ett flygblad som du kan lämna på restauranger som bara serverar margariner, fast de ibland kallar det smör.

En kampanj som reda är fart på är

nr 1 Skolmaten.

Vi ser att det är lättare att engagera sin för den än allmänt i en övergripande konsumentorganisation.

Här var det några exempel på en utveckling som du och många andra kan delta i, vara med och bygga upp och engagera dig i. Det kostar inte mer är 2 kg smör om året! Operation 100-lappen kallar vi den och är en del i det nya greppet KONSUMENTAKTIONEN

https://bengtingerstam.wordpress.com/2011/05/10/956/

Var med nu snabbt och sätt fart på detta! 

Redan i dag kan du girera dina 100:- eller mer till

KONSUMENT-FORUMs plusgirokonto 35 03 71-1.

Ange vilken kampanj du vill vara ”fadder” för, samt e-postadress.

En kommentar till NU är det rätt tid att visa att vi konsumenter har något att säga till om.

  1. annelie skriver:

    jag har inte kunnat kommentera inlägget föränn nu har jobbat hela helgen, jag gillar detta och självklart ska jag dela detta på facebook och via min mun då jag möter mycket folk i vardagen som är hälsomedvetna konsumenter men som gått på allt som livsmedelsverket mm kommer med. Jätte bra Bengt jag gillar detta

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: