”Det är dumt att betala för mycket”

2010-07-19

Den slogan känner vi nog alla till från TV.

Visst stämmer det, men bara om man kan jämföra samma produkt och kvalitet.

Ibland kan det vara fel att betala för lite också, t ex för importerat fläskkött, som inte kan jämföras med det svenska, både när det gäller foder och djurskyddet . Men handeln kan ju inte låta bli att frestas att sälja till extrems låga priser, för att locka kunder. Fläskfilé för 49:90 kilot eller kassler för 29:- kilot. Frågan är ju för oss konsumenter om vi ska ha en svensk kvalitetsproduktion eller bara ”svälja” importen.

Men låt oss först ta det där med att betala för mycket. Vad sägs om röd paprika hos ICA för 88:90 kilot (visserligen inplastad för att hålla längre) eller 19:90 på Willys?

Det gjorde att jag kollade runt i 6 olika butiker och har nu ett elände att bena upp det, men man lär sig vad de vanligaste varorna ska kosta, återkommer med en mer detaljerad lista. Notera att priserna främst på grönt variera kraftigt nu, men hjärnan måste ju vara skapligt programmerad för att inte betala för mycket!

Senaste veckan har jag kollat kvittona och blev överraskad. 6 olika fel upptäckte jag på 7 dagar. Senast idag då jag hittade svensk oxfilé för halva priset. Ordinarie pris 389:- (ganska billigt om man jämför de andra butikerna) men rabatten var inte dragen, så det var bara att gå in och klaga. Vikt 335 gram och jag fick tillbaka 65:- Ett annat fel som jag råkade ut för var helgskinka där de slagit in den två gånger. Klagade och fick 75:- tillbaka.

Köpte rökt norsk lax på Netto, för 149:- kilot – billigt! Inslagen vikt 1,075  medan verklig vikt, märkt på paketen var 0,962 kilo. Såg det tyvärr först när jag kom hem och åker inte tillbaka 2×2 mil, så nu kollar jag direkt vid kassan eller när jag kommer ut till bilen.

Endast ett fel gick i min favör, bigarråer stämplades in som röda druvor, 79:- blev 35:- men för 2 hekton lät jag det passera och åkte inte tillbaka.

Kolla alltid kvittona, det är för stort slarv, 6 fel på 7 dagar. ”Det är dumt att betala för mycket”.

Potatisen varierar just nu mellan butikerna mellan 4:50, 5:90, 6:90 och 7:90. COOP låg bara för någon dag sedan på 9:90 mot Willys 5:90 samma dag.

Blomkålen är riktig gungig just nu. ICA tar 39:90 medan Willys tar 8:90, COOP 14:90.

Köpte ett huvud på Willys i lördags på 568 gram, varav blast 90 g. Idag köpte jag ett nytt huvud till samma kilopris med vikt 745 g varav blast 283 g. Så det gäller ju inte att bara jämföra kilopriset, det är en avvägning – men det är ett fult trick att skörda huvudena med massor av blast kvar.

Jämförde också några varor som inte skiljer sig mellan dagarna, t ex Pågens Lingongrova. En butik tog 17:95 medan en annan tog 16:50, det är 1:45 per limpa på 500g, alltså nära 3:- per kilo, alltså 10%.

Smör Arla varierade mellan 51:80 och 53:80. I dyraste butiken tog man för andra sorter, t ex Valio finska 51:80 samt Lindahls 51:-. Bregott varierade mellan 25:75 och 26:90 för 600 g bytta, nära 2:- per kilo. LÄTTA varierade mellan 14:70 och 16:90 per 600 g bytta. Det gör 3:67 kr per kilo. OBS vattnet ej borträknat! Då blir Bregott och smör billigare för det fett man köper.

Det lönar sig att jämföra och lära sg mer om jämförpriserna. Skattefri inkomst, helt lagligt!

Så kommer vi till det så populära sortimentet, färdigmarinerat för grillen. En sorglig undervärdering av konsumenterna, som om de inte kan använda salt och peppar eller experimentera lite själva. Enkelt för den som inte kan alltså. Smaken på dessa röda marinader är under all kritik, men sortimentet exploderar. Vad sägs om Entrecote-ribs? Revben av nöt alltså. Så var det grillspett, färdiga dom också, Grillraket – lång och smal, måste delas för att få plats på en grill. Fläskytterfilé har vi väl vant oss vid, vanlig kotlett skuren på längden! Provade häromdagen, enbart mörad, ingen sensation för mörningen har tagit bort köttsmaken och texturen – den köper jag aldrig mer, ännu mindre marinerad med standardsmaken, den röda.

Flintastek inte att förglömma, från 29:90 till 59:90 – röd marinad. Försök att hitta den omarinerade och använd bara salt och vitpeppar, då blir det kanonsmak och bränner inte vid.

Ska njuta en sådan i kväll. Hittade en på 0,8 kg för 49:90 med 50% rabatt, alltså för 20:-. Den hade en rejäl fettkant. Kom från en lokal tillverkare med egna djur.

All produktutveckling är inte av ondo, så t ex ska jag njuta en kräftpaté, också med 50% märket på, 300 g räcker som förrätt. Men för lite för att ställa mig och göra den själv, här är industrin bäst på att hjälpa oss konsumenter.

Håller just på med en kartläggning av bacon, redovisar det för våra medlemmar inom det närmaste, men smaka på det här: Saltmästarens bacon 140 g för 8:90. Knaperstekt bacon blev bara 20 g och stekfett 41 g (som jag steker ägg i, slänger inte bort). Men det blev bara 61 g totalt, var är resten? Jo det var VATTEN, så det gick ut i spisfläkten och skorstenen. 79 g som jag fick på köpet, men fick då betala 8:90 : 0,061 = 146:- kilot för baconet. Dubbelt så bra utbyte fick jag av Eldorados bacon till ett något lägre pris. Mer följer.

”Det är dumt att betala för mycket”

Ja det var lite smakprov och lite tankar. Ha en fortsatt skön sommar.

Bengt Ingerstam

En kommentar till ”Det är dumt att betala för mycket”

  1. […] ”Det är dumt att betala för mycket” […]

Kommentera

