Diskuterade youghurtförpackningar

2011-03-28

I förra veckan hade PLUS ett inslag om knasiga yoghurtförpackningar. Vilken historia för att det var så svårt att få ut allt innehållet! Det händer ibland att jag köper en sådan förpackning med yoghurt, men då tar jag alltid den med skruvkork, för jag vill kunna skaka den utan att spraya ner hela köket. Den bedömdes som sämst, men det beror ju på vilka utgångspunkter man har. För att få ut det sista tar jag en skvätt grädde och häller i och skakar om, sen får jag ut nästan allt.Men ……

Frågan är om vi överhuvud taget ska köpa yoghurt? Hör den kanske inte till den allt mer inrotade kulturen med den snabba frukosten, med yoghurt och frukostflingor? Massor av socker dessutom! Titta på en hylla för frukostflingor, så förstår du vilken ”kolhydratexplosion” vi utsatts för.

och allt inriktat på våra barn!  Ska vi undvika en allt fetare generation ska vi naturligtvis inte göra det så lätt för oss, med snabbfrukost som barnen får fixa själva, på enklaste sätt. Men den här utvecklingen applåderas naturligtvis också av spannmålsproduceterna och farbror Kellogs.

När kommer PLUS med en granskning av det som finns i förpackningarna? Nyttigt och hälsosamt eller risk-mat som utmanar folkhälsan?

PS, debatten om kolhydratfobin kontra fettfobin missade ni väl inte. Gick i TV4 och en urdålig chatt med Anna Ottosson, som efterlyste mera långtidsforskning, samtidigt som hon åberopade sina egna konsultationer för 3-timmarskosten. Dietisterna är vettskrämda för 25% av svenskarna äter helt eller delvis denna snabbt ökande lågkolhydrat-diet. En bra bevakning kan du hitta på Kostdoktorn.se där massor av kommentarer är värda att läsa.

http://www.nyhetskanalen.se/1.2073287/2011/03/28/en_av_fyra_drar_ner_pa_kolhydraterna

Det rör sig på folkhälsoområdet, men varför biter sig en massa dietister och gamla fettfobiker fast vid det som allt mer framstår som orsaken till fetman och diabetesen – kolhydraterna, sockret, mjölet, godiset och LÄSKEN? Vi följer debatten och rapporterar, både här i bloggen och på hemsidan.

2 kommentarer till Diskuterade youghurtförpackningar

  1. annelie skriver:

    jag tycker att det är hög tid att slänga bort alla dessa socker stinna och färgglada förp. Då jag är och handlar så hör jag hur mammor och pappor säger till sina små att gå och hämta dom flingor du vill ha likaså gäller det yougert där dom får välja själva, gissa vilka förp som hamnar i kundvagnen, jo det färgglada och mest socker stinna. I min enfald trodde jag att det var förbjudet med reklam riktat direkt till barn, men nu har dom kommit på att visas reklamen i ex tv3 eller tv5 ja alla dessa icke svenska kanaler så är det ok…. borde inte detta gå att reglera på något sätt tycker så synd om alla dessa barn och dessa familjer som går på all denna smörja….

  2. annelie skriver:

    Vad det gäller ”kriget” fett eller inte fett, så kan det vara en god idé att skicka alla dessa dietister tillbaka till skolbänken, av någon anledning verkar dom inte känna till att grönsaker innehåller kolhydrater,de flesta inslag som är på tv känns köpta av de fett rädda och de ska alltid hotas med ex antal sjukdomar man kan få… om ni börjar äta LCHF. Alla som äter LCHF kan väl skicka en massa insändare och tala om hur bra dom mår till tv och media för vi är många. Själv har jag blivit av med min ledvärk samt -30kg och jag har aldrig mått så bra,äter eko och kött från gräsbetande djur , läser noga på förp, inga E-ämnen kommer innanför mina dörrar.

Kommentera

