KAMPANJ-ORIENTERAD VERKSAMHET I KONSUMENTAKTIONEN

Detta är ett förslag till de första kampanjerna du kan välja att stödja

i samband med inbetalning av de 100:- som stödmedlem i KONSUMENT-FORUM, eller som gåva för stöd till samma kampanj med valfritt belopp

Läs Mer om Operation 100-lappen: http://www.konsument-forum.se/hundralapp.htm

Du sätter in 100:- eller mer på Plusgirokonto: 35 03 71-1

Märk talongen  med namnet på kampanjen, större belopp än 100:- betraktar vi som gåva till kampanjen, är du inte redan stödmedlem blir du automatiskt det samtidigt.

Glöm inte ange e-postadress. Det som inte får plats, som adress, tel och synpunkter kan du maila separat i samband med betalningen till

konsument-forum(at)konsumentsamverkan.se

Föreslagna kampanjer

1 – UPPROP SKOLMAT

tycker du att det är viktigt att barnen i skola/förskola får en näringstät och naturlig skolmat med naturliga fetter såsom smör, bregott och helmjölk?

VI KRÄVER VALFRIHET I SKOLMATEN för mjölken och matfettet
Mer om skolmaten

100 000 medlemmar över landet med 9 miljoner konsumenter och vi får tillsammans något att säga till om!

http://www.konsument-forum.se/hundratusen.htm
Det kan bli lokala diskussionsgrupper av detta, som lokalt kan man uppvakta skolledningarna och politikerna och kontakta media. Vägledande material finns samt lista på lokala initiativ.
2 – OFFENTLIGA MATEN
Tycker du att de gamla och sjuka ska få en bättre och näringstätare mat, med naturliga fetter såsom smör och bregott och även helmjölk

VI KRÄVER inflytande över maten i vården, såväl som
patient på sjukhus som äldre på vårdhem

Mer om maten i vården

3 – BORT MED MARGARINERNA

MARGARINERNAS HÄLSOSAMHET ifrågasätter vi
Sensationell vändning nu även i USA, låg kolhydrat för bättre hälsa
Margariner allmänt

Bojkotta Unilever och Procter&Gamblettp://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/kartell.htm
4 – KRAV PÅ NYA KOSTREKOMMENDATIONER

KOSTREKOMMENDATIONERNA måste förändras enligt rön från nyare forskning
Mer om kostrekommendationer

5 –  NEJ TIL SLAM

VILL VI HA SAMHÄLLETS AVFALL SOM GÖDSEL PÅ VÅR ÅKERMARK?

NEJ TILL SLAM PÅ ÅKERMARK eller inblandning i gödningsmedel

SLUTA SPRIDA SLAM PÅ ODLINGSMARK
Mer om slam

Det finns vissa analyser vi önskar göra för att få belägg för kravet och tvinga fram ett stopp.

6 –  INGET GMO

INGET GMO-FODER TILL DJUREN eller SOM GÖDSEL TILL ÅKER DÄR MAT SKA ODLAS eller DIREKT INBLANDNING I LIVSMEDEL

BORT MED GMO I FODER till djuren
Om genmodifierad alfalfa

7 – MINSKA REKLAMEN

ÄR VI INTE TILLRÄCKLIGT TRÖTTA NU PÅ ALL REKLAM?

DRA NER PÅ REKLAMEN allmänt en anständig sak också med tanke på klimatet
Förbjud den oadresserade och gör den beställbar men tvinga inte på alla oss den
Vad kostar reklamen

KONSUMENT-FORUM  är en av stödorganisationerna till

SVERIGES KONSUMENTER I SAMVERKAN

INKOMNA STÖD REDOVISAS ÖPPET LÖPANDE PÅ KONSUMENT-FORUMS HEMSIDA.

Stödens omfattning bestämmer insatserna och allt redovisas per kampanj.

Två viktiga orsaker till att vi valt att göra denna uppdelning av verksamheten är, dels ge möjlighet för flera att för en lägre avgift bli stödmedlemmar, dels genomföra en mer aktiv verksamhet med koppling centralt och lokalt och kunna samordna det bättre och undvika en oorganiserad mängd tillfälliga lokala initiativ som inte samverkar. Dessutom belastar vi inte stöldmedlemmarna i KONSUMENT-FORUM med ”tidningar”, en massa utskick av allmän karaktär, som KONSUMENT-NYCKELN. Däremot får alla dessa stödmedlemmar tillgång till inloggningsuppgifter för att när man vill söka denna information och läsa när man vill och vad man vill. Man belastas alltså inte i sim mail-box utan kan välja. Däremot informeras varje stödmedlem om det som berör den stödda kampanjen, alltså mera specifikt och riktat.

I motsats sprids inte denna information till alla som är medlemmar i Sveriges Konsumenter i Samverkan och dit har betalt 200:- inklusive distributionen av KONSUMENT-NYCKELN.

NYTT!

Alla medlemmar i Sveriges Konsumenter i Samverkan kan välja att mera aktivt stödja en eller flera kampanjer, genom att ”stödja” direkt vald kampanj genom att betala för detta till KONSUMENT-FORUM.

Många vill säkert vara med och stödja, men kanske inte orkar engagera sig eller läsa så mycket, men tycker det är bra att viktiga saker görs och så här kan du stödja utvecklingen.
Det krävs mer än att synas på FACEBOOK, det krävs en organisation.

Läs mer om varför många måste vara motiverade att vi ska behålla en fristående och obunden konsumentorganisation i Sverige här

TÄNK! Vilken liten uppoffring det krävs för att ha kvar en fristående konsumentorganisation

Där finns tre förslag till flygblad där att välja och sprida vidare.

 Satsa en 100-lapp på en snabbare ”KONSUMENTAKTION”

Sprid dessa blad med information om KONSUMENTAKTIONEN till vänner och bekanta, samt du som eventuellt har FACEBOOK följ, sprid och dela

Konsumentsamverkan      KONSUmindre       Bengt Ingerstam

KONSUMENTAKTIONEN

Blivande samlingssida

KONSUMENT-FORUM i samverkan med

Sveriges Konsumenter i Samverkan

Box 88, 577 22 Hultsfred.
Tel: 0495-413 15

E-post: konsument-forum(at)konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsument-forum.se

Advertisements

4 kommentarer till KAMPANJ-ORIENTERAD VERKSAMHET I KONSUMENTAKTIONEN

  1. annelie skriver:

    Detta var bra , just att kunna välja vad man vill satsa på , för vi har ju olika hjärtefrågor som människor.
    Men som sagt prova sen att skriva i fråge form ex tycker du att det är viktigt att barnen i skola/förskola får en näringstät skolmat med naturliga fetter såsom smör, bregott.
    Eller tycker du att de gamla och sjuka ska få en bättre och näringstätare mat, med naturliga fetter såsom smör och bregott……

  2. […] den förra. Med en lägre medlemsavgift och ett ställningstagande i grunden formade vi begreppet KONSUMENTREVOLUTIONEN – där det är vi som konsumenter som […]

  3. […] KAMPANJ-FINANSIERAD VERKSAMHET I KONSUMENTAKTIONEN […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: