Dags för kräfttester igen

090802

Lita inte på tidningarnas kräfttester, som kommer nu på löpande band. Alla tävlar om att ha den mest prominenta testpanelen och jag förstår inte hur kända stjärnkockar tillåter sig att sitta och sörpla tinade frysta kräftor i sitt ”transportspad”. För eget bruk, om de nu köper frysta kräftor, kokar de alltid om dem och har sina favoritspad med mer eller mindre sälta, sötma, bitterhet i ölet samt krondillsmak. Jag har mitt, varsågod:

Det enda man kan testa på upptinade kräftor är skalets fasthet, kloinnehåll, konsistens, dyighet, renhet och där finns skillnader. Har redan hunnit testa tre av de 4 sorterna som finns där jag bor och har hittat en som slår de andra och som duger bra för mig.

Köpte idag EXPRESSENS bilaga Leva&Bo med tester på 29 sorter, varav ungefär hälften fått godkänt (bl a ICAs 1 knappt godkänd av 3 – dåligt ICA!). Efter ny lag gick den att äta, betyg 3 av 5 möjligen, men det är ju skillnad på innanlår och oxfile också.

Blir inte klok på att år efter år är nästan hälften av kräftorna underkända. Alltså måste man prova före kräftskivan och koka och lägga dem i minst ett dygn före i ny personligt anpassad lag.

De jag hunnit testa är Pandalus Kinesiska i 2 kg-paket från 2008 – acceptabel konsistens med hårda skal, bra pris på Willys 45:-/kg. Ett bra budgetalternativ. Smak, ja min lag passar mig förstås. I Leva&BO 4 getingar av 5, OK då.

Därefter ICA Jumbo kinesiska från 2008 – konsistens inget precis i topp, 59:90 hos ICA Nära. 3 getingar i Leva&Bo, men jag köper inte om dem.

Dagens test Lobster Jumbo kinesiska, från 20062008 (?), köpta på Konsum för 59:90. Skal OK, konsistens faktiskt bra med mycket smör, klart godkända. Inte med i Leva&Bo test.

I morgon blir det Pandalus Kräftkungen special. Köpta på Willys för 99:- för 1 kg. Årgång 2008. I Leva&Bo årgång 2009 och betyg 4 getingar av 5. Jag korrigerar i morgon i bloggen.

Nu väntar jag bara på de pastöriserade eller färska, speciellt de svenska signalkräftorna från Vättern. Men, ska du ha stor skiva – testa först. Tänker du på priset och inte är så noga med kvaliteten så kan man ju klara skivan för under 60:- kilot. Ska du impa, så OK välj då svenska signal för 3-400:-  eller flodkräftorna för 7-800 kr/kilot

Läs här lite av vad vi tidigare lagt ut på Sveriges Konsumenter i Samverkans hemsida från tidigare år om hur tester gått till och hur olika tidningarnas bedömning har varit, inget att lita på alltså, samt mitt favorecept:

Index Produkttester

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/prodtester.htm

Kräftgång  2001 augusti

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/Matpriser/kraftgang.html

2006-08-24 Testerna av kräftor säger inte allt

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/krafttest062.htm

2007-08-17 Kräftgång i kräfttester

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/krafttest072.htm

Recept för ny lag till 1 kg frysta kräftor:

http://www.konsumentsamverkan.se/precept/kraftlag.htm

3 kommentarer till Dags för kräfttester igen

  1. Fredrik skriver:

    Arhhh. Läste ditt inlägg, rusade till affären men helgens Leva & Bo var redan returnerade. Och de har inte lagt ut testet på hemsidan. Vilka blev ”bäst i test”?

  2. […] rapporterat om tester av kräftor med egen lag och funnit sensationer. Kräftfynd för 49:- kg Dags för kräfttester igen […]

  3. […] Tidigare skrivet i bloggen om kräfttester […]

Kommentera

