STOPPA SKRÄPET INNAN BREVLÅDAN

20120919

Konsumenterna kräver snabbare insatser mot klimathoten
– ta itu med reklamen i våra brevlådor!

KONSUMENT-FORUM står för att bättre utnyttja konsumentkrafterna för att förändra vårt samhälle mot en mer hållbar konsumtion – bra för plånbok och klimatet. Nu vill vi konsumenter öka trycket på snabba och radikala insatser och kommer här med ett förslag där konsumentkrafterna kan medverka och påverka.

Myndigheters, regeringars och EUs uppmaningar till oss att t ex byta till lågenergilampor är jättebra, men det räcker inte och vi kan inte acceptera att man lägger hela bördan på oss konsumenter.

Konsumenterna är irriterade och indignerade över det enorma slöseriet som den oadresserade reklamen i våra brevlådor står för. Totalt måste vi lönejobba 3 månader per år för att finansiera vansinnet, skatteeffekterna inräknade. Därför föreslår vi nu en riktad kampanj för att KONSUmindre och har valt reklamen som en aktivitet. Reklamen stimulerar också till att konsuMERA och det gynnar vare sig våra plånböcker eller klimatfrågan.”

Direktreklamen, den oadresserade, som skräpar ner i våra brevlådor, står för c:a 100 miljoner kilo papper. Det är drygt 20 kilo per hushåll. Den gör inte många konsumenter glada, skapar bara merjobb, det ska bäras iväg till återvinning. Det svarar för omkring 2 miljoner träd per år, som inte längre kan stå kvar och binda koldioxid.

Är inte detta motiv nog för att ingripa mot slöseriet? Träden ska processas, massan transporteras, tryckas och transporteras ut till våra brevlådor, insamlas ofta utan att läsas, transporteras till återvinning. Ytterligare olja går åt och större koldioxidutsläpp blir följden. (Se bild på samlad reklam inkommet till ett hushåll 2006.)

1989 startade Konsument-Forum, kampanjen och fler har hakat på med dekaler för brevlådorna. Reaktionerna är tydliga, idag har över  25 % av hushållen satt upp ”Nej tack-skyltar”, vilket visar en klar uppfattning bland konsumenterna. Men nu krävs att aktionen trappas upp.

- ”Vi tror att med ett ökat konsumenttryck genom att fler konsumenter sätter upp skyltar, kan vi utöva vår gemensamma konsumentkraft. Dessutom kommer vi att uppmana Miljödepartementet att ta itu med frågan och vi föreslår att ändra tillvägagångssättet, så att man måste beställa reklamen, om man vill ha den och inte som att man ska behöva ”tacka NEJ”.

Så här beställer du dekal och info:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/nejtillreklam.html

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/reklam/reklamindex.html

Reklamen är inte gratis:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/uppror.htm

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/reklam/41pounds.htm

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Länk till bloggen: http://bengtingerstam.wordpress.com/

för mer info i Facebook på dessa sidor (klicka bara)

Bengt Ingerstam     KONSUmindre      Konsumentsamverkan

Stöd oss

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

KONSUMENT-FORUM
Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.nr: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 249 andra följare

%d bloggers like this: