Vi blir lurade för det mesta.

Men jag fick lust att prova om jag kunde lura butiken!  Och visst gick det. Köpte en morot á 3:90 som vägde 117 g. Moroten kostade då 47 öre. Så dom kunde inte ta betalt, för under 50 öre avrundar man neråt. Så jag gick ut utan att ha betalt och riskerade kunna haffas för snatteri.

Prövade samma sak för en godisbanan, men la påsen bredvid. Själva bananen skulle ha kostat 0:39 alltså gratis, men la jag den i påsen, då ville hon ha 1:-.

Påsen vägde 13 gram och skulle då kostat 0:48, tillsammans 0:87 – alltså 1:-. Så hon fick behålla påsen och jag åt upp bananen.

Nästa gång jag gick in i affären tog jag en banan utan påse och denna kassörska lyckades genom att ställa om till ”manuellt” få ut ett kvitto på 0:30 – där det stod Att betala 0:- så jag gick ut åt upp bananen och gick in och handlade det övriga jag skulle ha.

Hittade då ett paket med entrecote med 50% på priset, bäst-före-datum i morgon. Tjänade 65:50. En fantastisk mogen Brie de Meaux 50% där också, ytterligare 16:- sparade. Kycklingfilé med 50% och sparade 85:-. Totalt denna gång  167:50 + bananen. Det blev lite extra matlagning men så hade jag ju mat för nästan hela veckan. I genomsnitt tjänar jag drygt 1000:- per år på att planera mina veckor efter tillgång på mat som är BRA även på ”bäst-före-dag”.

Så var det lite om påspriserna. Köpte 4 räkor i en speciell räkpåse, för det fanns inga andra påsar just där. Jag ville kolla vad påsen kostade. Priset var 129:- kilot, påsen vägde 19 gram och kostade då 2:45. Näst gång tar jag en plastpåse från grönsaksdisken innan jag köper frysta räkor.

Apropå att veta och spara, hos Willys kostade de frysta räkorna bara 68:90 kilot, så även där kunde jag ha sparat 60:- kilot och där hade då räkpåsen bara kostat 1:25  i stäöllet för 2:45.

Ha egen kasse med när du handlar och sparar ytterligare 1:50 per påse. Räknar man då på 2 påsar i genomsnitt blir det drygt 1000:- per år. Snart är vi uppe i 2000:-, bara på att tänka till.

Sen ska vi ha lite skoj till. I godisdisken fanns där ”riktiga” godispåsar som låg runt 13 gram. Men nytt nu är hinkar att fylla med godis. Jag gick fram till kassan med en hink och frågade vad den kostade. Ska du inte fylla den sa kassörskan? Nej men vet vad jag skulle få betala för den. Hon ville ha 1:40 för ordinarie priset på godiset är 69:- kilot och hinken vägde 50 gram. Hon slog alltså på ordinarie priset och inte på 36:90 som just då var extrapriset, men för godis! Oavsett påse eller hink, så betalar du godispriset för dem.

Nu var jag vid kassan igen och nyfiken på vad totalen blev, före avrundning. Men det visades inte! Stod 168:- på displayen. Frågade då: om jag betalar med kort, vad blir det då? 167:58 fick jag veta. Om jag tar ut 200:- vad får jag då betala? Jo 168:-  – avrundat uppåt alltså. Invecklat? Ja men det är just det jag ville klara ut. Slutsats: ta alltid ut kontanter innan du handlar. Fråga sedan vad det blir om du betalar med kort? Slutar summan på förutom kronorna 1-49 öre, betala kontant, då tjänar du upp till 49 öre. Blir summan 50-99 öre, betala med kort då tjänar du upp till 50 öre, mindre om summan ligger närmare gränsen. Kanske en förtjänst på ett par hundra om året, men jag ville visa på hur öresutjämningen slår. Du har kanske hört talas om skandalen då H&M alltid avrundade uppåt  innan de drog betalningen på kortet. De lär ha tagit in otroliga summor och det blir nog efterföljder.

Jämför dessa 1000-lappar med vad ett medlemskap kostar, 200:- per år, så kanske många sådana här tips gör att du tjänar in ditt medlemskap många gånger om.

ICA tog förresten 11:90 för morötter samma dag som jag betalade 3:90 på Konsum, alltså ännu mera att ”tjäna på att veta”.

I nästa KONSUMENT-NYCKELN ska vi jämföra smör och bredbart, baserat på smör (Arlas Bregott, Bredbart från Milko och ICA, Valios Mjukt&Gott, samt Skånegott från Skånemejerier), i olika förpackningsstorlekar och mellan 3 butiker. Du ska bli överraskad, om du är medlem och får dessa medlemsbrev.

Vi bryr oss inte om margarinerna den här gången, för det finns ingen ekonomi i att köpa dessa vattenuppblandade fetter.

Flera alternativ för medlemskap:

Provmedlemskap 99:- för 12 månader

Provmedlemskap 99:- tillsammans med stor GMO-dekal 50:-  =149:-

Förnyelse för redan medlem 200:-

PlusGiro: 638 20 78-1

Läs också i

2 kommentarer till Vi blir lurade för det mesta.

  1. Bo Alvberger skriver:

    Bra, Bengt! Men var är priset 3.90 för morötter medan det är 11.90 på ICA?

    Hur gör gamla medlemmar för att få GMO-dekalen? Det kanske också hade varit positivt att i detta mejl tala om att SKIS bedriver en kampanj mot GMO som man bör delta i?

Kommentera

