Forskare vid Karolinska institutet, University of Eastern Finland och finländska folkhälsoinstitutet rapporterar att ökade halter av holotranskobalamin, den aktiva delen i vitamin B12, kraftigt reducerar risken för alzheimer bland äldre.
–Redan små förbättringar av B12-statusen gav i vår studie en kraftigt minskad risk, säger Miia Kivipelto, docent vid Karolinska institutet.
Detta skriver Henrik Ennart i SvD 19 oktober.
Samtidigt kommer farhågorna i dagen om hur mikrovågsanvändningen förstör vitaminet i maten. Med tanke på att just B12 verkar intressant för äldre och för att motverka alzheimer är det oroande hur man idag bygger hela vårdapparaten kring just mikrovågsuppvärmning av maten för de äldre.
Jag letar efter studierna som verkligen visar att mikrouppvärmning dödar fler vitaminer än vanlig uppvärmning medelst kokning i vatten.
Alla tycks bara hänvisa till varandra. Det räcker inte för mig. För var är ursprungstudien – namn och upphovsman och förstås själva resultatet?
Hej Lotta,
har gjort en sammanställning över länkar vi har i arkivet. Den är inte på långa vägar komplett, men något är det i alla fall. Allt är förknippat med risker. Det finns t o m de som påstår att för hög uppvärmning ger skadliga effekter. Så frågan är nog mera vilka risker är vi villiga att ta, än vad som är farligt.
Här är länken till sammanställningen:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/tilllagning/mikro.htm
Hälsningar
Bengt
Tack för nedlagt arbete med ett svar till mig. Mne förstår jag det rätt så finns egentligen bara en studie? En som dessutom tar upp antioxidanter och mikrovågsämnen…
Det har jag svårt att uttala mig om, men jag kan mycket väl tänka mig att det är nog ganska svårt att få pengar till en kritisk forskning och granskning av en så utspridd produkt med så stort marknadsvärde. Hos mig och många med mig skapar detta en viss oro. Vad Dr Mercola skriver anser jag vara mycket vederhäftigt och väl underbyggt och han blir inte ofta emotsagd. Litar nog mer på honom än på enskilda forskare. Har också stort förtroende för välinformerade journalister, som t ex SvD har. Har i alla fall lyft frågan och bett om input från våra läsare och hoppas det blir lite debatt i frågan. Tills jag vet mer avstår jag från att skaffa mikrovågsugn! Det må väl vara mig förlåtet.
Bengt