Löften kunna visst svikas

2010-01-01

Jag svek ett löfte under förra decenniet! Ja kanske blev det fler, men jag tänker just nu på löftet att inte köpa julskinka till Julen 2009.

Frestelsen blev för stor när jag i min butik hittade ett berg av ekologiska skinkor, till dubbla priset mot den vanliga framstressade skinkan till 59:90. Jag blev helt enkelt nyfiken och ska man delta i debatten, så måste man ju veta vad man pratar om, så jag skyller på det och köpte min eko-skinka – för att prova! Å andra sidan vad får man i köttväg för runt 100-lappen?

Det ångrar jag verkligen inte. Smaken var perfekt, absolut inte vattnig med de klassiska ihåligheterna. Jämn och fin textur och en njutning att sätta tänderna i. Gäster jag bjöd på skinkan kommenterade, ovetande om dess ekologiska bakgrund, ”oh viken god skinka!”

Många som i år provade ekologisk skinka är nu övertygade om dess förträfflighet, och köper nog inget annat nästa år. Resultatet av grisskandalen vid väl vald tidpunkt före Jul (valet gjordes av Djurrättsalliansen), kan man nog klart konstatera att det blir en del upprensningar i det traditionella ledet, med sin slappa kontroll, men framförallt ett stort steg framåt för mer ekologisk grisuppfödning.

En from förhoppning inför nästa decennium, som börjar idag med år 2010, är därför mer ansvar och hänsyn till djuren, miljön och alla oss konsumenter, ska vara ledtråd för näringslivet och ett bättre alternativ för handelskedjorna.

Vår kampanj ”Framtidens Mat på Konsumenternas Villkor”

är just till för oss alla som konsumenter och som vi hoppas kommer att uppskattas av våra livsmedelsproducenter och handelsledet. Notera där avsnittet ”Den offentliga maten”, som ju blir mer och mer av det vi stoppar i oss.

Bengt Ingerstam

En kommentar till Löften kunna visst svikas

  1. LoneWolf skriver:

    Jag äter inte skinka till jul, men hade en liknande upplevelse då jag av en slump råkade köpa en burk ekologiska krossade tomater. Jag har väldigt lite kunskap i ämnet ”vad vi äter”, och i mitt kylskåp står ett paket becel…

    Sammanfattningsvis – Bra blogg!

Kommentera

