Livsmedelsmärkning starkt ifrågasatt

2012-09-03

Den internationella näringslivsstyrda livsmedelsmärkningen  GDA – Guidline Daily Amount – är starkt vilseledande för konsumenterna. Det är de stora multinationella företagen som tagit fram denna märkning och i stort sett tvingat på oss den. Vi skrev redan 2009 om detta: Tidernas största bluff smyger på oss.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/markning/gda.htm

Bilden från chipspåse, obs angiven rek dagsranson 25 gram!

Dessa är företagen bakom:
Kraft, Mars, Nestlé, Danone, Kellog´s, Unilever, Cadbury, Coca Cola.
Kan någon gissa varför ”mättade fetter” ingår i dessa 5 olika siffror? Jo gissa varför Unilever är en av grundarna!

Nu har Professor Göran Petersson publicerat en rapport och utpekar GDA-märkningen som en ohållbar märkning och föreslår en mera lämplig färgmärkning som mera gynnar folkhälsan än multinationella företagens ohållbara koststimulans.

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_160574.pdf

litet utdrag:

Grönt och rött tydliga signaler

Signaler i analogi med de välkända trafikljusen möjliggör enligt de generella exemplen ovan mycket tydliga köpråd. De visar på möjligheter för oberoende bättre alternativ till GDA.
Innebörd: Grönt får då innebörden bra val och rött blir en signal att välja bort. Gult signalerar mittemellan eller beror på – tänk till. Signalerna kan förväntas bygga på en väl avvägd balans för specifika produkter med hänsyn till kostråd mot stora folkhälsoproblem som diabetes, fetma, ateroskleros och cancer.

Oberoende: Konsumentguider

av denna typ måste utformas helt oberoende av ekonomiska och andra partsintressen. Signalljusen kan med fördel kopplas till lättillgängliga förklaringar som i sin tur leder vidare till utförligare översikter och rapporter. Grunden måste vara oberoende lättillgänglig forskning.

Dokumentet från Chalmers ovan är späckat med länkar och bakom ligger ett helt bibliotek. Ta dig tid att surfa runt, det är inte ofta man får tillgång till oberoende forskning på detta sätt.

Dags nu att starta debatten och helt enkelt låta GDA-märkta produkter stå kvar i hyllorna, alltså ingå i ”LÅT STÅ” systemet för att visa vem som bestämmer på marknaden.

Lägg dina kommentarer här under detta dokument i bloggen, maila in dem till oss och kommentera på Facebook!

Så återkommer vi.

_________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________

Länk till bloggen: http://bengtingerstam.wordpress.com/

Stöd oss

Introduktionsmedlemskap nu till

150:- Valuta för pengarna!

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam   KONSUmindre     Konsumentsamverkan

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

KONSUMENT-FORUM

Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.r: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

About these ads

2 kommentarer till Livsmedelsmärkning starkt ifrågasatt

  1. Hej Bengt o övriga intresserade konsumenter,

    Idén att använda befintlig GDA-märkning av produkter som en NEGATIV märkning av dessa produkter är intressant och väl värd att undersökas vidare… Nog är det så som Göran P. skriver i sin rapport att GDA-märkning väldigt ofta används på produkter som av olika skäl är tveksamma ur hälso- och/eller miljösynpunkt, och som utan denna ”kvalitétsmärkning”, eller i ett annat märkningssystem, skulle stå fram som ganska så ohållbara. Ta bara exemplet med den 2L Fanta som enligt Göran P. innehåller motsvarande ca. 70 sockerbitar!

    Alla som vill prova ett annat märksystem uppbyggt enligt de principer som Göran P. rekommenderar (och där köpråd från honom är med) är välkomna att testa Shopgun – en mobilapplikation för medvetna konsumenter. http://www.shopgun.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 226 andra följare

%d bloggers like this: