Klimatinvestering – kalsonger!

2010-02-04

Tänk så enkelt och så billigt man kan spara energi, kWh, som kostar mer och mer på elräkningen. Alla goda råd att byta elleverantör i alla ära, men det är inte det enklaste och ofta sitter man fast med bindningstid och sen glömmer man bort det och missar det magiska datumet.

Har införskaffat en mätare så jag kunnat mäta varje lös apparat, inkl data, skrivare, kopieringsmaskin, radio och TV, samt extra frys och kyl. Men där var det inte många watt att spara. Visst går det att släcka belysningen där man inte är, men jag ville ha större besparingar. Har investerat i en värmepump, luft/luft och tyckte inte den gav vad som lovats. Nu när kylan slog till blev det riktigt intressant. Eftersom pumpen inte klarar hela huset får jag stödvärma på vissa ställen med elvärmen. Ett omfattande experimenterande tog vid och jag märkte att det gick att påverka.

Elementen i samma rum som värmepumpen gav motsatt effekt, det fick pumpen att slå av ibland, så då släckte jag ner dem, med påföljden att det var kallt att sitta och jobba i andra ändan av rummet, bakom bokhyllorna. Så det blev att investera i långkalsonger och undertröja. Nu började det hända något med förbrukningen. Några element på halv effekt, längst bort i huset och ett på halv effekt vid ytterdörren och jag fick jämn och fin temperatur och höll runt 19-20 grader. Bara när det var under  -15 fick jag stödja lite till men nu med bara några minusgrader är jag nere i 3-4 kW per timme för en boyta på c:a 150 m2.

Grundförbrukningen för lyse, matlagning, varmvatten och alla apparaterna låg mellan 1-2 kW, beroende på matlagning och mer eller mindre belysning på. Utan långkalsonger och undertröja låg snittet på 5-6 kW.

Det betyder att bruket av dessa kläder gjorde att jag utan att frysa sparade närmare 2 kW per timma, alltså c:a 50:- per dygn, eller 1500:- per månad och för 3 kalla månader per år en besparing på 4500:-. Nyinköpta kalsonger samt undertröja kostade under 300:- så snacka om en lönande investering! Redan tidigare hade jag dragit ner på duschandet till var tredje dag i st f varje dag, med resultat att klådan på kroppen försvann. Det var också skönt.

Så visst går det att spara och KONSUmindre (konsumera mindre) och må bättre och leva billigare lika bekvämt. En ovärderlig hjälpreda är huvudet, speciellt insidan om man använder den.

En kommentar till Klimatinvestering – kalsonger!

  1. Matbluffen skriver:

    Hej Bengt!

    Vi sparar flera tusen Khw på luftvärmepumpen. Men vi har en boendeyta på 115 m2 i två plan.Den funkar bäst om det är max -10 grader kallt.

Kommentera

