TÄNK Vilken liten uppoffring det krävs för att ha kvar en fristående konsumentorganisation

Här är ett par förslag på flygblad:

Är det värt TVÅ flaskor vin   Är det värt 2 kg smör      Är det värt TVÅ kg smör-2

för att sprida opinionen om vikten av att ha kvar en svensk konsumentorganisation, som är fristående och obunden från andra intressen. Det är ju inte självklart eftersom i Sverige styrs detta inte av konsumenterna utan delvis av regeringar och av Konsumentverket, som fått i uppdrag av Alliansregeringen att bestämma vem man vill ge bidrag till. Det har verkligen inte gynnat oss, snarare har vi upplevt det som godtycklig tolkning av regelverket och favoriserande av endast en av de två paraplyerna/konsumentorganisationerna. Är det så det gå till i Sverige är det lika bra att vi organiserar oss som konsumenter och sköter oss själva och bestämmer vad vi ska arbeta med utan direktiv och styrning från samhället.

För att bilda opinion om detta finns tre varianter på flygblad, samt att vi delar uppgifterna på våra båda organisationer, KONSUMENT-FORUM, vår ursprungliga som startade 1985 och den senare Sveriges Konsumenter i Samverkan som vi stödde tillsammans med några andra frivilligorganisationer i ett som vi kallar det ”Konsumentparaply”  Sveriges Konsumenter i Samverkan. KONSUMENT-FORUM görs då om till en mera tuff organisation med kampanjinriktning och med en lägre medlemsavgift, för att många ska kunna ställa upp och uttryckligen stödja en viss aktion, som nu t ex Upprop Skolmaten. En framgångsrik kampanj har varit den mot GMO, där det nu blir så att Sverige blir fritt från GMO, både i maten och i fodret till grisarna som ska bli vår mat.

Man kan vara medlem i båda organisationerna, Sveriges Konsumenter i Samverkan, som arbetar mera generellt, informerar och tar konsumenternas parti, arbetar för större inflytande för konsumenterna och blir en gemensam plattform för allt som berör oss konsumenter. Med ditt medlemskap stärker du konsumenternas ställning i Sverige och på marknaden. Du kan också vara med i KONSUMENT-FORUM och uttryckligt rikta ditt stöd till en viss fråga,       t ex Skolmaten – samlingsplatsen för de som vill göra aktiva insatser som konsumenter/föräldrar eller elever, få material för att underlätta det, samt kontaktmöjligheter landet runt. En del kan vi göra ”centralt” men det måste också ske saker lokalt. En annan kampanj, som vi inte ska avsluta är GMO-fritt Sverige där vi kunnat göra mycket centralt men det kräver också att du lokalt handlar rätt. Snart kommer kampanjen om språbarhet för fisken med NÄRFISKAT märkningen och du får grundläggande material men kan delta lokalt genom att vara aktiv konsument och fråga i alla dina lokala fiskförsäljningsställen efter märkning och rätt skyltning samt att de köper in fisk som märkts NÄRFISKAT. En annan viktig kampanj som ska intensifieras är VÄLJ RÄTT MATFETT. Vi måste få korrekt information om vilka val vi har och stoppa förvirringen om att det är margarin som är hälsan utan våga lita på modern forskning som allt mer bevisar att de naturliga mättade fetterna är vad vi ska välja. Vi har redan massor av material på den gemensamma hemsidan men det du kan göra lokalt är sprida information och handla rätt i din butik för eget bruk.

Vi kommer med mera detaljer allt eftersom men detta är idéerna i stort för en modernisering och att förbereda oss att stå på egna ben.

De första principerna har vi publicerat i KONSUMENT-FORUM på länk:

http://www.konsument-forum.se/revolution1.htm

Ska det bli en KONSUMENTAKTION så bygger det på att du hjälper oss sprida den information vi tar fram,  via papper, e-post, Facebook (dela) och prata med dina vänner och bekanta. Läs också avsnittet Operation 100-lappen i länken ovan.

2 kommentarer till TÄNK Vilken liten uppoffring det krävs för att ha kvar en fristående konsumentorganisation

  1. […] Vilken uppoffring krävs för att ha kvar en fristående konsumentorganisation […]

  2. […] TÄNK Vilken liten uppoffring det krävs för att ha kvar en fristående konsumentorganisation […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: