Konsumenter granskar SALT

2012-08-04

i serien ”Vem ska vi lita på”

SALT FÖR HÄLSA

och även plånbok

Salt har en intressant historia och har varit ”guld värt”. Det har förändrat hela livsmedelshanteringen, som konserverande för att förhindra förruttnelse, som smakämne för att göra livsmedel mera aptitliga, som nyttig tillsats för att sörja för kroppens behov. Men det har också utgjort en hälsofara vid för stor konsumtion, blivit på modet genom olika former, färger och smaker. Från det vanliga grova saltet för några kronor kilot finns nu svart ”himalaya-salt” smaksatt med aktivt kol för priser över 1000:- kilot

Myndigheter varnar för att äta för mycket salt, forskare och debattörer ifrågasätter myndighetsrekommendationerna. Konsumenterna har att välja på en marknad, där både frestelser och tillgång  gör valet svårt. Somliga påstår att vi själva reglerar saltet genom kroppens organ medan myndigheter och en del forskare varnar och målar upp risken för bl a hjärt- och kärlsjukdomar.

VEM SKA VI DÅ LITA PÅ?

Det är den frågan som vi nu ska granska som konsumentorganisation och med konsumenters hjälp försöka komma fram till en mera balanserad inställning, som tveksamma kan känna förtroende för, även om sanningen både är individuell och olika för olika personer. Men de värsta villfarelserna kanske vi kan komma ifrån.

Nu är det ju så att konsumenterna handlar utifrån vad man vet, eller påverkade av Mat-Tina eller reklamen eller trender. Fel gör vi hur som helst och då är det väl bättre att vi gör mindre fel om vi tillsammans kan granska saltfrågan och saltmarknaden. Till avisning på trottoarer går grovt salt bra, liksom till inläggningar, till kokning av potatis och annat likaså, i matlagning kan havssalt vara att föredra p g a mineralinnehåll. Strö har sin roll, t ex på ett kokt ägg eller stekt och som korrigering vid bordet efter individuell smak. Ett gott flingsalt på en sallad kan ha sin plats även om det kostar 30 gånger mer än vanligt strö.

Det här är olika aspekter som kommer in i bilden. T o m förpackningsstorleken är värd att ta in i bilden. Lilla bordsströburken för över 40:- kilot och samma salt i enkilosförpackning runt 5:- kilot. Se http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/chicken3.htm

Sortimentet är också värt en analys, se bilden här:

Vår syn på salt, som konsumenter, är alltså betydligt mer allsidig än myndighetens och hälsomyndighetens, så varför ska vi inte göra en konsumentgranskning?

Ordinarie medlemmar för denna diskussion via e-post med en moderator som sammanhållande, medan läsarna på Facebook kan göra sina inlägg som kommentarer. Blir det för stort får vi öppna en speciell FB-sida.

Här är en del länkar som kan vara ett underlag för debatten:

Dokument på vår hemsida

Vi granskar salt

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/salt/granskasalt.htm

Debatten om salt

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/salt/saltidx.htm

Saltade priser på salt

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/Matpriser/salt.htm

Chicken Race no 3 – förpackningar

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/chicken3.htm

Är en ny myt på väg – saltmyten?

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/salt/saltmyt.htm

 Dokument externa

 Salt, to be or not to be?

http://www.annahallen.se/salt-to-be-or-not-to-be

Läkare och allmänhet vilseleds om salt

http://www.dagensmedicin.se/debatt/lakare-och-allmanhet-vilseleds-om-salt/

Karin Bojs: Ta råd om salt med en nypa salt

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-ta-rad-om-salt-med-en-nya-salt

Kökschefen blogg

http://kokschefen.nu/?p=2025&utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=saltat-om-salt

Salt – hajpad hälsorisk

http://www.svd.se/mat-och-vin/matkultur/salt-hajpad-halsorisk_6074349.svd

Foodmonitor

http://www.foodmonitor.se/index.php/forskning-a-ingredienser/2-forskning-a-ingredienser-/1031-sik-vi-maste-minska-saltintaget


_______________________________________________________________________________________________________________

Länk till bloggen: http://bengtingerstam.wordpress.com/

Stöd oss

för mer info i Facebook på dessa sidor:

Bengt Ingerstam   KONSUmindre     Konsumentsamverkan

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

KONSUMENT-FORUM

Box 88, 577 22 HULTSFRED Tel 0495-413 15, 070-604 77 25
E-post: konsument-forum@konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
Org.r: 833222-5803 Plusgirokonto: 35 03 71-1

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 250 andra följare

%d bloggers like this: