Detta är ett förslag till de första kampanjerna du kan välja att stödja
i samband med inbetalning av de 100:- som stödmedlem i KONSUMENT-FORUM, eller som gåva för stöd till samma kampanj med valfritt belopp
Läs Mer om Operation 100-lappen: http://www.konsument-forum.se/hundralapp.htm
Du sätter in 100:- eller mer på Plusgirokonto: 35 03 71-1
Märk talongen med namnet på kampanjen, större belopp än 100:- betraktar vi som gåva till kampanjen, är du inte redan stödmedlem blir du automatiskt det samtidigt.
Glöm inte ange e-postadress. Det som inte får plats, som adress, tel och synpunkter kan du maila separat i samband med betalningen till
konsument-forum(at)konsumentsamverkan.se
Föreslagna kampanjer
1 – UPPROP SKOLMAT
tycker du att det är viktigt att barnen i skola/förskola får en näringstät och naturlig skolmat med naturliga fetter såsom smör, bregott och helmjölk?
VI KRÄVER VALFRIHET I SKOLMATEN för mjölken och matfettet
Mer om skolmaten
http://www.konsument-forum.se/hundratusen.htm
Det kan bli lokala diskussionsgrupper av detta, som lokalt kan man uppvakta skolledningarna och politikerna och kontakta media. Vägledande material finns samt lista på lokala initiativ.
2 – OFFENTLIGA MATEN
Tycker du att de gamla och sjuka ska få en bättre och näringstätare mat, med naturliga fetter såsom smör och bregott och även helmjölk
VI KRÄVER inflytande över maten i vården, såväl som
patient på sjukhus som äldre på vårdhem
Mer om maten i vården
3 – BORT MED MARGARINERNA
MARGARINERNAS HÄLSOSAMHET ifrågasätter vi
Sensationell vändning nu även i USA, låg kolhydrat för bättre hälsa
Margariner allmänt
Bojkotta Unilever och Procter&Gamblettp://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/kartell.htm
4 – KRAV PÅ NYA KOSTREKOMMENDATIONER
KOSTREKOMMENDATIONERNA måste förändras enligt rön från nyare forskning
Mer om kostrekommendationer
5 – NEJ TIL SLAM
VILL VI HA SAMHÄLLETS AVFALL SOM GÖDSEL PÅ VÅR ÅKERMARK?
NEJ TILL SLAM PÅ ÅKERMARK eller inblandning i gödningsmedel
SLUTA SPRIDA SLAM PÅ ODLINGSMARK
Mer om slam
Det finns vissa analyser vi önskar göra för att få belägg för kravet och tvinga fram ett stopp.
6 – INGET GMO
INGET GMO-FODER TILL DJUREN eller SOM GÖDSEL TILL ÅKER DÄR MAT SKA ODLAS eller DIREKT INBLANDNING I LIVSMEDEL
BORT MED GMO I FODER till djuren
Om genmodifierad alfalfa
7 – MINSKA REKLAMEN
ÄR VI INTE TILLRÄCKLIGT TRÖTTA NU PÅ ALL REKLAM?
DRA NER PÅ REKLAMEN allmänt en anständig sak också med tanke på klimatet
Förbjud den oadresserade och gör den beställbar men tvinga inte på alla oss den
Vad kostar reklamen
KONSUMENT-FORUM är en av stödorganisationerna till
SVERIGES KONSUMENTER I SAMVERKAN
INKOMNA STÖD REDOVISAS ÖPPET LÖPANDE PÅ KONSUMENT-FORUMS HEMSIDA.
Stödens omfattning bestämmer insatserna och allt redovisas per kampanj.
Två viktiga orsaker till att vi valt att göra denna uppdelning av verksamheten är, dels ge möjlighet för flera att för en lägre avgift bli stödmedlemmar, dels genomföra en mer aktiv verksamhet med koppling centralt och lokalt och kunna samordna det bättre och undvika en oorganiserad mängd tillfälliga lokala initiativ som inte samverkar. Dessutom belastar vi inte stöldmedlemmarna i KONSUMENT-FORUM med ”tidningar”, en massa utskick av allmän karaktär, som KONSUMENT-NYCKELN. Däremot får alla dessa stödmedlemmar tillgång till inloggningsuppgifter för att när man vill söka denna information och läsa när man vill och vad man vill. Man belastas alltså inte i sim mail-box utan kan välja. Däremot informeras varje stödmedlem om det som berör den stödda kampanjen, alltså mera specifikt och riktat.
I motsats sprids inte denna information till alla som är medlemmar i Sveriges Konsumenter i Samverkan och dit har betalt 200:- inklusive distributionen av KONSUMENT-NYCKELN.
NYTT!
Alla medlemmar i Sveriges Konsumenter i Samverkan kan välja att mera aktivt stödja en eller flera kampanjer, genom att ”stödja” direkt vald kampanj genom att betala för detta till KONSUMENT-FORUM.
Många vill säkert vara med och stödja, men kanske inte orkar engagera sig eller läsa så mycket, men tycker det är bra att viktiga saker görs och så här kan du stödja utvecklingen.
Det krävs mer än att synas på FACEBOOK, det krävs en organisation.
Läs mer om varför många måste vara motiverade att vi ska behålla en fristående och obunden konsumentorganisation i Sverige här
TÄNK! Vilken liten uppoffring det krävs för att ha kvar en fristående konsumentorganisation
Där finns tre förslag till flygblad där att välja och sprida vidare.
Satsa en 100-lapp på en snabbare ”KONSUMENTAKTION”
Sprid dessa blad med information om KONSUMENTAKTIONEN till vänner och bekanta, samt du som eventuellt har FACEBOOK följ, sprid och dela
Konsumentsamverkan KONSUmindre Bengt Ingerstam
Blivande samlingssida
KONSUMENT-FORUM i samverkan med
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred.
Tel: 0495-413 15
E-post: konsument-forum(at)konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsument-forum.se
Detta var bra , just att kunna välja vad man vill satsa på , för vi har ju olika hjärtefrågor som människor.
Men som sagt prova sen att skriva i fråge form ex tycker du att det är viktigt att barnen i skola/förskola får en näringstät skolmat med naturliga fetter såsom smör, bregott.
Eller tycker du att de gamla och sjuka ska få en bättre och näringstätare mat, med naturliga fetter såsom smör och bregott……
ska genast ändra det, du har så rätt!
Bengt
[…] den förra. Med en lägre medlemsavgift och ett ställningstagande i grunden formade vi begreppet KONSUMENTREVOLUTIONEN – där det är vi som konsumenter som […]
[…] KAMPANJ-FINANSIERAD VERKSAMHET I KONSUMENTAKTIONEN […]