Handeln har förstått att lyssna på konsumenterna

I dag 2010-10-22 skriver Svenska Dagbladet : Handeln byter spår i GMO-frågan

Men det är inte hela sanningen. Handeln följer alltid vart vinden blåser och försöker styra kursen med att använda segel och roder (reklam och andra ageranden) för att hålla kursen i för dem gynnsam riktning. Man byter inte spår utan riktning och det tyder på att man förstått att börja lyssna på sina kunder och konsumentopinionen.

Det är historiskt, att på så kort tid följer alla handelsblocken med och går över till att erbjuda konsumenterna det de efterfrågat, kött från grisar som inte fötts upp på GMO-foder!

Det är det som är det stora nya och sensationella, att allt opinionsarbete nu gett resultat och inte att de bara byter spår.

Den nu uppblossade debatten började med en debattartikel av ett antal GMO-positiva forskare i Svenska Dagbladet: City Gross sprider villfarelser

Ett svar från några av oss frivilligorganisationer, som ifrågasätter utbredningen av GMO och i synnerhet dolt via djurfoder, publicerades dagen efter på Svenska Dagbladet: Forskare sprider villfarelse

och sedan har det rullat på.

Bengt Ingerstams blogg kan man följa utvecklingen via alla inläggen här:

Det dök snabbt upp signaler från internationella media om att Monsanto är krisat och hur aktien dalar. Även hur massor av bönder lämnar GM-odlingen på grund av lägre skördar och lönsamhet. Nu skymtade det fram en koordinerad kampanj där en del GM-positiva forskare ställde upp för att rädda såväl Monsanto som sitt eget intresse och forskning. Det är inte första gången. Sen kom larmen om vad glyfosat håller på att ställa till med i sojaodlingen i Argentina, så utförsracet har verkligen börjat. Vi kunde inte publicera allt utan valde att direkt på hemsidan länka till en av de mest uppdaterade källorna för kritisk bevakning av vad som händer på GM- och GMO-fronten så alla dagligen kunde  följa debatten

Att City Gross, först ute, tog steget att endast sälja griskött, från grisar som inte fått GMO-foder, är naturligtvis också baserat på att man vill ta marknadsandelar och på just den smarta idén att visa att man lyssnar på konsumentopinionen. Och det är nog en av de första aktionerna vi sett med den bakgrunden. ICA följde snabbt efter med att erbjuda sina kunder en valfrihet, med sitt ”utvalda Sigillmärkta gårds-segment”, tyvärr till omotiverat högre priser, men man ser väl sin chans att ta ut rejält av ”informerade” konsumenter (129 mot 64 för kotletter), medan man ”skänker bort” importerad fläskfilé inför helgerna. Nu kommer alltså svaret från övriga handeln att man följer ”opinionen”. Den lilla spillran av grisbönder som för snöd vinning svikit konsumenterna, vilket andra branscher inte gjort – ägg, mjölk, fågel mm – står snart ensamma och har förlorat hela racet. Det var ett mycket oklokt beslut av Scan att släppa på ”avhållsamheten”. I mars 2010 utlyste vi då, förutom den tidigare bojkotten av importerat,

bl a danskt griskött, en tremånaders bojkott mot svenskt griskött, utom för KRAV- eller Sigill-märkt kött. Den är formellt inte upphävd, men utvecklingen tar ju nu andra vägar och får vi nu handeln med på noterna och att de lyssnar mera på konsumenterna, så kanske de höga tonlägena byts ut mot mera dialog mellan handeln och kunderna. Det är välkommet, verkligen.

Men det är också historia, det EU inte klarat av, att stå emot lobbyisterna genom att ge sig på märkningskraven för foderanvändningen och det vår regering inte velat backa upp, medborgarnas krav, samt Livsmedelsverkets lite lustiga attityd att motverka ”fritt från”-märkningen”, får nu se att initiativet springer ifrån dem. Var så säker på att EU kommer att lyssna och det är redan på gång när det gäller ”fritt från”-märkningen, motståndet kommer nog att mjukas upp.

Konsumenterna vill med denna aktion inte ta över bestämmandet över handeln, men ödmjukast framföra att vi vill gärna ha en utvidgad dialog om vad vi vill köpa, i samförstånd!

Bengt Ingerstam

Ordf i Sveriges Konsumenter i Samverkan

2 kommentarer till Handeln har förstått att lyssna på konsumenterna

  1. […] Det som inträffade i förra veckan, att de flesta handelsblocken nu bestämt sig för att frångå att sälja griskött från GMO-uppfödda grisar är ett historiskt omtänkande och kommer att skapa mindre efterfrågan från Lantmännen på GMO-soja, och det får återverkningar i hela ledet. Vad hindrar att samma utveckling nu sprider sig över världen? Handeln har förstått att lyssna på konsumenterna […]

  2. […] Handeln har förstått att lyssna på konsumenterna […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: