Från KONSUMISM till KONSUmindrism

2010-01-02

Vi har just lämnat det gamla decenniet som präglats av shopping, börsskandaler, ekonomisk kris, bonusar och misslyckandet i Köpenhamn. Alla såg bara möjligheterna att sko sig på andras bekostnad och alla tröstade sig med shopping. Allt fler har börjat inse att den eviga materiella tillväxten håller nog inte i längden och att länderna som gått från att vara  kolonialstater som utnyttjats av ”den utvecklade världen” till ”länder i stark utveckling” inte nöjer sig med budet i Köpenhamn utan kräver betydligt större ersättningar av de tidigare kolonialisterna. De rika länderna sitter i gungan nu och kommer aldrig att kunna kompensera för vad de ”lånat” av utvecklingsländerna, billiga råvaror och billig arbetskraft.

KONSUMISMEN har byggt på god tillgång på råvaror och billig arbetskraft och de som sålt billigast har blivit störst. Se bara på Walmart (livsmedel) med basen i USA och Hennes & Maurtitz i Sverige, även IKEA är ett bra exempel. Billig mat, kläder och möbler åt folket på fattiga länders dåligt betalda arbetskrafts bekostnad. De som sålt billigast har alltid blivit störst och rikast.

Även forne landsfadern Göran Persson trodde på myten, han menade att hushållen skulle lätta på plånboken så man fick igång hjulen.

Att den världsbilden inte håller längre visar både den ekonomiska krisen och fiaskot i Köpenhamn. Att bankernas direktörer inte förstått det visar deras fortsatta aptit på högre löner och bonusar. Eller har de förstått och måste skynda sig att samla i ladorna?

Politikerna lyckades inte lugna oss konsumenter, med råden att byta glödlampor och släcka ljuset när vi går ur ett rum. De har i alla fall lyckats förstå nu, att vi står inför en ännu större kris, som man benämnt klimatkrisen, men det är bara en hotbild för att skrämma folket. Problemet är konsumtionen, som är för stor i förhållande till Jordens ändliga resurser och mängden hungrande konsumenter. Tillväxten håller inte längre.

Nu är det dags att vi alla, som konsumenter, inte längre går på alla lockropen om att ”unna oss”, rädda sysselsättningen, ”hålla hjulen igång”, öka tillväxten och skapa välfärd. Sveriges Radio har t o m startat en serie som heter ”Syjuntan” där det inte längre är fult att laga och spara. Det är inte längre ”knäppt” att sy i en ny knapp i kalsongerna om man tappat en, och inte kasta kalsongerna och köpa nya.

Varför då inte göra det nya decenniet till ett decennium där konsumenterna visar att vi kanske kan klara av problemen bättre än våra ledare, världens många korrupta ledare, som haft klara mål och världens många demokratiska ledare, som trott att de hade lösningarna. Om nu förr-förra decenniet trodde på KOMMUNISMENS lära, förra decenniet gick i KONSUMISMENS anda i tron att tillväxten skulle lösa alla problem, så är det nu dags att prova och visa att vårt nya decennium kan lyckas bättre med den sansade tron på KONSUmindrismen. När vi nu insett att konsumtionen är hotet mot den långsiktiga uthålligheten i samhället, att konsuMERA är roten till problemen, så varför inte fatta våra egna beslut, utöva vår möjlighet till påverkan och förändring genom att vi var och en fattar våra egna snabba beslut och ställer den enkla frågan: behöver jag detta och just nu?

Då behöver vi inte styras av vare sig reklamen eller statliga order om hur vi ska göra av med vår köpkraft. Vi kan hålla igen, öka sparandet och därmed minska bankernas makt över oss, minska sopberget och slöseriet som bara skapar problem i samhället, minska överkonsumtionen, som gör oss sjukare och bara ökar behovet av högre skatter för att kunna betala vården. Alltså bromsa upp karusellen.

Gör 10-talet till konsumenternas decennium, med KONSUmindrismen som ideologi. Vi är många och vi är alla i vår gemensamma roll som konsumenter och det är vi som kan styra med köpkraften – vi behöver ingen arme och inte mer lagstiftning och inte fler galna  konsumtionsråd eller kostråd.

Vi lägger ut våra tankar om KONSUmindre löpande efter helgerna och alla kan vara med. Våra medlemmar kan skicka in vars tre tips med korta motiveringar och det blir således helt en kampanj från oss konsumenter i vår roll som konsumenter oberoende av andra ideologier eller sympatier. Är du inte medlem, så kan du bli det och bidra med dina tips. Övriga kan naturligtvis läsa men det är den obundna konsumentrörelsens privilegium att framföra idéerna.

Gott Nytt Decennium med KONSUmindre som paroll.

Skicka budkavlen vidare till alla du känner!

Annonser

One Response to Från KONSUMISM till KONSUmindrism

  1. Gunilla från Räfvåla skriver:

    Tjo, syjuntan är ett mycket bra program och jag är en trogen lyssnare. Såg även på tv4 fakta igår om amerikanarnas påtvingade konsumtion av läsk och skräpmat. Man kan ju bli mörkrädd för mindre…….
    Hemma kommer kvalite´t i första hand när det gäller mat. Jag handlar inte en massa extra för att det är ”passa-på-pris” utan det blir så lokalt som det kan bli. Ex supergoda lantägg från en dam i byn och gräsbeteskött från en annan närliggande by.
    Kan det bli bättre, jo med riktig mjölk kanske…….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: