”KONSUmindre” är ett verktyg för en bättre framtid

Artikeln i DN nyligen om  FN: Utveckling kräver jämlikhet

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-utveckling-kraver-jamlikhet-1.1202842

väckte en del tankar.

Visst är det bra att sträva efter mera jämlikhet, i många avseenden. Både mellan könen, ras och ålder. Men det var inte länge sedan, historiskt sett, som vi i den rika världen skodde oss på billig import från fattiga länder. Under kolonialtiden skaffade sig en del länder makten över andra, slaveriet var en annan form av ojämlikhet, där man sålde och köpte slavar – arbetskraft – för att själva få billigare varor. Vår historia är en lång följetong av ojämlikhet.

Tyvärr är vi fortfarande med i detta historiska spel. Just nu i dagarna diskuteras valutakriget.

Genom politiska manövrer styr man länders valutor och kan på det sättet påverka marknaderna och på andras bekostnad sälja mera, billigare och därmed samla rikedomar, importintäkter. Det tragiska i spelet är att man medvetet håller nere de fattigas löner i vissa länder, medan en elit blir rik, ja ofantligt rik. Detta går helt och hållet emot ökad jämlikhet.

Vad har detta då med konsumtion att göra? Jo helt enkelt att med lägre priser är det lättare att få konsumenterna att handla just de billigare varorna. Gör bara en snabb analys hur Kina lyckats, med låga löner, hålla exportpriserna nere och därmed få den internationella handeln att köpa, importera och med reklamen om låga priser helt fokusera oss konsumenter på att ”handla billigt”.  Kommer någon ihåg hur i stort sett alla butiker lockade oss med billig fläskfile – importerad – för 49:90 just nu inför Alla Helgons dag? Det var dansk sådan, så det var inte från ett fattigt land, men så här förstör vi vår egen inhemska produktion, för handelns eget bästa. EUs ansträngningar att gynna frihandel och en fri europeisk marknad är också en del i stävandet för att gynna företagandet och motverka jämlikheten.

Värst drabbar denna moderna kolonialism de riktigt fattiga, medan de riktigt stora, som Kina, har börjat lära sig det kommersiella spelet med arbetskraften, råvarorna och lönerna samt med låga priser formligen dränera den rika världen med höga löner, på deras valutareserv.  Det handlar inte om ökad jämlikhet utan en egoistisk förskjutning av dem ekonomiska makten. Man skickar inte ut soldater längre, inte heller missiler. Enklast ockuperar man andra länder, deras mark och konsumenter, genom att spela med låga priser. Värst är de som är riktigt stora, som länder. Men samma gäller inom företagsvärlden, de stora, giganternas kamp om makten över konsumenterna. När det gäller viss ny teknik, som genteknik, kloning, kemi och snart monopolen över fröerna, tar man herraväldet. Man har förverkligat det man kallar konkurrens, d v s konkurrera ut sina konkurrenter. Är det ingen som ser hur färre blir större?

Snacka inte om att stimulera konkurrensen för det skulle vara så bra, inte för jämlikheten i alla fall – visst priserna sjunker, relativt, men på kort sikt bara.  Hur ska man då få en ökande effektivitet i marknadssystemet, produktion och handeln? Ja en sak är ganska klar, så länge man med reklam kan styra konsumenternas preferenser är det svårt att skapa en sundare konkurrens, en långsiktig hållbarhet och en ökad jämlikhet. En väg skulle vara att man enades, alla regeringar i välden, att inget företag skulle få växa över en viss gräns, ingen skulle få bli för stor och eliminera konkurrensen och begränsningar skulle införas när det gäller företagsuppköp. Men tyvärr, som världen styrs idag, tror jag inte detta är genomförbart.

Men det finns en annan väg. Konsumenterna är många och är inte beroende av begränsande lagstiftning. Vi måste få större inflytande och mera kunskaper om vad vi behöver. Då kan vi KONSUmindre, få mer kvar i plånboken, arbeta mindre, slösa mindre med resurserna, minska de negativa effekterna på hälsa, miljö och klimat och bli en effektiv påverkansfaktor över konkurrensen och slöseriet och den ständiga uppmaningen att konsuMERA.

Följ utvecklingen som nu tar FACEBOOK till hjälp för att sprida iden om  KONSUmindre och bromsa upp systemet med att konsuMERA-MERA-MERA, för mindre monopolisering och ökad jämlikhet.  https://bengtingerstam.wordpress.com/2010/11/08/konsumindre-ny-sida-pa-facebook/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: